Permalänk
Medlem

Laggar i windows, ny dator.

Tjena!

Köpte en ny dator för ca 1 månad sen.

Specs:
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL)
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Windows 8

Har dock fått ett problem. Det har börjar lagga i windows när jag surfar osv.
Vad kan felet vara?

Riktigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Tjena!

Köpte en ny dator för ca 1 månad sen.

Specs:
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL)
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Windows 8

Har dock fått ett problem. Det har börjar lagga i windows när jag surfar osv.
Vad kan felet vara?

Riktigt tacksam för hjälp!

Du måste beskriva problemet väldigt mycket mer ingående än så om du önskar att få hjälp.

När?
Hur?
Hur länge?
Alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Du måste beskriva problemet väldigt mycket mer ingående än så om du önskar att få hjälp.

När?
Hur?
Hur länge?
Alltid?

Okej! Lagget kan börjar när som helst. Det försvinner inte förens jag startar om datorn. Som nu te.x har jag lagg. Om jag trycker någonstans eller skriver en bokstav så tar det ca 2-3sec innan något händer. Mussen laggar också, hackar fram och ibland dyker den upp random någonstans på skärmen.

Skärmen flimmrar till lite då och då också(flimmrer kommer också när jag inte har lagg).

Fick precis fryslagg så jag fick använda omstartningsknappen på datorns chassi.

Permalänk
Medlem

För hög klock på grafikkortet/värmeproblem? CPU'n hyperthreadar konstigt? Dåliga drivrutiner? Dåligt nätagg? Dåliga kablar?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

För hög klock på grafikkortet/värmeproblem? CPU'n hyperthreadar konstigt? Dåliga drivrutiner? Dåligt nätagg? Dåliga kablar?

Grafikkortet har jag inte klockat. Den ligger på överklockning från fabrik.
Inge värme problem iaf. GPU ligger på stabila 33.0 C. CPU ligger på stabila 29.0 C.
CPU hyperthreadar hur kontrollerar jag det?
Har senaste drivrutiner enligt AMD catalyst control center.
Nätaggregatet borde inte vara något fel.
Har kontrollerat kablarna förut om alla satt bra, så borde inte vara dom?

Kan jag kanske ha ett defekt grafikkort? Eftersom flimmret och detta lagg/fryslagg?

Permalänk
Medlem

Du skrev inte vad du har för moderkort, men kan du köra utan grafikkortet så testa det. Kolla att du har rätt drivrutiner och inga utropstecken i enhetshanteraren. Koppla bort allt onödigt från datorn om du har något, (usb-tillbehör, skrivare etc) så att bara det nödvändigaste är kvar.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4zz3:

Du skrev inte vad du har för moderkort, men kan du köra utan grafikkortet så testa det. Kolla att du har rätt drivrutiner och inga utropstecken i enhetshanteraren. Koppla bort allt onödigt från datorn om du har något, (usb-tillbehör, skrivare etc) så att bara det nödvändigaste är kvar.

Oj det glömde jag, lite trött.

Gigabyte sniper z87
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2347977

Ser bra ut i enhetshanteraren förutom Bildskärmskort -> AMD Radeon R9 200 Series. Borde det inte stå "AMD Radeon R9 280x"? Annars inga utropstecken eller varningar.

Är det bara att inaktivera AMD Radeon R9 200 Series i enhetshanteraren för att köra utan grafikkortet och köra med inbyggda i moderkortet?

Finns det något program man kan ladda ner ock kolla att alla drivrutiner är up to date i datorn?

Permalänk
Medlem

Mjukvara problem som gör att det laggar så ingen hårdvara.
Kolla upp all mjukvara typ java mm. men sen kör du skiten win 8 där har du ett problem.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jycklo:

Mjukvara problem som gör att det laggar så ingen hårdvara.
Kolla upp all mjukvara typ java mm. men sen kör du skiten win 8 där har du ett problem.

Vad snackar du för gojja. Det är inget fel med Windows 8 sig förutom metro-gränsnittet då.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att det finns inget integrerat grafikkort i detta moderkort. Hur ska jag köra utan grafikkort isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad snackar du för gojja. Det är inget fel med Windows 8 sig förutom metro-gränsnittet då.

Inge gojja alls då win 8 har haft mer problem än win 7 t.ex med mjukvara och begriper du inte det så snackar du gojja!
Bara googla på det så ser man.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Du har uttag på mobot HDMi eller nåt sånt!
Nä, allt korrekt vad det gäller GPU:n.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kanske SSD är defekt? Windows är installerat på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Inge gojja alls då win 8 har haft mer problem än win 7 t.ex med mjukvara och begriper du inte det så snackar du gojja!
Bara googla på det så ser man.

Vansinnigt onödig aggressiv ton.. Lugna dig.
Windows 8.1 fungerar finfint för mig, använder mig inte av metro och alla mina program/spel/programmeringsverktyg fungerar som på windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Kan det vara så att kanske SSD är defekt? Windows är installerat på SSDn.

SSD hårddiskar brukar vara antingen allt eller inget. Brukar inte visa sig genom felen du beskriver. Testa att köra ett memtest (googla så finns det bra guider https://www.google.se/search?q=memtest+winfows+8&oq=memtest+winfows+8#q=memtest+windows+8&safe=off&spell=1) och se om ramminnet spottar ur sig dumheter. Testa även att ladda ner ett program som heter prime95 och köra det då det testar hur stabil din processor är(håll koll på temperaturerna när du gör det bara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

SSD hårddiskar brukar vara antingen allt eller inget. Brukar inte visa sig genom felen du beskriver. Testa att köra ett memtest (googla så finns det bra guider https://www.google.se/search?q=memtest+winfows+8&oq=memtest+winfows+8#q=memtest+windows+8&safe=off&spell=1) och se om ramminnet spottar ur sig dumheter. Testa även att ladda ner ett program som heter prime95 och köra det då det testar hur stabil din processor är(håll koll på temperaturerna när du gör det bara).

Testade memtest, hittade inga fel. Testade Prime95, körde i 15 min hittade inga fel. Körde med Coretemp(låg runt 60 grader) och CPU-z, allt såg bra ut.
Hmm.. Vad kan då felet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Testade memtest, hittade inga fel. Testade Prime95, körde i 15 min hittade inga fel. Körde med Coretemp(låg runt 60 grader) och CPU-z, allt såg bra ut.
Hmm.. Vad kan då felet vara?

Då kan vi lika gärna testa GPU'n när vi ändå håller på. Detta borde inte skapa lagg som du beskriver men däremot flimmret.

Antingen:
1) Kolla i "mjuk"varan så som BIOS eller, om du har den installerad, Lucidlogix kontrolpanelen (inte kollat den på länge men har för mig att det fanns något alternativ att välja vilken grafikkrets som ska användas).

2) Gör det på gamla hederliga viset. Koppla ur och ta ut grafikkortet. Sätt i sladden till skärmen i moderkortet istället.