Alltid maxklock på grafikkorten

Permalänk
Avstängd

Alltid maxklock på grafikkorten

Har två gtx 770 2gb som enligt gpu z alltid ligger på max clockspeed och fattar ej varför. Ska inte korten klocka ner sig i när dem är idle? GPU load ligger på 0% på både korten enligt gpu-z. Är det något fel?

Insåg nu efter nästan 4 års surfande med Google Chrome att den tydligen trycker upp grafikkortets klockningar till max utan att det faktiskt ligger någon belastning på korten! Helt sjukt!

Lösning
Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

Hade ett snarlikt problem med mitt HD6870, det var spänningen som aldrig gick ner till idle.
Vilket resulterade i att kortet alltid var 65 grader istället för 45.
Visade sig att jag, utöver skärmen, hade en DVI kabel kopplad till HDMI på tvn, när jag drog ut den sjönk spänningen direkt.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Skrivet av Zaaiko:

Har två gtx 770 2gb som enligt gpu z alltid ligger på max clockspeed och fattar ej varför. Ska inte korten klocka ner sig i när dem är idle? GPU load ligger på 0% på både korten enligt gpu-z. Är det något fel?

Har du bra fps i spel?

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Hade ett snarlikt problem med mitt HD6870, det var spänningen som aldrig gick ner till idle.
Vilket resulterade i att kortet alltid var 65 grader istället för 45.
Visade sig att jag, utöver skärmen, hade en DVI kabel kopplad till HDMI på tvn, när jag drog ut den sjönk spänningen direkt.

Men vänta lite här nu! Jag har som sagt två grafikkort. I den översta så sitter det en DVI-Sladd till min skärm och även en HDMI sladd till min TV. I det understa sitter det inga sladdar alls. Menar du att detta kan bero på en sabla sladd?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bra Hemsida:

Har du bra fps i spel?

Beror lite på vilket spel givetvis.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Men vänta lite här nu! Jag har som sagt två grafikkort. I den översta så sitter det en DVI-Sladd till min skärm och även en HDMI sladd till min TV. I det understa sitter det inga sladdar alls. Menar du att detta kan bero på en sabla sladd?

Jag menar att det kan vara värt att prova rycka ur den

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Jag menar att det kan vara värt att prova rycka ur den

Jag drog ut sladden nu och ska testa om jag märker någon skillnad!

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaaiko:

Jag drog ut sladden nu och ska testa om jag märker någon skillnad!

Verkar inte hända någon större skillnad tyvärr. Bifogar en länk hur det ser ut just nu: http://gpuz.techpowerup.com/14/02/27/asw.png

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaaiko:

Verkar inte hända någon större skillnad tyvärr. Bifogar en länk hur det ser ut just nu: http://gpuz.techpowerup.com/14/02/27/asw.png

Värt ett försök iaf. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så heller. Lycka till!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Värt ett försök iaf. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så heller. Lycka till!

Så som det ser ut på bilden såg det alltså ut efter jag drog ut HDMI sladden till teven.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Medlem

har du msi ab eller evga precision installerat? Har du provat att ominstallera drivrutinerna? (använd driver sweeper) Har du power management på adaptive i Nvidia control panel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nlkar:

har du msi ab eller evga precision installerat? Har du provat att ominstallera drivrutinerna? (använd driver sweeper) Har du power management på adaptive i Nvidia control panel?

Jag har evga precision installerat ja. Har inte prövat installera om drivrutinerna ÄN. Den var på max performance innan men ändrade till adaptive nu.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]