Hjälp sökes, Dator startar men dör lika fort

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes, Dator startar men dör lika fort

Hej Sweclockare!
Nu är det så här att efter lätt underhåll av datorn, så startar den inte. När jag trycker på knappen för att starta datorn drar alla fläktar och dylikt igång som det ska, men sedan så dör den och proceduren börjar om. Någon som vet felet?

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem

Vad menar du med lätt underhåll ? Beskriv vad och hur du gjort.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

...och berätta om bios drar igång eller om det bara blir en svart skärm

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Vad menar du med lätt underhåll ? Beskriv vad och hur du gjort.

MVH

Dammrengöring, med ytterst försiktigthet.

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

...och berätta om bios drar igång eller om det bara blir en svart skärm

Det blir helt svart

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem

Kolla alla strömkablar!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Kolla alla strömkablar!?

Allt sitter på plats, det är därför jag inte förstår vad som är fel. Har även kollat RAM

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiidz:

Dammrengöring, med ytterst försiktigthet.

Hur tog du bort dammet ? Papper, dammsugare, luft på burk ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

Hur menar du nu? Dör den och startar igen eller? Min första tanke var defekt power-knapp i chassit men då brukar den förbli död. Men för att vara på säkra sidan kan du ju prova att rycka power-kontakten och sedan starta antingen på moderkortets startknapp eller genom att snabbt bygla stiften till power-knappen ( och då innebär det att du släpper igen så fort datorn börjat starta upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Hur tog du bort dammet ? Papper, dammsugare, luft på burk ?

MVH

Jag tog dammsugaren på lägsta möjliga kraft och med en strumpa över. Har gjort det innan utan problem.

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Hur menar du nu? Dör den och startar igen eller? Min första tanke var defekt power-knapp i chassit men då brukar den förbli död. Men för att vara på säkra sidan kan du ju prova att rycka power-kontakten och sedan starta antingen på moderkortets startknapp eller genom att snabbt bygla stiften till power-knappen ( och då innebär det att du släpper igen så fort datorn börjat starta upp).

Alltså när jag trycker på powerknappen, så startar alla fläktar, nätagg osv, som vanligt men det dröjer kanske 4-5 sekunder så dör allt, och sedan startar den om och det händer samma sak om och om igen. Börjar bli måttligt irriterad...

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem

Damm kan ju bli statiskt och det i sin tur kan förstöra saker i en dator, testa att starta med minimalt med saker i dvs 1 minnessticka, har du inbyggd grafik kör på den i stället(ta bort det externa grafikkortet), ta bort strömkablarna till sata enheterna osv

Permalänk
Avstängd

Dammsugare =döda datorn så risken finns att något tagit extremskada så det blev dyr städning av datorn.

som du ser så är det väldigt svårt att hjälpa vid en sådan här citutation vi har inte datorn och testredskap framför oss så det kan princip vara vad som helst. jag vågar inte sätta något på att moderkortet rasat men det är det första jag hade trott i allfall, du säger att enligt dig funkar minnerna. Men hur testade du dom vars?

billigaste för dig är att gå till din lokala datorbutik be dom kolla upp datorn åt dig så du får domen efter detta får du bita i det sura äpplet.

annars blir det att fixa en annan dator som du kan testa:

grafikkort ,processor och minnen det som behövs för att din dator skall starta.

innan det så plocka ur allt utan det jag skrev ovan se är det samma sak där?

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiidz:

Jag tog dammsugaren på lägsta möjliga kraft och med en strumpa över. Har gjort det innan utan problem.

Inte så konstigt att datorn är död då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Dammsugare =döda datorn så risken finns att något tagit extremskada så det blev dyr städning av datorn.

som du ser så är det väldigt svårt att hjälpa vid en sådan här citutation vi har inte datorn och testredskap framför oss så det kan princip vara vad som helst. jag vågar inte sätta något på att moderkortet rasat men det är det första jag hade trott i allfall, du säger att enligt dig funkar minnerna. Men hur testade du dom vars?

billigaste för dig är att gå till din lokala datorbutik be dom kolla upp datorn åt dig så du får domen efter detta får du bita i det sura äpplet.

annars blir det att fixa en annan dator som du kan testa:

grafikkort ,processor och minnen det som behövs för att din dator skall starta.

innan det så plocka ur allt utan det jag skrev ovan se är det samma sak där?

Skrivet av Puttefnasket:

Inte så konstigt att datorn är död då...

Den funkar nu, fick plocka isär den och sedan montera allt igen. Tack för att ni tog er tid

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W