Intel låser upp accelererad videokodning med Quick Sync i vissa Pentium och Celeron

Permalänk
Melding Plague

Intel låser upp accelererad videokodning med Quick Sync i vissa Pentium och Celeron

I de senaste drivrutinerna är Intel Quick Sync inte längre reserverad för processorerna i Core-serien. Nu aktiveras videokodningsfunktionen även för lägre prissatta Pentium och Celeron.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

I de senaste drivrutinerna är Intel Quick Sync inte längre reserverad för processorerna i Core-serien. Nu aktiveras videokodningsfunktionen även för lägre prissatta Pentium och Celeron.

Läs artikeln

Låter ju sunt. Om funktionaliteten finns varför inte utnyttja den. Mer konkurrenskraftiga produkter för dem och snabbare datorer för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Låter ju sunt. Om funktionaliteten finns varför inte utnyttja den. Mer konkurrenskraftiga produkter för dem och snabbare datorer för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

De deaktiverar medvetet i de lägre segmenten för att sälja mer i de övre, där marginalerna är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Låter ju sunt. Om funktionaliteten finns varför inte utnyttja den. Mer konkurrenskraftiga produkter för dem och snabbare datorer för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pHr33:

De deaktiverar medvetet i de lägre segmenten för att sälja mer i de övre, där marginalerna är större.

Precis, det är därför inte varenda processor har virtualiseringsteknik eller HT aktiverat, även om det finns där.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Borde inte detta innebära att det faktiskt går att bygga riktigt billiga HTPC med hög funktion?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Precis, det är därför inte varenda processor har virtualiseringsteknik eller HT aktiverat, även om det finns där.

Men dom som köper så billiga processorer lär ju ändå inte använda virtualisering.
Dom som använder virtualisering lär ju vara dom som ändå lägger ner mer pengar på sina processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men dom som köper så billiga processorer lär ju ändå inte använda virtualisering.
Dom som använder virtualisering lär ju vara dom som ändå lägger ner mer pengar på sina processorer.

Det skulle jag nog inte vara så säker på. Tänk om intel släppte en dubbelkärnig i3 med virtualisering, iris pro, HT, någorlunda hög klock samt k-modell. Den skulle nog sälja som tusan skulle jag gissa. Byggde nyligen dator till mina föräldrar och hade en sådan modell funnits hade den varit ett solklart val.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är illa av Intel att begränsa det via mjukvara från början om de ändå hade hårdvarufunktionaliteten i kretsen, ännu ett exempel på deras fula metoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Det skulle jag nog inte vara så säker på. Tänk om intel släppte en dubbelkärnig i3 med virtualisering, iris pro, HT, någorlunda hög klock samt k-modell. Den skulle nog sälja som tusan skulle jag gissa. Byggde nyligen dator till mina föräldrar och hade en sådan modell funnits hade den varit ett solklart val.

Virtualisering, Iris Pro och upplåst kan väl knappast vara något som dina föräldrar skulle ha användning för och skulle motivera dig att välja en processor med sådana funktioner.
Jag förmodar att du när du nu nyligen byggde en dator till dina föräldrar valde en i3. Om du valde en i5 eller i7 så har du antligen bara slösat deras pengar.

Skulle jag bygga en dator till mina föräldrar skulle det vara i3, även den saknade virtualisering, Iris Pro och K-modell.
Jag hade inte köpt en dyrare i5 eller i7 för att då dom (för dom) onödiga funktionerna.

Hade jag köpt dator till mig själv, så hade jag köpt en i5 eller i7 (byggde dator för två månader sen med en i7), även om det fanns en i3 med virtualisering, Iris Pro och K-modell.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Det är illa av Intel att begränsa det via mjukvara från början om de ändå hade hårdvarufunktionaliteten i kretsen, ännu ett exempel på deras fula metoder.

Det kallas produktdifferentiering och finns exakt överallt. Ska du kritisera Intel för det får du kritisera i princip alla företag på hela jorden som gör samma sak. AMD sålde ju fullt fungerade fyrkärniga processorer som trekärniga till ett lägre pris. Sjukt fult att inte sälja alla fyrkärniga till samma låga pris. Till Ivy Bridge tillverkade Intel bara fyra olika processorer för s1150. Från de fyra olika processorerna lyckades de få ut ett hundratal olika produkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Virtualisering, Iris Pro och upplåst kan väl knappast vara något som dina föräldrar skulle ha användning för och skulle motivera dig att välja en processor med sådana funktioner.
Jag förmodar att du när du nu nyligen byggde en dator till dina föräldrar valde en i3. Om du valde en i5 eller i7 så har du antligen bara slösat deras pengar.

