Permalänk
Medlem

Windows 7 Appdata

Hej!

Jag har stött på ett problem som jag aldrig varit med om förut, och jag blir galen på detta. Det är nämligen så att jag brukar kunna lösa det mesta, jag är den i min umgängeskrets man kommer till om det dyker upp ett problem med sin dator. Men nu behöver jag hjälp av er här på SweC, och jag hoppas verkligen att någon av er kan hjälpa mig, vore guld värt. Kan t o m tänka mig att donera en slant (50kr) till den person som lyckas hjälpa mig.

För ett par dagar sedan dog hårddisken i min bärbara. Jag pluggade in den i min stationära för att försöka spara en del saker som jag inte vill ska gå förlorat. På hårddisken var Windows 7 installerat. Jag hade innan jag stängt av min stationära plockat ur hårddisken. Problemet dök upp vid nästa omstart.
När jag startade upp min stationära (alltså utan hårddisken ikopplad), har en del data som finns i %appdata% (C:\Users\___\AppData) ändrats. T ex hade jag förlorat alla inställningar i utorrent (men de ligger kvar i mappen C:\Users\___\AppData\Roaming\uTorrent). T ex så försvann också inställningar för både "Battle.net Launcher" och "Diablo 3 Launcher".

Jag har testat att göra en systemåterställning till dagen innan jag kopplade in hårddisken, men utan lycka.

Någon som kan få mig att förstå vad som hänt och kanske t o m hjälpa mig?

MVH,
Eric

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte riktigt om detta felet stämmer in på beskrivningen. Men kolla om du har flera liknande användare på datorn. Jag har varit med om att Windows fått för sig att skapa en ny användare typ Pelle_0 om den ursprungliga användaren hette Pelle. Det ser ut som att man förlorat allt, men när man tittar på disken verkar allt vara kvar. Det är bara det att Windows inte tittar där du tittar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EazeR:

Jag hade innan jag stängt av min stationära plockat ur hårddisken. Problemet dök upp vid nästa omstart.

Har du skrivit rätt, plockade du ut disken innan du stängde av datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du skrivit rätt, plockade du ut disken innan du stängde av datorn ?

Ska iofs inte vara något problem. SATA är hotplug.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet inte riktigt om detta felet stämmer in på beskrivningen. Men kolla om du har flera liknande användare på datorn. Jag har varit med om att Windows fått för sig att skapa en ny användare typ Pelle_0 om den ursprungliga användaren hette Pelle. Det ser ut som att man förlorat allt, men när man tittar på disken verkar allt vara kvar. Det är bara det att Windows inte tittar där du tittar.

Jag ska kolla upp det! Det är så att användaren på min bärbara har samma namn som användarnamnet på min stationära, och därför har det kanske strulat till sig.

Skrivet av mrqaffe:

Har du skrivit rätt, plockade du ut disken innan du stängde av datorn ?

För att förtydliga: Den stationära var igång när jag pluggade in hårddisken från min bärbara med sata-kabel. Jag kopierade det jag ville spara och drog sedan ur den från min stationära. Sedan startade jag om datorn, och det var då som jag märkte att något fel som hade hänt med %APPDATA%.

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Ska iofs inte vara något problem. SATA är hotplug.

Skrivet av EazeR:

Jag ska kolla upp det! Det är så att användaren på min bärbara har samma namn som användarnamnet på min stationära, och därför har det kanske strulat till sig.

För att förtydliga: Den stationära var igång när jag pluggade in hårddisken från min bärbara med sata-kabel. Jag kopierade det jag ville spara och drog sedan ur den från min stationära. Sedan startade jag om datorn, och det var då som jag märkte att något fel som hade hänt med %APPDATA%.

Ja kontrollern kan klara av det elektriskt, men man måste ju se till att filsystemet inte skadas, man måste utföra säker borttagning av maskinvara innan så att öppna filer stängs och cacheer töms, man ska aldrig någonsin koppla loss en lagringsenhet som är i bruk utan den måste stängas ner kontrollerat av filsystemet annars kan det bli märkliga fel.
Har man gjort det och upplever problem efteråt skulle jag satt enheten som dirty och gjort en full koll av filsystemt vidd boot
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788091.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja kontrollern kan klara av det elektriskt, men man måste ju se till att filsystemet inte skadas, man måste utföra säker borttagning av maskinvara innan så att öppna filer stängs och cacheer töms, man ska aldrig någonsin koppla loss en lagringsenhet som är i bruk utan den måste stängas ner kontrollerat av filsystemet annars kan det bli märkliga fel.
Har man gjort det och upplever problem efteråt skulle jag satt enheten som dirty och gjort en full koll av filsystemt vidd boot
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788091.aspx

Men det var den gamla disken som pluggades ur. Inte den som nu beteer sig konstigt, om jag fattar det hela rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska iofs inte vara något problem. SATA är hotplug.

Varför får jag då blåskärm när jag kopplar in en disk ^^...?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men det var den gamla disken som pluggades ur. Inte den som nu beteer sig konstigt, om jag fattar det hela rätt.

Du har uppfattat det hela rätt. Det är min nuvarande systemdisk ( C: ) som strular med %APPDATA%, inte den gamla hårddisken som pluggades ur. Men det skadar väl ändå inte att göra en "fsutil dirty" för att göra en check om det är något som är fel... Man vet ju aldrig om det löser sig

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anitramane:

Varför får jag då blåskärm när jag kopplar in en disk ^^...?

Det kräver att stödet är aktivt både i diskkontrollerna och i operativsystemet och det är det sällan om man inte har en raidsetup.

Skrivet av EazeR:

Du har uppfattat det hela rätt. Det är min nuvarande systemdisk ( C: ) som strular med %APPDATA%, inte den gamla hårddisken som pluggades ur. Men det skadar väl ändå inte att göra en "fsutil dirty" för att göra en check om det är något som är fel... Man vet ju aldrig om det löser sig

Nej det skadar inte, man tvingar fram en körning av chkdisk vid boot så att allt på disken kan kollas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.