Kommer inte in i BIOS vid uppstart för att fixa "Bootmgr saknas" [Löst]

Permalänk

Kommer inte in i BIOS vid uppstart för att fixa "Bootmgr saknas" [Löst]

Flashade nytt BIOS på HTPCn. Vid omstart visas det klassiska "Bootmgr saknas, tryck Ctrl+Alt+Del".

Mitt problem är att jag inte kommer in i BIOS vid omstarten. Det verkar som om den bootar upp för "snabbt" för att hinna känna av min intryckta "Del" knapp utan går direkt efter att ha visat post bilden till "Bootmgr saknas, tryck Ctrl+Alt+Del"

Har OS på en SSD och har haft liknande problem tidigare på en annan dator. Där kunde jag "ful" stoppa den för att hamna i Felsäkert läge, men det går inte här.
HTPC:n har ett MSI mITX MB med en A8-5600K APU, 2*8GB RAM samt två SSD, varav en med OS Win8.1.

Tacksam om någon har ett bra förslag hur jag skall komma in i BIOS. Skulle helst vilja slippa starta om med en nyinstallation av OS.

Problemet löst
Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Flashade nytt BIOS på HTPCn. Vid omstart visas det klassiska "Bootmgr saknas, tryck Ctrl+Alt+Del".

Mitt problem är att jag inte kommer in i BIOS vid omstarten. Det verkar som om den bootar upp för "snabbt" för att hinna känna av min intryckta "Del" knapp utan går direkt efter att ha visat post bilden till "Bootmgr saknas, tryck Ctrl+Alt+Del"

Har OS på en SSD och har haft liknande problem tidigare på en annan dator. Där kunde jag "ful" stoppa den för att hamna i Felsäkert läge, men det går inte här.
HTPC:n har ett MSI mITX MB med en A8-5600K APU, 2*8GB RAM samt två SSD, varav en med OS Win8.1.

Tacksam om någon har ett bra förslag hur jag skall komma in i BIOS. Skulle helst vilja slippa starta om med en nyinstallation av OS.

Prova med ett gammalt tangentbord med PS/2 anslutning. Om du har stöd för detta på ditt mb. Kan vara så att datorn inte hinner läsa ditt usb tangentbord innan den passerat gå!
Har haft problemet själv när bios inte var inställt korrekt

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |

Permalänk
Avstängd

Enklast är väl att koppla ur hårddisken?

Permalänk
Skrivet av OlleBolleBus:

Prova med ett gammalt tangentbord med PS/2 anslutning. Om du har stöd för detta på ditt mb. Kan vara så att datorn inte hinner läsa ditt usb tangentbord innan den passerat gå!
Har haft problemet själv när bios inte var inställt korrekt

Skall kolla i gömmorna om jag har ett liggande (samt om det finns PS/2 anslutning på MB ).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Enklast är väl att koppla ur hårddisken?

Skall undersöka det också när jag kommer hem...orkade inte i går kväll gräva fram datorn ur sin gömma i skåpet.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Du kan börja meppra DEL före du har bild på skärmen, kan vara din skärm som är för seg

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Skall kolla i gömmorna om jag har ett liggande (samt om det finns PS/2 anslutning på MB ).

http://www.msi.com/product/mb/FM2A75IAE53.html

Finns PS/2 anslutning ....nu skall vi bara hitta ett gammalt tangentbord (tror det finns ett gammalt i frugans ena garderob....fråga inte varför bara )

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av OlleBolleBus:

Prova med ett gammalt tangentbord med PS/2 anslutning. Om du har stöd för detta på ditt mb. Kan vara så att datorn inte hinner läsa ditt usb tangentbord innan den passerat gå!
Har haft problemet själv när bios inte var inställt korrekt

Hittade inget PS/2 tangentbord i frugans garderob...det var ännu äldre ....
men på vinden
Gjorde susen så att jag kom in i BIOS och kunde ställa in rätt boot ordning.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Hittade inget PS/2 tangentbord i frugans garderob...det var ännu äldre ....
men på vinden
Gjorde susen så att jag kom in i BIOS och kunde ställa in rätt boot ordning.

Glimmrande! Skönt att det löste sig! (:

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |