Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan ha dött?

Hej. Tror mitt stolta HD6870 tröttnat på sin hemska existens.

Vad säger ni om den här printen?

Startare CS:GO. Datorn bluescreenade.
Startade om, allt fungerade.
Starta GO igen och bluescreen.
Nästa gång kom jag inte in i Windows men allt fungerade i Felsäkert läge.

I nuläget ser jag bara den där bilden sen när jag loggar in blir det svart. Antar att grafikkortet är dött? Prövade att trycka dit det ordentligt, precis samma resultat. Försökte installera om grafikdrivrutinerna men det fick jag inte i Felsäkert Läge.
Känner inte för att spendera 3000 på ett nytt kort så om det här går att laga vore det guld.

TL;DR: Kolla bilden, är mitt grafikkort dött?

annons bortredigerad
Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut som grafikkortet. Är nog inte hårddisken eller processorn. Har du möjligen något gammalt grafikkort bara liggandes eller som du kan få låna utav en kompis och trycka in i datorn för att se ifall det försvinner? Tror annars ifall du kommer in på datorn att du kan göra ett grafik test, ifall du inte lyckas gå igenom testet så är det til 98% grafikkortet som börjar bli gammalt/ utslitet.

Permalänk
Medlem

99,5% säker på att din gamle trotjänare kastat in handduken :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jo, det verkar som att grafikkortet sjunger på sista versen.
Du kan alltid testa att baka kortet i ugnen, finns en guide nånstans på forumet för det. Det fungerade när mitt 4870x2 dog. (Även om det dog igen 8 månader senare.)

Permalänk
Medlem

Fasen, spelar bara CS:GO och HoN just nu så behövde verkligen inte ett nytt kort Men DayZ skulle ändå krävt det så det är inte hela världen.

Jag kommer in i Felsäkert läge och där ser allt bra ut, tycker jag borde ha samma grafikbuggar där? Men kommer inte in i Windows så vet inte hur jag ska testa.

När rumskompisen kommer hem tänkte jag att vi byter kort med varandra, då ser man ju direkt om det bara är grafikkortet som är trasigt eller om det skulle vara något mer. Vågar inte baka kortet förrän jag är 100% på att det är felet, kommer inte ha råd med nytt förrän om ca 2 veckor

Vilket kort är det som gäller nu för tiden? Tänkte mig ett AMD R270? Eller kanske ett begagnat GTX 580?

Tack för alla svar också!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Försöker installera om grafikdrivrutinen, kommer ju tyvärr bara in i Felsäkert läge (här ser allt bra ut grafikmässigt?) men den säger "kan inte läsa in identifieringsdrivrutinen". Kan jag starta Windows i vanligt läge men utan grafikdrivrutinerna?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag kommer in i Felsäkert läge och där ser allt bra ut, tycker jag borde ha samma grafikbuggar där?

Du kan tycka det men i jättemånga falla är blev det som för dig när grafikkortet gick sönder. Skillnaden beror på vilket ställe på grafikkortet som gått sönder.

Har du inget annat kort så blir det jobbigt att visa i tester att det gamla är trasigt för jag antar att du inte känner för att göra nåt extremt som tex att ta bort och installera om Windows när det mest troliga orsaken är trasigt grafikkort.

Skrivet av CoZalon:

Försöker installera om grafikdrivrutinen, kommer ju tyvärr bara in i Felsäkert läge (här ser allt bra ut grafikmässigt?) men den säger "kan inte läsa in identifieringsdrivrutinen". Kan jag starta Windows i vanligt läge men utan grafikdrivrutinerna?

Vill du utesluta korrupta drivrutiner så ska du först åtminstone avinstallera grafik drivrutinerna och ta bort kvarlämnade mappar som har med den att göra. Förhoppningsvis får du då bort allt det gamla. Annars blir det korrupta kvar i nån mapp om du bara uppdatera/installera ovanpå de nuvarande.

Ja du kan göra det från felsäkert läge. När du sen startar normalt blir det precis som när man just installerat om Windows men ännu inte fått in en enda drivrutin. Men är grafikkortet är trasigt så varierar om du måste få in drivrutinerna först eller om den buggar innan du ens fått chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan tycka det men i jättemånga falla är blev det som för dig när grafikkortet gick sönder. Skillnaden beror på vilket ställe på grafikkortet som gått sönder.

Har du inget annat kort så blir det jobbigt att visa i tester att det gamla är trasigt för jag antar att du inte känner för att göra nåt extremt som tex att ta bort och installera om Windows när det mest troliga orsaken är trasigt grafikkort.

Vill du utesluta korrupta drivrutiner så ska du först åtminstone avinstallera grafik drivrutinerna och ta bort kvarlämnade mappar som har med den att göra. Förhoppningsvis får du då bort allt det gamla. Annars blir det korrupta kvar i nån mapp om du bara uppdatera/installera ovanpå de nuvarande.