Skulle jag bygga en dator till mina föräldrar skulle det vara i3, även den saknade virtualisering, Iris Pro och K-modell.
Jag hade inte köpt en dyrare i5 eller i7 för att då dom (för dom) onödiga funktionerna.

Hade jag köpt dator till mig själv, så hade jag köpt en i5 eller i7 (byggde dator för två månader sen med en i7), även om det fanns en i3 med virtualisering, Iris Pro och K-modell.

Helt ärligt är nog i3 också overkill, pentium duger gott till de flesta applikationer, farsan tycker fortfarande det är en superdator jag byggde åt honom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Är det här en funktion som jag skulle kunna använda mig av till min laptop? (Asus UX32VD) Batteritiden är inte den bästa. Jag har inte jättemycket användning av den diskreta grafikkresten i den, eftersom jag mest arbetar med dokument och ser på film med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men dom som köper så billiga processorer lär ju ändå inte använda virtualisering.
Dom som använder virtualisering lär ju vara dom som ändå lägger ner mer pengar på sina processorer.

Det du glömmer är att det tekniskt är dyrare att ha möjligheten att kunna aktivera och avaktivera funktionaliteten. Virtualiseringsfunktionaliteten finns i de billiga processorerna men är avstängd.
Tanken är att någon som virtualiserar ska vara tvungen att köpa en dyr processor, oavsett om det behövs eller ej.

Samma sak med HT, det sitter i hela linjen med processorer, men är avaktiverat. Det hade gynnat nästan alla användare att ha HT, men tanken är att de som verkligen vill ha HT också ska betala dyrt för det.

Det är allstå inte så att Intel är snälla och låter bli att stoppa in funktionalitet i en modell för att kunna göra den billigare. Tvärtom stänger de av funktioner för att de som behöver dem ska tvingas köpa de dyraste modellerna.

Skrivet av patrik0719:

Är det här en funktion som jag skulle kunna använda mig av till min laptop? (Asus UX32VD) Batteritiden är inte den bästa. Jag har inte jättemycket användning av den diskreta grafikkresten i den, eftersom jag mest arbetar med dokument och ser på film med den.

Nej, det här är en funktion för att snabbt och strömsnålt kunna konvertera video. Ska du bara se film och arbeta med dokument gör det ingen skillnad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Nej, det här är en funktion för att snabbt och strömsnålt kunna konvertera video. Ska du bara se film och arbeta med dokument gör det ingen skillnad.

Men vad menas då med att denna funktion går att använda för avkodning av exempelvis h264?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Det du glömmer är att det tekniskt är dyrare att ha möjligheten att kunna aktivera och avaktivera funktionaliteten. Virtualiseringsfunktionaliteten finns i de billiga processorerna men är avstängd.
Tanken är att någon som virtualiserar ska vara tvungen att köpa en dyr processor, oavsett om det behövs eller ej.

Samma sak med HT, det sitter i hela linjen med processorer, men är avaktiverat. Det hade gynnat nästan alla användare att ha HT, men tanken är att de som verkligen vill ha HT också ska betala dyrt för det.

Det är allstå inte så att Intel är snälla och låter bli att stoppa in funktionalitet i en modell för att kunna göra den billigare. Tvärtom stänger de av funktioner för att de som behöver dem ska tvingas köpa de dyraste modellerna.

Jo, jag vet.
Det är precis det jag menar.

Men jag menar att det inte är någon idé för Intel att stänga av virtualiseringen i deras billigare processorer, för folk som sitter med deras billigare processorer har ändå inget intresse av att virtualisera.
Dom som virtualiserar är nördarna som ändå aldrig skulle köpa en av deras billigare processorer.

Permalänk

Verkar som det inte finns till win7 32-bit? Någon som vet mer om det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adamq10:

Det du glömmer är att det tekniskt är dyrare att ha möjligheten att kunna aktivera och avaktivera funktionaliteten. Virtualiseringsfunktionaliteten finns i de billiga processorerna men är avstängd.
Tanken är att någon som virtualiserar ska vara tvungen att köpa en dyr processor, oavsett om det behövs eller ej.

Samma sak med HT, det sitter i hela linjen med processorer, men är avaktiverat. Det hade gynnat nästan alla användare att ha HT, men tanken är att de som verkligen vill ha HT också ska betala dyrt för det.

