Permalänk
Avstängd

Hjälp vid överklockning av CPU?

Har en 4770K som jag försöker överklocka men i bios verkar alla rader där man kan fylla i frekvensen vara inaktiva. De rader som går att ändra är vit text på och volten samt frekvensen på CPU är mörklagda. Behöver jag låsa upp något eller ändra på någon annat ställe för att detta ska ändras?

Den översta står det 35 på och är väl multiplikatorn med 100MHz men går inte att ändra. Alla rader med olika volt så som corevolt som verkar stå på 1 nu går inte att klicka på heller.

Mitt moderkort är Msi Z87I mITX kortet, inte det röda som heter gaming utan det vanliga svarta med Military Mlass 4.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Ja du, först och främst, är du säker på att du har en upplåst processor, dvs 4770K och inte varianten utan "K"?

Permalänk
Medlem

Läs och Lär: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Denna guiden har jag läst igenom och följt när jag klockade min 4770k. CPU frekvenzen är mörkmarkerad för att den kan du inte ändra på bara sådär. Buss speed x CPU Ratio är de som avgör CPU Mhz. Just nu körs den antagligen på 100xauto, vilket är standard och alltså 35. 100x35 = 3500mhz cpu speed. Lämna buss speed orörd på 100, öka cpu ratio. Jag kör tex 100x45 = 4500mhz cpu speed. Men små steg i taget och öka voltage efter hand att de behövs.

Och läs igenom tråden jag postade.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiHjD:

Har en 4770K som jag försöker överklocka men i bios verkar alla rader där man kan fylla i frekvensen vara inaktiva. De rader som går att ändra är vit text på och volten samt frekvensen på CPU är mörklagda. Behöver jag låsa upp något eller ändra på någon annat ställe för att detta ska ändras?

Den översta står det 35 på och är väl multiplikatorn med 100MHz men går inte att ändra. Alla rader med olika volt så som corevolt som verkar stå på 1 nu går inte att klicka på heller.

Mitt moderkort är Msi Z87I mITX kortet, inte det röda som heter gaming utan det vanliga svarta med Military Mlass 4.

Du har troligen glömt ändra OC Mode från Auto till Manual.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har troligen glömt ändra OC Mode från Auto till Manual.

Det känns så, men jag har letat och hittar inget sådant alternativ att ändra. Får leta igen om jag orkar, såg en guide där dom klockade 4770K till 4,7GHz och det gav typ max 2 fps mer i spel så det kanske inte ens är nödvändigt när jag i princip bara spelar som krävande syssla på datorn.

Skrivet av SweSparky:

Läs och Lär: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Denna guiden har jag läst igenom och följt när jag klockade min 4770k. CPU frekvenzen är mörkmarkerad för att den kan du inte ändra på bara sådär. Buss speed x CPU Ratio är de som avgör CPU Mhz. Just nu körs den antagligen på 100xauto, vilket är standard och alltså 35. 100x35 = 3500mhz cpu speed. Lämna buss speed orörd på 100, öka cpu ratio. Jag kör tex 100x45 = 4500mhz cpu speed. Men små steg i taget och öka voltage efter hand att de behövs.

Och läs igenom tråden jag postade.

Ska läsa igenom den, men du säger att "man kan inte ändra bara så där" nej det är ju det jag förstår, men hade du samma problem med din och hur löste du det glömde du säga?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Det känns så, men jag har letat och hittar inget sådant alternativ att ändra. Får leta igen om jag orkar, såg en guide där dom klockade 4770K till 4,7GHz och det gav typ max 2 fps mer i spel så det kanske inte ens är nödvändigt när jag i princip bara spelar som krävande syssla på datorn.

Ska läsa igenom den, men du säger att "man kan inte ändra bara så där" nej det är ju det jag förstår, men hade du samma problem med din och hur löste du det glömde du säga?