Ja du kan göra det från felsäkert läge. När du sen startar normalt blir det precis som när man just installerat om Windows men ännu inte fått in en enda drivrutin. Men är grafikkortet är trasigt så varierar om du måste få in drivrutinerna först eller om den buggar innan du ens fått chansen.

Yes, lyckades Avinstallera grafikgrejerna, tog mig in i Windows och installerade igen och när jag gjort det såg det ut som tidigare, alltså printscreenen i början av tråden.

Ska låna ett annat kort nu, sen blir det bakning av det här. Tvivlar väldigt starkt på att det fungerar men har inget att förlora.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Har ett 6870 som behöver ny fläkt o lite kylpasta:p

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

Har ett 6870 som behöver ny fläkt o lite kylpasta:p

Vad vill du ha för det? Har ju en alldeles utmärkt Asus DC2-kylare över uppenbarligen.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktusblad:

Jo, det verkar som att grafikkortet sjunger på sista versen.
Du kan alltid testa att baka kortet i ugnen, finns en guide nånstans på forumet för det. Det fungerade när mitt 4870x2 dog. (Även om det dog igen 8 månader senare.)

Då är det ju bara att baka det igen. Har ett gammalt 8800 Ultra som jag har bakat 4 ggr nu, det brukar hålla ca 3-4 månader efter varje bakning men när det dör är det bara att baka igen och det fungerar perfekt igen.

Skrivet av CoZalon:

Yes, lyckades Avinstallera grafikgrejerna, tog mig in i Windows och installerade igen och när jag gjort det såg det ut som tidigare, alltså printscreenen i början av tråden.

Ska låna ett annat kort nu, sen blir det bakning av det här. Tvivlar väldigt starkt på att det fungerar men har inget att förlora.

Skulle väl säga att det finns någorlunda goda chanser att det kommer fungera, beror ju lite på vad som orsakade problemet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Då är det ju bara att baka det igen. Har ett gammalt 8800 Ultra som jag har bakat 4 ggr nu, det brukar hålla ca 3-4 månader efter varje bakning men när det dör är det bara att baka igen och det fungerar perfekt igen.

Skulle väl säga att det finns någorlunda goda chanser att det kommer fungera, beror ju lite på vad som orsakade problemet.

Skulle gissa att det var en strömspik faktiskt! Bor i den sämst byggda hyresrätten i Sverige, elnätet är värdigt Uganda. Fast det borde kanske inte gått igenom nätagget? Men hursom, lampor ryker, säkringar går till kylen och sånt, blir något el-fel i månaden. Det hände ju precis när jag launchade en map i CS:GO, så datorn arbetade verkligen 100% och trillade rakt in i en rätt massiv strid. Sen blev skärmen grå i några sek sen bluescreen.

Men å andra sidan, om det jag säger stämmer så är det väl kondensatorer som går då? Och det är vad man fixar med en bakning? Är inte alls kunnig

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Vad vill du ha för det? Har ju en alldeles utmärkt Asus DC2-kylare över uppenbarligen.

bara ge ett pris så ska vi kunna lösa det

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

bara ge ett pris så ska vi kunna lösa det

Cool. Jag ger mig på att baka det här, fungerar det inte hör jag av mig ikväll

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Cool. Jag ger mig på att baka det här, fungerar det inte hör jag av mig ikväll

gör så

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Vad är ditt nätaggets märke modell och ålder?

Bara så att du inte råka sitta med nått gammal budget eller skräp agg. Vissa är kända för att skada andra delar (och ställa till med andra problem) långt före, samtidigt och efter att de själva går sönder pga skadorna de orsakade innan man bytte.

Edit:
Sen så klarar dom inte bra grafikkort oavsett hur många watt det står på klisterlappen. Du får problem antingen direkt eller efter en tid.

Permalänk
Medlem

Helt. Jävla. Otroligt.
Det boota som sig bör, det luktar död skunk och Furmark kördes i 15 minuter utan artefakter. Trodde inte det minsta på en bakning, körde dessutom bara 7 minuter på 200-220 grader (litar inte på ugnstermostaten helt). Prisa Allah.

Tänker inte säga att det fungerar som det ska, kan säkert krascha när som helst men när jag får lön nästa månad beställer jag ett i 2000 krs-klassen, det är ändå dags för DayZ

Skrivet av psykiskanka:

Yo. Bakningen gick igenom, tack för erbjudandet ändå

Skrivet av panpo98:

Vad är ditt nätaggets märke modell och ålder?

Bara så att du inte råka sitta med nått gammal budget eller skräp agg. Vissa är kända för att skada andra delar (och ställa till med andra problem) långt före, samtidigt och efter att de själva går sönder pga skadorna de orsakade innan man bytte.

Edit:
Sen så klarar dom inte bra grafikkort oavsett hur många watt det står på klisterlappen. Du får problem antingen direkt eller efter en tid.

Corsair HX650 Här dumsnålas inte.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]