Permalänk
Medlem

Strul med dator

Hej!

Vill börja med att säga att jag ej är datakunnig överhuvudtaget, men vet att här inne hänger experterna. Så jag ber nu om eran hjälp!

När jag startade datorn idag, kom jag inte längre än till skrivbordet. Och väl där så kan jag ej se några mappar eller startmenyn, men jag kan se muspekaren.. Innan detta skedde har datorn låst sig ganska ofta, har testat dammsugit den men utan resultat. Det skumma är ju just att jag kan se muspekaren men inte trycka någonstans eller se startmenyn..

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: GIGABYTE Leadtek?
Minne: 2x 4 GB Corsair
Gafikkort: Nvidia Geforce 275X. om jag inte minns fel.
Hårddisk: SEAGATE
Nätaggregat:Corsair TX 650w

Permalänk

Du ska aldrig dammsuga en dator, genererar statisk elektricitet.
Troligtvis är det bara en bugg. Om det inte funkar att starta om datorn så är det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Du ska aldrig dammsuga en dator, genererar statisk elektricitet.
Troligtvis är det bara en bugg. Om det inte funkar att starta om datorn så är det fel.

Det är likadant varje gång jag startar om den, kommer till skrivbordet och kan se muspekaren, någe mer kan jag ej göra. Går inte att högerklicka heller. Skumt som fan..

Permalänk
Medlem

1. Ta reda på skillnaden mellan data och dator på Wikipedia.
2. Man ska aldrig dammsuga en dator.
3. Prova installera om Windows. Om det inte hjälper så har du förstört datorn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Välkommen! Vi börjar med det grundläggande;

1. Det heter DATORkunnig. Data är information och inget annat.
2. En dator ska du ALDRIG dammsuga, det är ungefär lika klokt som att mecka dator utan ESD-armband och dra av sig sin fleetröja innan man börjar pilla på hårdvaran

Så. Det låter som om antingen hårddisken börjar säcka, alternativt att Windows blivit korrupt. Jag skulle testa att stoppa i Windows-skivan och välja startup repair för att se om det går att kurera Windows om det är där problemet ligger. Det finns ju också en risk att systemet blivit smittat med malware eller dylikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2