Permalänk
Medlem

Kraken X60 och fläktar

Tjabba! Nu är de så att jag har en 8350 på 4.9GHz, som jag kyler med NZXT Kraken X60 och 3 st 140mm noctua fläktar, närmare bestämt dessa: https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-pwm-140mm-flkt/781268.
Och känner de kanske inte är de bästa för jobbet, då jag ligger runt 40-44grader load på CPUn.
Och min fråga är då, är de bäst för jobbet? Finns de nå bättre optimalare på kylnings fronten? De är sjukt tysta, så något i samma ljudnivå vore skönt isf.
Tack!
/Wictor

Permalänk
Medlem

Tre fläktar? Fläktarna kan inte bli mycket bättre, en tjockare radiator är den enda uppgraderingen du kan göra men jag tror inte det blir någon större skillnad i temperaturer då de redan är riktigt bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

40-44grader i load på CPUn, och du vill ha det kallare, då är det nog bara att byta till en custom h2o loop.
Det är ju jättefina siffror, men jag förstår dig, det mänskliga psyket vill ju trots allt bara ha mer och mer, eller i ditt fall lägre och lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Tre fläktar? Fläktarna kan inte bli mycket bättre, en tjockare radiator är den enda uppgraderingen du kan göra men jag tror inte det blir någon större skillnad i temperaturer då de redan är riktigt bra.

Ja, har endast 3 fläktar pga att hårddisksburen längst ner i R4an är ivägen för den 4fläkten. Och har redan flyttat bak buren ett snäpp. Och de blir för trångt helt enkelt, har 2ssds, samt 2hdds, så behöver buren tyävrr :/.

Heheh okej, det är så pass alltså. Jo har tittat mycket på custom loop, men får se hur jag gör, skulle va kul ock testa dock!
Jo visst är det så, man blir aldrig nöjd hahah.

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Ja, har endast 3 fläktar pga att hårddisksburen längst ner i R4an är ivägen för den 4fläkten. Och har redan flyttat bak buren ett snäpp. Och de blir för trångt helt enkelt, har 2ssds, samt 2hdds, så behöver buren tyävrr :/.

Du har en hög klock, tyst dator och allt får plats. Dessutom är temperaturerna jättebra. Varför är du inte nöjd?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Kanontemperaturer, men jag förstår att du vill mer. Det är ju kul att mecka! Klocka grafikkortet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Du har en hög klock, tyst dator och allt får plats. Dessutom är temperaturerna jättebra. Varför är du inte nöjd?

Skrivet av Smygbas:

Kanontemperaturer, men jag förstår att du vill mer. Det är ju kul att mecka! Klocka grafikkortet istället?

Hahaha för vill gå över 5Ghz sträcket. Men oroar mig för tempsen :(.
Grafikorter hade jag gärna klockat om de inte var för att den låter som en jävla jumbojet, trots vapor-x kylaren. Dock har den fina temperaturer, så de är ju alltid något ;). 1200/1650MHz lyckas jag klämma ur med lite ökning på spänningen, 1050/1500MHz original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hahaha för vill gå över 5Ghz sträcket. Men oroar mig för tempsen :(.
Grafikorter hade jag gärna klockat om de inte var för att den låter som en jävla jumbojet, trots vapor-x kylaren. Dock har den fina temperaturer, så de är ju alltid något ;). 1200/1650MHz lyckas jag klämma ur med lite ökning på spänningen, 1050/1500MHz original.

Du kan utan problem gå upp 20grader så 5ghz borde inte vara några problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du kan utan problem gå upp 20grader så 5ghz borde inte vara några problem.

Hmm okej, får ta och leka lite när jag kommer då! Hahah

Permalänk
Medlem

Är det 40-44 grader delta eller är det så varm den faktiskt är?
Kan inte så mycket om AMD men 80 grader borde inte vara några problem för en modern processor.
Är det ~40 grader delta och du har ~25 grader i rummet borde du i alla fall kunna klara av temp på 15 grader mer.
Är det ~40 grader absolut så förstår jag inte vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Är det 40-44 grader delta eller är det så varm den faktiskt är?
Kan inte så mycket om AMD men 80 grader borde inte vara några problem för en modern processor.
Är det ~40 grader delta och du har ~25 grader i rummet borde du i alla fall kunna klara av temp på 15 grader mer.
Är det ~40 grader absolut så förstår jag inte vad problemet är.

Förstår inte riktigt vad du menar med delta, men kan säga att om jag kör bf3-4, Dayz, osv så ligger jag runt 40-44grader. Men har ca 24-25grader i rummet :). Är väl inge problem i sig, men känns knas att ligga så högt med vattenkylning hahah. Kom iofs endast upp i 4.4GHz stabilt med temperaturer runt 56gradee load med luftkylning, Cooler Master V8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Förstår inte riktigt vad du menar med delta, men kan säga att om jag kör bf3-4, Dayz, osv så ligger jag runt 40-44grader. Men har ca 24-25grader i rummet :). Är väl inge problem i sig, men känns knas att ligga så högt med vattenkylning hahah. Kom iofs endast upp i 4.4GHz stabilt med temperaturer runt 56gradee load med luftkylning, Cooler Master V8.

Ledsen att jag var otydlig. Med delta menar jag en skillnad, i detta fall skillnaden mellan rumstemperaturen och temperaturen på din processor.

Som ett exempel, säg att din CPU är 55 grader och det är 25 grader i rummet. Då är delta på 30 (55-25=30)grader, alltså skillnaden, vilket är ett mer korrekt värde för hur mycket din kylning klarar att göra sig av med.

OnT; Jag tror inte du ska ha några problem att överklocka mer eftersom att temperaturen inte ligger farligt högt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Ledsen att jag var otydlig. Med delta menar jag en skillnad, i detta fall skillnaden mellan rumstemperaturen och temperaturen på din processor.

Som ett exempel, säg att din CPU är 55 grader och det är 25 grader i rummet. Då är delta på 30 (55-25=30)grader, alltså skillnaden, vilket är ett mer korrekt värde för hur mycket din kylning klarar att göra sig av med.

OnT; Jag tror inte du ska ha några problem att överklocka mer eftersom att temperaturen inte ligger farligt högt alls.

Aha okej, tack då förstår jag bättre haha! Och lärt mig något nytt ;).
Får prova och OCa lite mer i helgen eller något, när jag har tid! 5GHz here i come!