Det är allstå inte så att Intel är snälla och låter bli att stoppa in funktionalitet i en modell för att kunna göra den billigare. Tvärtom stänger de av funktioner för att de som behöver dem ska tvingas köpa de dyraste modellerna.

Nej, det här är en funktion för att snabbt och strömsnålt kunna konvertera video. Ska du bara se film och arbeta med dokument gör det ingen skillnad.

Vet inte hur det ser ut nu men Intel har tidigare haft olika modeller med och utan HT eftersom det kostar en del kisel och transistorer att integera det. Så därför har det varit billigare att separera dem. Så alla processorer har inte avaktiverat HT utan en del saknar det helt.

Vidare går det visst att använda Quick Sync för att spela upp. Du behöver bara ett codec som klarar det. Till exempel detta: http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/wiki/video:codecs

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Borde inte detta innebära att det faktiskt går att bygga riktigt billiga HTPC med hög funktion?

Det har det gått att göra ändå. Har själv en Haswell Pentium som HTPC på ett ITX-kort, helt suverän kombo.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Wow! Jag provade detta i Handbrake med min i7 4770k nu (ja, jag vet att funktionaliteten redan har funnits till den processorn). Ca en timme lång 720p fil tog 5 minuter att konvertera med IQS. Utan QS så tar samma fil ca 19-20 min! Grymt imponerande!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Virtualisering, Iris Pro och upplåst kan väl knappast vara något som dina föräldrar skulle ha användning för och skulle motivera dig att välja en processor med sådana funktioner.
Jag förmodar att du när du nu nyligen byggde en dator till dina föräldrar valde en i3. Om du valde en i5 eller i7 så har du antligen bara slösat deras pengar.

Skulle jag bygga en dator till mina föräldrar skulle det vara i3, även den saknade virtualisering, Iris Pro och K-modell.
Jag hade inte köpt en dyrare i5 eller i7 för att då dom (för dom) onödiga funktionerna.

Hade jag köpt dator till mig själv, så hade jag köpt en i5 eller i7 (byggde dator för två månader sen med en i7), även om det fanns en i3 med virtualisering, Iris Pro och K-modell.

Håller med om att just virtualisering troligen inte hade varit något de hade utnyttjat men resten förstår jag inte. De har en 4670K i sin nya dator (för den var billigare än 4670) och det verkar även vara ungefär vad de behöver. Det konverteras en hel del mediafiler hemma hos mina föräldrar då de håller på att rippa och konvertera sitt vinylbibliotek. De streamer även en del till olika enheter som kräver att datorn hanterar konvertering i realtid. Dessutom spelas det en del till och från. Jag tror att en uppklockad i3'a med HT och Iris Pro hade räckt för dem men istället vart det nu en i5'a.

Jag kan även se framför mig att i3 xxxxK med iris pro hade varit en sjysst budgetgamingprocessor för alla dessa människor i köprådsforumet som vill ha någorlunda kompetenta speldatorer i prissegmentet 4-6k.

Jag misstänker också att det skulle funka att kasta in någon form av i3'a med iris pro i en bärbar dator och få en relativt kompetent lösning. Har nyligen letat bärbar och jag hade varit jätteglad över en sån kombination. Kan inte förstå varför bara de dyra processorerna får fina grafikdelar, det är väl de som köper dyra processorer som även bryr sig om att köpa fina grafikkort till så att sätta iris pro i de dyraste processorerna känns för mig helt bakvänt då det känns som att det är där de gör minst nytta.

EDIT; Ja jag är medveten om existensen av i3 4330 och övervägde den länge.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

Håller med om att just virtualisering troligen inte hade varit något de hade utnyttjat men resten förstår jag inte. De har en 4670K i sin nya dator (för den var billigare än 4670) och det verkar även vara ungefär vad de behöver. Det konverteras en hel del mediafiler hemma hos mina föräldrar då de håller på att rippa och konvertera sitt vinylbibliotek. De streamer även en del till olika enheter som kräver att datorn hanterar konvertering i realtid. Dessutom spelas det en del till och från. Jag tror att en uppklockad i3'a med HT och Iris Pro hade räckt för dem men istället vart det nu en i5'a.

Jag kan även se framför mig att i3 xxxxK med iris pro hade varit en sjysst budgetgamingprocessor för alla dessa människor i köprådsforumet som vill ha någorlunda kompetenta speldatorer i prissegmentet 4-6k.