Nej de glömde jag inte. Jag ökade som sagt Ration på cpun. Buss speed x Ratio = Klockfrekvenz.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiHjD:

Det känns så, men jag har letat och hittar inget sådant alternativ att ändra. Får leta igen om jag orkar, såg en guide där dom klockade 4770K till 4,7GHz och det gav typ max 2 fps mer i spel så det kanske inte ens är nödvändigt när jag i princip bara spelar som krävande syssla på datorn.

Överklocka processorn ger inte fler FPS i spel om det inte är just processorn som flaskar grafikkortet. Nästan alla spel brukar vara begränsade av grafikkortets prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Överklocka processorn ger inte fler FPS i spel om det inte är just processorn som flaskar grafikkortet. Nästan alla spel brukar vara begränsade av grafikkortets prestanda.

Så varför ska man då överklocka den och riskera förkortat livslängd?

Skrivet av SweSparky:

Nej de glömde jag inte. Jag ökade som sagt Ration på cpun. Buss speed x Ratio = Klockfrekvenz.

Jo, men det är ju precis det som inte går att göra på min cpu, alltså ration är väl siffran 45 tex? Den är mörklagd, siffran 100.0 går att ändra men har hört att man inte ska det, samt corevolten är också mörklagd vilken man behöver för att ändra klockfrekvensen?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiHjD:

Så varför ska man då överklocka den och riskera förkortat livslängd?

De flesta överklockar inte för att "Få högre FPS" eller rent allmänt så handlar det sällan om spel.
Det är först när man skaffar 2-3st riktigt high-end grafikkort som man kan tänkas behöva överklocka processorn för spel prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Så varför ska man då överklocka den och riskera förkortat livslängd?

Jo, men det är ju precis det som inte går att göra på min cpu, alltså ration är väl siffran 45 tex? Den är mörklagd, siffran 100.0 går att ändra men har hört att man inte ska det, samt corevolten är också mörklagd vilken man behöver för att ändra klockfrekvensen?

Såhär ser de ut i mitt Bios:

4500mhz som jag markerat är låst. Kan itne röra den.
http://s1.postimg.org/g4kq4s9f3/20140301_091657.jpg

Valt och synka alla kärnor och ställt ratio på 45.
http://s9.postimg.org/egatpwy73/20140301_091733.jpg

Voltage mode på adaptive mode, sen ökar volt med offset och turbo voltage.
http://s28.postimg.org/hrn5iwovx/20140301_091751.jpg

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

De flesta överklockar inte för att "Få högre FPS" eller rent allmänt så handlar det sällan om spel.
Det är först när man skaffar 2-3st riktigt high-end grafikkort som man kan tänkas behöva överklocka processorn för spel prestanda.

Varför överklockar man då i vanligaste fall kan man ju undra?

Skrivet av SweSparky:

Såhär ser de ut i mitt Bios:

4500mhz som jag markerat är låst. Kan itne röra den.
http://s1.postimg.org/g4kq4s9f3/20140301_091657.jpg

Valt och synka alla kärnor och ställt ratio på 45.
http://s9.postimg.org/egatpwy73/20140301_091733.jpg

Voltage mode på adaptive mode, sen ökar volt med offset och turbo voltage.
http://s28.postimg.org/hrn5iwovx/20140301_091751.jpg

Hm, det skulle vara grymt mycket enklare om man kunde se en bild från sitt eget moderkort, jag har inte hittat det på Youtube har inte letat på google, ska göra det.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Varför överklockar man då i vanligaste fall kan man ju undra?

Hm, det skulle vara grymt mycket enklare om man kunde se en bild från sitt eget moderkort, jag har inte hittat det på Youtube har inte letat på google, ska göra det.

http://www.anandtech.com/show/7244/msi-z87i-review-miniitx-ha...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Det känns så, men jag har letat och hittar inget sådant alternativ att ändra. Får leta igen om jag orkar, såg en guide där dom klockade 4770K till 4,7GHz och det gav typ max 2 fps mer i spel så det kanske inte ens är nödvändigt när jag i princip bara spelar som krävande syssla på datorn.

Då är dom ju klantskallar som tar ett test där det är gpu som begränsar. Kör man 60hz så är det rätt onödigt att överklocka cpu för att få spelprestanda. Kör man 120 eller 144 är det en nödvändighet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Har tittat i min instruktionsbok till moderkortet och överallt där jag själv inte kan ändra står det en sista text i stil med: Detta alternativ går bara att ändra om din processor har denna funktionen.

Vilket borde kunna betyda att min 4770K alltså inte är en 4770K? Även fast det står på lådan och på själva processorn. Om det är så borde jag kunna få ut det på garantin tycker jag...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd

Tack Kev, men tyvärr ser bilden inte lika ut som i mitt bios, allt är lika, kortet, processorn, men det ser lite annorlunda ut på min, på bilden har dom inte ens något alternativ för cpu ration, jag har en mörklagd siffra där det står 35.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Tack Kev, men tyvärr ser bilden inte lika ut som i mitt bios, allt är lika, kortet, processorn, men det ser lite annorlunda ut på min, på bilden har dom inte ens något alternativ för cpu ration, jag har en mörklagd siffra där det står 35.

Det går alltså inte se/ändra på raden "Adjust CPU Ratio" Från "Auto" till något annat?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Det går alltså inte se/ändra på raden "Adjust CPU Ratio" Från "Auto" till något annat?

Fo3

Nej korrekt, även raden där man ändrar själva ration från 35 till något högre, det alternativet finns inte ens med på bilden. Kan det vara så att jag fått en defekt 4770K som egentligen är en "inte K" ?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Nej korrekt, även raden där man ändrar själva ration från 35 till något högre, det alternativet finns inte ens med på bilden. Kan det vara så att jag fått en defekt 4770K som egentligen är en "inte K" ?

Kan du lägga upp en bild? För jag tycker att du inte vet vad du gör och pratar om dessvärre. Jag uttrycker mig inte såhär för att kränka dig utan för att hjälpa till. Det är inget man ska skämmas för (att inte veta hur man överklockar datorn)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Steg 1 , läs på vad oc innebär, risker,ev garanti förlust, anledning osv.

Steg 2 , läs manualen till moderkortet och lär dig hur bios fungerar.

Steg 3 , leta upp lämpligt oc forum för just din cpu o ev moderkort och gå igenom alla eller såpass många inlägg så du vet hur du gör.

Efter det kan man lägga in nytt inlägg om hjälp, men behöver du det har du garanterat inte orkat/gjort som jag skrev ovan.

Jag har överklockat ett 10-15 olika datorer och hittat all information enligt ovan. Det är först när man klockar lite högre 4.8+ som man kan behöva lite mer kunnig expert hjälp.

Google , youtube , div forum = lösning

Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Nej korrekt, även raden där man ändrar själva ration från 35 till något högre, det alternativet finns inte ens med på bilden. Kan det vara så att jag fått en defekt 4770K som egentligen är en "inte K" ?

På bilden från Anandtech ser man hur moderkortet identifierar CPUn.
(Uppe till höger om den digitala klockan.)
vad ser du på motsvarande bios-bild i din dator?

Jag blir inte riktigt klar över vilka rader i bios du refererar till...
De 5 översta grå raderna på bios-bilden är (enbart) info om aktuella inställningar.
Ändring av inställningarna gör du längre ner på sidan..

http://www.anandtech.com/show/7244/msi-z87i-review-miniitx-ha...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

På bilden från Anandtech ser man hur moderkortet identifierar CPUn.
(Uppe till höger om den digitala klockan.)
vad ser du på motsvarande bios-bild i din dator?

Jag blir inte riktigt klar över vilka rader i bios du refererar till...
De 5 översta grå raderna på bios-bilden är (enbart) info om aktuella inställningar.
Ändring av inställningarna gör du längre ner på sidan..

http://www.anandtech.com/show/7244/msi-z87i-review-miniitx-ha...

Fo3

Om du tittar på bilden så hittar du följande två rader:

Adjust CPU Ratio Auto
Adjusted CPU Frequency 3500MHz

I min bios ser jag ytterligare en mörklagd rad mellan dessa två rader där det står 35 som svar, vet inte exat vad texten på den raden säger då jag inte är hemma just nu men det är "multiplikatorn" som multiplicerar 35 med 100MHz för att ge den sammanlagda frekvensen.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Kan du lägga upp en bild? För jag tycker att du inte vet vad du gör och pratar om dessvärre. Jag uttrycker mig inte såhär för att kränka dig utan för att hjälpa till. Det är inget man ska skämmas för (att inte veta hur man överklockar datorn)

Har försökt sluta känna mig kränkt av allt vad folk säger här och försökt förstå att det är så ni utrycker er, haha! Skämms inte ett dugg, jag har läst och forskat en hel del på Internet på just överklockning och tycker jag har ganska stor koll dock, det känns bara som mitt Bios inte beter sig som andra liknade Bios som överklockar samma processor, det känns som den är låst och enligt mitt moderkorts instruktionsbok ska de alternativen som är mörklagda för mig bara gå att ändra om processorn är upplåst och supportar att ändra detta. Bild kan jag lägga upp när jag kommer hem ikväll, är inte hemma nu.

Skrivet av Mogwaii:

Steg 1 , läs på vad oc innebär, risker,ev garanti förlust, anledning osv.

Steg 2 , läs manualen till moderkortet och lär dig hur bios fungerar.

Steg 3 , leta upp lämpligt oc forum för just din cpu o ev moderkort och gå igenom alla eller såpass många inlägg så du vet hur du gör.

Efter det kan man lägga in nytt inlägg om hjälp, men behöver du det har du garanterat inte orkat/gjort som jag skrev ovan.

Jag har överklockat ett 10-15 olika datorer och hittat all information enligt ovan. Det är först när man klockar lite högre 4.8+ som man kan behöva lite mer kunnig expert hjälp.

Google , youtube , div forum = lösning

Lycka till

Ska göra din felsökning efter fikat!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Vad står det om du kör CPU-Z, CPU-fliken och "name"? Står det intel 4770K eller bara 4770 eller nåt annat. Där borde du iaf få reda på om det är en K-modell eller inte du har.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Om du tittar på bilden så hittar du följande två rader:

Adjust CPU Ratio Auto
Adjusted CPU Frequency 3500MHz

I min bios ser jag ytterligare en mörklagd rad mellan dessa två rader där det står 35 som svar, vet inte exat vad texten på den raden säger då jag inte är hemma just nu men det är "multiplikatorn" som multiplicerar 35 med 100MHz för att ge den sammanlagda frekvensen.

En gissning är att det är visning av vad som valts i "Adjust CPU Ratio"
(små skillnader i bios kan finnas mellan olika versioner)

Återupprepar min första fråga...

"På bilden från Anandtech ser man hur moderkortet identifierar CPUn.
(Uppe till höger om den digitala klockan.)
vad ser du på motsvarande bios-bild i din dator?
"

En bild från ditt bios skulle nog minska förvirringen...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiHjD:

Om du tittar på bilden så hittar du följande två rader:

Adjust CPU Ratio Auto
Adjusted CPU Frequency 3500MHz

I min bios ser jag ytterligare en mörklagd rad mellan dessa två rader där det står 35 som svar, vet inte exat vad texten på den raden säger då jag inte är hemma just nu men det är "multiplikatorn" som multiplicerar 35 med 100MHz för att ge den sammanlagda frekvensen.

Rad tio i bios:

Adjust CPU Ratio
Ändra denna till Manual. Inget annat än just Manual. Då kan du ändra Ratio. Undrar du vilken CPU du har så går du hela vägen ner i "OC tabben"(Där du redan är) och kikar på CPU Specifications.

Du har en Guide för Z77 som jag har skrivit här:
#12616980

Fundamentalt exakt samma metodik. Z87 har en CPU Strap som går att Tweak:a mer med. Skit i den till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin