Ingen bild från GPUn, GPUn fungerar på annan dator.

Permalänk

Ingen bild från GPUn, GPUn fungerar på annan dator.

Hej! Blev intresserad av vattenkylning och bestämde mig för att kyla CPUn och GPUn i ett Bitfenix Prodigy. Jag köpte på samma gång ett nytt(begangnat) moderkort. Då allting var färdigt kopplat och jag skulle trycka på datorn så fick jag ingen bild. Jag testade grafikkortet i en annan dator och det fungerade perfekt. Fläktarna som är kopplade till moderkortet fungerar också.

Kan det vara så att PCI-E lanen är sönder?

Komponenter:
Asus p8z77-i deluxe
i5 2500k
Asus HD Radeon 7970 w/EK vattenblock
Antec Truepower Quattro 850W(väldigt gammalt, kommer nog att köpa ett nytt)
Corsair Force 3 120gb ssd

Jag är väldigt tacksam för alla svar! Bor i Finland och har inte någon etablerad dator firma som skulle kunna hjälpa mig i närheten.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Vad exakt händer när du trycker på power-knappen? Lyser något? Sitter DVI-kabeln i rätt port? Om det är begagnat så skulle jag köra en CMOS clear. Kan vara så att det är inställt att köra på interna GPUN, går ju att testa utan CMOS clear genom att sätta kabeln i moderkortsuttaget, men skulle nog rekommendera att tömma CMOS oavsett.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta kortet i den andra PCI-E porten?

Det kan även vara värt att pröva uppdatera moderkortets BIOS. När HD 7000-serien släpptes var det flera användare på olika forum som hade problem med korten innan de uppdaterade BIOS.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Har du testat att sätta kortet i den andra PCI-E porten?

Det kan även vara värt att pröva uppdatera moderkortets BIOS. När HD 7000-serien släpptes var det flera användare på olika forum som hade problem med korten innan de uppdaterade BIOS.

Finns bara en PCI-E plats, det är mITX vi pratar om nu

Skrivet av trickysaer:

Vad exakt händer när du trycker på power-knappen? Lyser något? Sitter DVI-kabeln i rätt port? Om det är begagnat så skulle jag köra en CMOS clear. Kan vara så att det är inställt att köra på interna GPUN, går ju att testa utan CMOS clear genom att sätta kabeln i moderkortsuttaget, men skulle nog rekommendera att tömma CMOS oavsett.

Jag ska pröva det! Tack för era svar

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios på moderkortet är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Uppdatera bios på moderkortet är mitt tips.

Det tänkte jag först också, men 7970 är ju inget jättenytt kort. Folk som haft problem tycker jag mest är äldre moderkort med 7xx-serien från nvidia. Blir svårt oavsett att flasha moderkortet om han inte får någon bild.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Det tänkte jag först också, men 7970 är ju inget jättenytt kort. Folk som haft problem tycker jag mest är äldre moderkort med 7xx-serien från nvidia. Blir svårt oavsett att flasha moderkortet om han inte får någon bild.

Jag får bild via moderkortet, så jag tror ja uppdaterar bios i morgon!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Jag får bild via moderkortet, så jag tror ja uppdaterar bios i morgon!

Börja med att kolla så den inte tvingar att använda interna GPUN instället för PCI-E, kan vara det som är problemet. Uppdatera BIOS på moderkortet behövs eventuellt inte. Töm CMOS ändå, dumt om det ligger gamla inställningar som bråkar med den nya hårdvaran.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Börja med att kolla så den inte tvingar att använda interna GPUN instället för PCI-E, kan vara det som är problemet. Uppdatera BIOS på moderkortet behövs eventuellt inte. Töm CMOS ändå, dumt om det ligger gamla inställningar som bråkar med den nya hårdvaran.

Var kan jag kolla det? I BIOS?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Var kan jag kolla det? I BIOS?

Yes!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Börja med att kolla så den inte tvingar att använda interna GPUN instället för PCI-E, kan vara det som är problemet. Uppdatera BIOS på moderkortet behövs eventuellt inte. Töm CMOS ändå, dumt om det ligger gamla inställningar som bråkar med den nya hårdvaran.

BIOS är uppdaterat och det hjälpte inte. Interna GPUn tvingas användas istället för PCI-E GPUn men fast jag ändrar det så sparas det inte av någon anledning, varje gång jag rebootar så återställs inställningen.

Laddade ner GPU-Z och den hittar bara interna grafikdelen, börjar verkligen tro på att PCI-E platsen är sönder nu.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Avstängd

1. Installera HD7970 kortet i PCI-Express platsen, men se till att vara inkopplad på det integrerade grafikkortet hos moderkortet
2. Gör en ClearCMOS, starta upp datorn.
3. Erhåller du bild med det integrerade grafikkortet går du in i BIOS och inaktiverar detta, eventuellt kan du behöva ändra så att PCI-Express platsen är grafikdelen.