Jag misstänker också att det skulle funka att kasta in någon form av i3'a med iris pro i en bärbar dator och få en relativt kompetent lösning. Har nyligen letat bärbar och jag hade varit jätteglad över en sån kombination. Kan inte förstå varför bara de dyra processorerna får fina grafikdelar, det är väl de som köper dyra processorer som även bryr sig om att köpa fina grafikkort till så att sätta iris pro i de dyraste processorerna känns för mig helt bakvänt då det känns som att det är där de gör minst nytta.

EDIT; Ja jag är medveten om existensen av i3 4330 och övervägde den länge.

Jag har också noterat detta fenomen att Intel verkar ha gjort allt för att folk inte ska använda Iris Pro med tanke på vilka processorer som den återfinns i. Där de finns, det vill säga det absoluta toppsegmentet är de ju som minst användbara och prisskillnaden mellan Iris Pro och 640M eller 650M är tydligen minimal. VirtualVoid presenterade en rimlig hypotes om att den här första omgången Iris Pro mer kan ses som ett proof of concept och en demonstration än en användbar produkt. Nischen som behöver kombinationen väldigt starkt processor och halvbra grafik i ett väldigt effektbegränsat sammanhang är ju minst sagt minimal. Men Intel ville visa vad man de kan göra. Det låter rimligt men lite tråkigt. Vidare påstår VirtualVoid att alla kommer få integrerad eDRAM i framtiden när det blir billigare. Fast tycker fortfarande de kunde kostat på sig en i3 med halva eller för den delen en fjärdedel av minnet (se Xbox One) bara för att få ut en användbar produkt som kunde få lite spridning. Men antar att vi får vänta till Broadwell. Med lite tur kommer AMD med lite nytt roligt tills dess också. Det ryktas ju om att det ska dyka upp en ny omgång Kaveri med minneskontroller för GDDR5. Då blir det ju att köpa färdiga plattformar med CPU och RAM fastlött på moderkortet men det kan vara intressant ändå. Även Kaveri verkar ju vara begränsad av minnesbandbredd om man tittar på hur fint prestandan skalar mot frekvensen på RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det du glömmer är att det tekniskt är dyrare att ha möjligheten att kunna aktivera och avaktivera funktionaliteten. Virtualiseringsfunktionaliteten finns i de billiga processorerna men är avstängd.
Tanken är att någon som virtualiserar ska vara tvungen att köpa en dyr processor, oavsett om det behövs eller ej.

Samma sak med HT, det sitter i hela linjen med processorer, men är avaktiverat. Det hade gynnat nästan alla användare att ha HT, men tanken är att de som verkligen vill ha HT också ska betala dyrt för det.

Det är allstå inte så att Intel är snälla och låter bli att stoppa in funktionalitet i en modell för att kunna göra den billigare. Tvärtom stänger de av funktioner för att de som behöver dem ska tvingas köpa de dyraste modellerna.

Det är snarare så att Intel på egen bekostnad har utvecklat en funktion som vissa men inte alla behöver.

Att bygga olika kisel för varje modell är extremt dyrt, så det går fetbort (det skulle ge högre priser för ALLA). Att "skicka med" funktionaliteten i även de billigaste processorerna fungerar inte heller eftersom man gärna vill ha valuta för sin investering. Därför stänger man helt enkelt av sådan funktionalitet i de billigare processorerna för att kunna ge ett bra pris utan att underminera sin egen investering - Inte för att tvinga någon till någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det du glömmer är att det tekniskt är dyrare att ha möjligheten att kunna aktivera och avaktivera funktionaliteten. Virtualiseringsfunktionaliteten finns i de billiga processorerna men är avstängd.
Tanken är att någon som virtualiserar ska vara tvungen att köpa en dyr processor, oavsett om det behövs eller ej.

Samma sak med HT, det sitter i hela linjen med processorer, men är avaktiverat. Det hade gynnat nästan alla användare att ha HT, men tanken är att de som verkligen vill ha HT också ska betala dyrt för det.

Det är allstå inte så att Intel är snälla och låter bli att stoppa in funktionalitet i en modell för att kunna göra den billigare. Tvärtom stänger de av funktioner för att de som behöver dem ska tvingas köpa de dyraste modellerna.

Nej, det här är en funktion för att snabbt och strömsnålt kunna konvertera video. Ska du bara se film och arbeta med dokument gör det ingen skillnad.

What, det här är ju helt fel. Det är billigare att tillverka med funktionaliteten och inaktivera den än att designa helt nytt kisel utan funktionaliteten (därmed blir både den sämre och den dyra cpun billigare). Det är ju exakt därför de gör såhär. Dessutom kan de använda en cpu som inte klarar testerna för den här funktionaliteten och därför sälja annars värdelöst kisel (höja yielden).

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein