Gigabyte GTX 770 2GB Windforce SLI Temperaturer

Permalänk
Avstängd

Gigabyte GTX 770 2GB Windforce SLI Temperaturer

Tjenare! Helt ny här på forumet så var snäll.

Jag har just nu två st av grafikkorten som står i titeln i mitt corsair 330D chassi och är lite smått orolig över temperaturerna överlag. Om jag startar upp datorn och låter den vara idle så ligger temperaturen på översta gpun på ca 57 grader medans det understa ligger runt 52 grader. Sen om jag tex skulle dra igång en benchmark som Unigine Valley 1.0 så flyger temperaturerna upp till runt 85 grader på båda korten vilket ska vara helt normalt. Känner dock att minimum temperaturen är lite för hög eller är detta normalt?

Tacksam för snabba svar!
Mvh Zaaiko.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk

Inte det bästa chassit för SLI

1. Luftgenomströmning i chassit?
2. Kortet över blåser väl varm luft på det undre?

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Avstängd

Måhända ja! Det var inte riktigt planerat att jag skulle skaffa ett kort till när jag köpte chassit men det får jag leva med.

Jag har två Corsair AF140 mm i fronten som drar in luft och så har jag en Corsair 120 mm bak som sitter ihop med en Corsair h60 v2 som skjuter ut luften ur datorn.

Ja det stämmer, jag skrev fel.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

Hej Zaaiko, välkommen till Sweclockers.

Jag har själv 2 stycken Gigabyte GTX 680 Windforce som är ungefär som en GTX 770 som jag kör med SLI. I idle varierar mina kort med 30-40 grader och i full load brukar dem vanligtvis ligga på 70 grader. Jag har dock ett väldigt stort chassie som jag har utrustat med många många fläktar som ser till så att lyftflödet i chassiet är bra så det håller sig kallt inuti.

Jag använder mig också av något som kallas EVGA Precision (Överclockningsprogram) där jag har ställt in hur snabbt jag vill att mina fläktar ska snurra när grafikkorten når en viss temperatur. Det kallas fan controller.

Jag tippar på att du behöver just fixa EVGA Precision och sätta på fan control så borde temperaturerna bli lägre. Annars så är de temperaturerna inte direkt riktigt farliga om man säger så men ju kallare ens hårdvara är detså längre håller det.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arnzeal:

Hej Zaaiko, välkommen till Sweclockers.

Jag har själv 2 stycken Gigabyte GTX 680 Windforce som är ungefär som en GTX 770 som jag kör med SLI. I idle varierar mina kort med 30-40 grader och i full load brukar dem vanligtvis ligga på 70 grader. Jag har dock ett väldigt stort chassie som jag har utrustat med många många fläktar som ser till så att lyftflödet i chassiet är bra så det håller sig kallt inuti.

Jag använder mig också av något som kallas EVGA Precision (Överclockningsprogram) där jag har ställt in hur snabbt jag vill att mina fläktar ska snurra när grafikkorten når en viss temperatur. Det kallas fan controller.

Jag tippar på att du behöver just fixa EVGA Precision och sätta på fan control så borde temperaturerna bli lägre. Annars så är de temperaturerna inte de riktigt farliga om man säger så men ju kallare ens hårdvara är detså längre håller det.

Tack Bugatti885!

Jag använder mig redan av just detta programmet av just denna anledningen men ändå så är temperaturerna relativt höga. Borde jag kanske köpa 2 st fläktar och sätta dem i chassi taket som drar ut varmluft, kan det göra någon nytta tror du?

Kan även tillägga att om jag lirar Crysis 3 så drar temperaturen snabbt upp till 90 grader på ett utav grafikkorten.

Tilläg
Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Tack Bugatti885!

Jag använder mig redan av just detta programmet av just denna anledningen men ändå så är temperaturerna relativt höga. Borde jag kanske köpa 2 st fläktar och sätta dem i chassi taket som drar ut varmluft, kan det göra någon nytta tror du?

Kan även tillägga att om jag lirar Crysis 3 så drar temperaturen snabbt upp till 90 grader på ett utav grafikkorten.

Jo, ditt chassie är som sagt inte direkt anpassat för SLI, därför kan det hjälpa otroligt mycket om du satte in fler fläktar i chassiet som suger ut varmluften och pumpar in kall luft. Detta skulle säkerligen förbättra dina temperaturer.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arnzeal:

Jo, ditt chassie är som sagt inte direkt anpassat för SLI, därför kan det hjälpa otroligt mycket om du satte in fler fläktar i chassiet som suger ut varmluften och pumpar in kall luft. Detta skulle säkerligen förbättra dina temperaturer.

Det är absolut möjligt att det är inte är anpassat för det. Jag köpte det för att det skulle vara tyst (vilket det är) samt att det skulle ha väldigt bra luftflöde enligt recensioner. Nu är taket på chassit det enda stället som jag kan sätta fler fläktar på så jag får väl helt enkelt köpa två fläktar och se om det gör någon skillnad. Då kommer även min följdfråga här, är 52 cfw(?) bra när det gäller att flytta luft?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Det är absolut möjligt att det är inte är anpassat för det. Jag köpte det för att det skulle vara tyst (vilket det är) samt att det skulle ha väldigt bra luftflöde enligt recensioner. Nu är taket på chassit det enda stället som jag kan sätta fler fläktar på så jag får väl helt enkelt köpa två fläktar och se om det gör någon skillnad. Då kommer även min följdfråga här, är 52 cfw(?) bra när det gäller att flytta luft?

Det kan jag inte svara på tyvärr, jag har faktiskt ingen aning om det är bra eller inte.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Du har 2 problem och och det ena är att Windforce inte är optimalt att köra i SLI och det andra är att chassiet inte heller är det. Ändra på någon av parametrarna förslagsvis chassiet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Du har 2 problem och och det ena är att Windforce inte är optimalt att köra i SLI och det andra är att chassiet inte heller är det. Ändra på någon av parametrarna förslagsvis chassiet.

Vad säger att inte Windforce är optimalt för SLI? Källa?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zaaiko:

Vad säger att inte Windforce är optimalt för SLI? Källa?

Aftermarket kylare så som DCII, Windforce, TwinFrozr osv. sprutar luften ner och åt alla håll du kan tänka dig, så korten värmer upp varandra. Det är därför många kör referenskylare eller custom water loop vid dyrare system och SLI/CF.

Edit: En ref-kylare suger in luften och skjuter den bakåt ut ur chassiet på baksidan.

Liten jämförelse mellan dem, sedan är det logisk aero-dynamik bara.
Det övre har ref-kylare (turbin) medan det nedre har en aftermarket kylare med 2st fläktar som sprider värmen åt sidorna.

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >