Problem med uppstart efter borttagande av disk :(

Permalänk
Medlem

Problem med uppstart efter borttagande av disk :(

Jag har en PC, har från början haft W-Vista på C: och stoppade rätt nyligen in W7 på F:(mest för att testa) och det flyter mycket bättre. Nu har jag bytt ut C: mot en 2TB-disk och jag trodde, dum som jag är, att det skulle gå att boota upp från F:-disken, men efter Bios-skärmen händer ingenting...

Jag satte i den gamla C:-disken med Vista på(i en docka) och då kom valet om vilket operativsystem jag ville starta upp och jag kunde välja W7 om jag ville. Wtf!

Jag vet inte om det går att lösa detta utan att behöva formatera och installera om hela alltet... Är det någon duktig som vet vad jag kan göra?

Mvh
Bobby

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att söka efter MiniTool Partition Wizzard Home Edition. Det är gratisprogram. Installera och kör. Kolla sedan hur din disk med Win7 är uppsatt. Är det en primär eller logisk partition? Är den aktiv?

Det finns sedan andra verktyg för att fixa över Boot till disken. Hade liknande problem med en XP installation. (se tråd)

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Se diskhantarern istället.

Tack för hjälpen!

Jag inledde med att kolla i diskhanteraren men bortsett från ett misslyckat försök att byta bokstav på min W7disk till C: kunde jag inte tänka ut något annat att uträtta där.

Kan du förklara vad jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska se var din bootloader ligger, antagligen på disken du tog ur. På din systemdisk som du använder bör det stå i stil med: Aktiv, System, Systemstart, Boot/start.

Lite osäker men att reparera bootloadern bör fungera. Görs från skiva(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Du kan börja med att söka efter MiniTool Partition Wizzard Home Edition. Det är gratisprogram. Installera och kör. Kolla sedan hur din disk med Win7 är uppsatt. Är det en primär eller logisk partition? Är den aktiv?

Det finns sedan andra verktyg för att fixa över Boot till disken. Hade liknande problem med en XP installation. (se tråd)

Hm... Jag skaffade MPWHE och valde min önskade disk till primär, men nu kan jag inte boota upp någon av diskarna... Inte kul. Gud vad trött man blir på datorer ibland!

Är lite osäker på vad jag kan göra för att komma förbi det här nu... Kan jag lägga in något på ett flashminne och boota från det?

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,