Permalänk
Medlem

i5 3570K vs i7 4770K

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att byta ut min i5 3570k till en 4770k och jag undrar om det är värt pengarna?

Jag spelar bara på min dator och överklockar så kommer jag ens märka någon skillnad om jag byter? Om jag märker skillnad, hur stor kommer den då vara? (FPS mässigt)

Resten av min dator ser ni i "sign" och jag spelar mycket bf4, cs:go, lite cod ghosts och ibland wow.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh!

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zNilsn:

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att byta ut min i5 3570k till en 4770k och jag undrar om det är värt pengarna?

Jag spelar bara på min dator och överklockar så kommer jag ens märka någon skillnad om jag byter? Om jag märker skillnad, hur stor kommer den då vara? (FPS mässigt)

Resten av min dator ser ni i "sign" och jag spelar mycket bf4, cs:go, lite cod ghosts och ibland wow.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh!

Du kommer kanske märka 1-2FPS extra om du uppgraderar dig. Dvs hel klart inom felmarginalerna. Det är inte värt det. Köp ett bättre grafikkort om du vill ha bättre grafikupplevelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt inte byta, din CPU är fortfarande riktigt bra och kommer inte behöva bytas på flera år till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hjälpsam

Enig, pointless att uppgradera processorn, enda praktiska skillnad det gör är att få en reroll på hur bra den kan klocka. Och för ren gaming är det dessutom bättre att ta en i5 4670K istället för en 4770K.

Om du vill trycka liter mer cash i dator skulle jag föreslå en 770 lightning till, alternativt trycka upp till 32GB ram och leka med RAMDrive (det är kul) alternativt en till SSD (en för OS och en för spel).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zNilsn:

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att byta ut min i5 3570k till en 4770k och jag undrar om det är värt pengarna?

Jag spelar bara på min dator och överklockar så kommer jag ens märka någon skillnad om jag byter? Om jag märker skillnad, hur stor kommer den då vara? (FPS mässigt)

Resten av min dator ser ni i "sign" och jag spelar mycket bf4, cs:go, lite cod ghosts och ibland wow.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh!

Överklocka, ifall du verkligen inte är nöjd kolla med t.ex. HWinfo om det är grafikkortet eller processorn som begränsar dig.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zNilsn:

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att byta ut min i5 3570k till en 4770k och jag undrar om det är värt pengarna?

Jag spelar bara på min dator och överklockar så kommer jag ens märka någon skillnad om jag byter? Om jag märker skillnad, hur stor kommer den då vara? (FPS mässigt)

Resten av min dator ser ni i "sign" och jag spelar mycket bf4, cs:go, lite cod ghosts och ibland wow.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh!

bytte från 2500k till 3770k, dummaste byter jag någonsin gjort och det är i princip samma som du kommer göra prestandan är densamma och har inte märkt någon skillnad än.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för alla svar! Jag kommer verkligen inte lägga ner pengar på nytt moderkort och cpu nu! Tack för alla svar!!

Mvh!

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Och för ren gaming är det dessutom bättre att ta en i5 4670K istället för en 4770K.

Det börjar ju finnas en del spel på marknaden som kan utnyttja en i7, bland annat Thief som har i7 listad under recommended. Och fler lär det ju bli framöver så tänker man inte uppgradera på ett bra tag så kanske en 4770 börjar bli relevant även på spelriggar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Klumpeduns:

Det börjar ju finnas en del spel på marknaden som kan utnyttja en i7, bland annat Thief som har i7 listad under recommended. Och fler lär det ju bli framöver så tänker man inte uppgradera på ett bra tag så kanske en 4770 börjar bli relevant även på spelriggar.

De rekommenderade komponenterna som skrivs i såna listor brukar inte vara så användbara för riktiga stationära datorer. En i7 kan betyda en tvåkärnig processor med hyperthreading liksom...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De rekommenderade komponenterna som skrivs i såna listor brukar inte vara så användbara för riktiga stationära datorer. En i7 kan betyda en tvåkärnig processor med hyperthreading liksom...

Det står dock Core i7-920. Jag är medveten om att det inte är jättemånga spel idag som kan utnyttja en i7. Men om ett till två år så lär det nog se lite annorlunda ut.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Klumpeduns:

Det står dock Core i7-920. Jag är medveten om att det inte är jättemånga spel idag som kan utnyttja en i7. Men om ett till två år så lär det nog se lite annorlunda ut.

Det är ju enorm skillnad mot en 4770K till exempel, men jag förstår vad du menar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hopp, nu med facit i hand är det ngn som ångrar sitt svar?

Permalänk

Men har man en i7 så har man kraften ifall det skulle behövas i framtiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D