4. Hoppas att datorn bootar via ditt HD7970 kort.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

1. Installera HD7970 kortet i PCI-Express platsen, men se till att vara inkopplad på det integrerade grafikkortet hos moderkortet
2. Gör en ClearCMOS, starta upp datorn.
3. Erhåller du bild med det integrerade grafikkortet går du in i BIOS och inaktiverar detta, eventuellt kan du behöva ändra så att PCI-Express platsen är grafikdelen.

4. Hoppas att datorn bootar via ditt HD7970 kort.

Det fungerade inte... Tack för hjälpen!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motofinne:

Det fungerade inte... Tack för hjälpen!

Vad har du för minnen?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Vad har du för minnen?

Corsair vengeance 2x4gb

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Avstängd

Har personligen varit med om ASUS moderkort som inte gillade specifika Corsair minnen. Symptomen var liknande det du upplever, att den inte ville ge någon bild med extern grafikkort men det interna fungerade.

Tidigare i denna tråd skrev du dina inställningar inte sparas när du ändrar i BIOS, hur exakt gör du för att spara dina ändrade inställningar till BIOS? Har du kontrollerat så inte följande jumper JMPR1 sitter på Clear/Erase?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Har personligen varit med om ASUS moderkort som inte gillade specifika Corsair minnen. Symptomen var liknande det du upplever, att den inte ville ge någon bild med extern grafikkort men det interna fungerade.

Tidigare i denna tråd skrev du dina inställningar inte sparas när du ändrar i BIOS, hur exakt gör du för att spara dina ändrade inställningar till BIOS? Har du kontrollerat så inte följande jumper JMPR1 sitter på Clear/Erase?

Jag skulle kunna testa med annat ram.

Nu förstår jag inte riktigt vilken jumper du menar?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk

En vän misstänkte att en pin i sockeln kan vara böjd, vad tror ni om det?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så det inte är något fel på ram-minnet, prova att dra ut alla stickor utom ett om du inte gjort det, funkar det fortfarande inte med en sticka prova att byta plats/byta sticka.

Permalänk
Skrivet av handzar:

Dubbelkolla så det inte är något fel på ram-minnet, prova att dra ut alla stickor utom ett om du inte gjort det, funkar det fortfarande inte med en sticka prova att byta plats/byta sticka.

Jag kan prova det men ram minnet funkade perfekt på gamla moderkortet.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Jag kan prova det men ram minnet funkade perfekt på gamla moderkortet.

Kan ha blivit skadat när du tog ut det eller något. Jag hade exakt samma problem med serverburken, enda som hjälpte för mig var att ta ut ett av ram-minnena (vågar dock inte säga om det var fel på sockeln eller själva stickan, inte provat sätta i något nytt ^^)

Permalänk
Skrivet av handzar:

Kan ha blivit skadat när du tog ut det eller något. Jag hade exakt samma problem med serverburken, enda som hjälpte för mig var att ta ut ett av ram-minnena (vågar dock inte säga om det var fel på sockeln eller själva stickan, inte provat sätta i något nytt ^^)

Det fungerade inte :/ Jag tror nog att jag får skicka moderkortet tillbaka till CDON... Jag har nästan lust att skita i att skicka det till CDON, deras kund service är sjukt dålig.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

I UEFI/BIOS:

Advanced/System Agent Configuration/Graphics Configuration/Primary Display
Välj [PCIE], och se om det fungerar.

Fo3

Edit: Upprepar DjRavens fråga

"Tidigare i denna tråd skrev du dina inställningar inte sparas när du ändrar i BIOS, hur exakt gör du för att spara dina ändrade inställningar till BIOS? "

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

I UEFI/BIOS:

Advanced/System Agent Configuration/Graphics Configuration/Primary Display
Välj [PCIE], och se om det fungerar.

Fo3

Edit: Upprepar DjRavens fråga

"Tidigare i denna tråd skrev du dina inställningar inte sparas när du ändrar i BIOS, hur exakt gör du för att spara dina ändrade inställningar till BIOS? "

Jag väljer PCIE och sen sparar jag det genom att trycka på Exit och väljer Save Changes & Restart men då jag går in i BIOS så är det inställt på AUTO.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Kör på det interna, installera windows. Finns det något spår av grafikkortet i enhetsanteraren?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Kör på det interna, installera windows. Finns det något spår av grafikkortet i enhetsanteraren?

Jag har kört på det interna hittils, och det finns inte något spår av GPUn i enhetshanteraren.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB