Permalänk

Gts 250 gammalt och varmt

Hej jag byggde en dator med saker jag hade hemma till min tjej för ett tag sedan, processorn gick väldigt varmt så jag bytte kylpastan och passade på att göra det samma på grafikkortet eftersom det var ganska varmt dock upptäckte jag att detta inte hjälpte på grafikkortet.
Det var ett par månader sen jag bytte kylpastan och reagerade nu på att datorn dönade som jag vet inte vad, och gick in i HWMonitor och upptäckte att grafikkortet låg på 70C i idle.
Jag har läst mig till att det är ett väldigt varmt grafikkort men har aldrig sätt ett grafikkort med 70c i idle det kändes som ganska mycket.
Jag ska fixa en ny fläkt till datorn och se om det hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra eftersom det är satans varmt.

Har knappt pengar så ett nytt grafikkort är inte ett alternativ tyvärr, kom gärna med tips och liknande

specs:
Pentium G630 (1155 socket)
Dell inspiron 620 moderkort
4 Gig 1333 MHZ singel channel då den ena RAM platsen är sönder verkar det som.
GTS 250 1Gig modell, vet inte vilket företag.
Compaq (HP) chassi.

behöver ni veta mer så säg till.

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Hej jag byggde en dator med saker jag hade hemma till min tjej för ett tag sedan, processorn gick väldigt varmt så jag bytte kylpastan och passade på att göra det samma på grafikkortet eftersom det var ganska varmt dock upptäckte jag att detta inte hjälpte på grafikkortet.
Det var ett par månader sen jag bytte kylpastan och reagerade nu på att datorn dönade som jag vet inte vad, och gick in i HWMonitor och upptäckte att grafikkortet låg på 70C i idle.
Jag har läst mig till att det är ett väldigt varmt grafikkort men har aldrig sätt ett grafikkort med 70c i idle det kändes som ganska mycket.
Jag ska fixa en ny fläkt till datorn och se om det hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra eftersom det är satans varmt.

Har knappt pengar så ett nytt grafikkort är inte ett alternativ tyvärr, kom gärna med tips och liknande

specs:
Pentium G630 (1155 socket)
Dell inspiron 620 moderkort
4 Gig 1333 MHZ singel channel då den ena RAM platsen är sönder verkar det som.
GTS 250 1Gig modell, vet inte vilket företag.
Compaq (HP) chassi.

behöver ni veta mer så säg till.

Ligger GPU'n i maxload?
Drar den till 70c idle direkt eller efter en stund?
Provat köra en virusskan? Har hört att det finns bitcoin-miningvirus, som tydligen kör på datorn när den varit idle en stund. Kanske är nåt annat virus? Om någon icke-kunnig person surfar lite vårdslöst är det nog väldigt lätt att åka på tyvärr:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Knightogus:

Ligger GPU'n i maxload?
Drar den till 70c idle direkt eller efter en stund?
Provat köra en virusskan? Har hört att det finns bitcoin-miningvirus, som tydligen kör på datorn när den varit idle en stund. Kanske är nåt annat virus? Om någon icke-kunnig person surfar lite vårdslöst är det nog väldigt lätt att åka på tyvärr:/

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn ligger runt 85c i load, har kaspersky-free och den har inte hittat något virus.
Det kan vara för innestängt i lådan.

Fläkten går just nu på lite över 80% och låter som ett jetplan, hon har knappt surfat på datorn tyvärr

Edit: Fläkten går på över 90% i hastighet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jappejopp:

Datorn ligger runt 85c i load, har kaspersky-free och den har inte hittat något virus.
Det kan vara för innestängt i lådan.

Fläkten går just nu på lite över 80% och låter som ett jetplan, hon har knappt surfat på datorn tyvärr

Edit: Fläkten går på över 90% i hastighet

Testa andra drivers för grafikkortet, du kan även testa att starta datorn i felsäkert läge (inget internet) och se vad som händer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut, men hade jag varit du så hade jag köpt en laptop för 2-3,5 tusen kronor. Jag antar att din tjej inte är en hardcore gamer och behöver därför inte så mycket prestanda. Annars kan hon ju gå över till tablets ifall det skulle vara intressant.

Permalänk
Medlem

Dom dära korten gick alltid varma, mitt GXT 280 idlade i 75c och max tempen var 127c.
Gtx 250 pallar 105c som max.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Testa andra drivers för grafikkortet, du kan även testa att starta datorn i felsäkert läge (inget internet) och se vad som händer.

Ska göra det, såg att de kommit ut nya geforce drivers, får se om detta hjälper.

Skrivet av Lejkahh:

Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut, men hade jag varit du så hade jag köpt en laptop för 2-3,5 tusen kronor. Jag antar att din tjej inte är en hardcore gamer och behöver därför inte så mycket prestanda. Annars kan hon ju gå över till tablets ifall det skulle vara intressant.

Fick henne faktiskt att köpa battlefield 3 i går och den bärbara hon har just nu är inte nått att spela på, så tyvärr får det bli en stationär.
Har funderat på att byta ut hennes grafikkort dock så länge gts:et lägger av så behöver jag inte inhandla något nytt då hon inte spelar på 1920x1080.

Skrivet av linxz:

Dom dära korten gick alltid varma, mitt GXT 280 idlade i 75c och max tempen var 127c.
Gtx 250 pallar 105c som max.

Jo jag har hört detta med men dem kan väl ta stryk vid lite högre grader (typ runt 90c och där) + att den låter som ett jetplan så den hörs ju med

Permalänk
Medlem

Det lär väll gå att modda in lite fler fläktar?
Någon till in och ut.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Skrivet av linxz:

Det lär väll gå att modda in lite fler fläktar?
Någon till in och ut.

Hur menar du?
Det är inte jätte mycket plats i det chassit sen har kortet en typ 60mm fläkt eller nått, tacksam för svar:)

Skickades från m.sweclockers.com