Permalänk
Medlem

500kr/mån, rimligt för 8mbit?

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

Permalänk
Medlem

Telia DSL 8 Mbps för 489/månad? Låter underligt. Likaså att de skulle ange pris utan moms - du har inte köpt ngt företagsabb?

Permalänk
Medlem

Betalar 499kr för 60mbit vDSL så låter onekligen väldigt dyrt. Tyckte det jag har är dyrt, ska bli mäkta gött o flytta snart

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Bor du på landsbygden och inte har fast telefon så bakar ibland in kostnaden för att dom inte kan använda telefon-delen.
Men betalar 400 för 8 Mbit där jag bor, en leverantör som äger ledningarna och får inte någon annan leverantör.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Betalar 449 för 12-30mbit vilket jag tycker är väldigt dyrt. Får hoppas de drar fiber lite snabbare runt om i sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

varför Telia? finns många som är billigare än Telia, har själv BBB, 299 för 24/12 genom tele.

Permalänk
Medlem

Är det första fakturan så kan det vara uppläggningsavgift etc. inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför Telia? finns många som är billigare än Telia, har själv BBB, 299 för 24/12 genom tele.

För att ingen annan levererar hit. Ringde Bahnhoff, BBB, Tele2, glocalnet, alla sa att de inte kunde. Det lämnade mig mellan Telia och alltele och något annat hittepå bolag. Ska (förhoppningsvis) inte bo här mer än max ett år, och då alla andra operatörer har sådär 2 års bindingstid blev det telia eftersom jag kan säga upp det när som.

Alltså visst jag är ju tvungen att betala telelinjen eftersom jag inte har en fast telefon, men denna kostade då 98kr, tog man bredband samtidigt blev det 8mbit för 300kr och linjen för 89kr=389kr. Har mailat telia angående det nu, verkar orimligt. Hoppade över telia smart router och allt trams också.

såhär ser specifikationen ut: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=es2nwz&s=8

Permalänk
Medlem

betalar 259kr/mån för 100/10 fiber från bbb

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk

Ja det är ocker!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

399kr/mån för Comhem 100/10

Permalänk

Kontakta dem och säg som det är, om du inte får det billigare kanske du kan få det bättre någon annan stans, Om inte via Mobilt.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag betalade tidigare strax över 300kr/mån för 8mbit bredband, men då betalade jag för telelinjen också. Det är där priserna ligger. Att du betalat 489 beror ju på att det är mer än en månad du betalar för på denna fakturan.

Jag vet inte om jag vill kalla det för ocker. Bor i USA just nu och jag kan säga att internetbolagen här vill skinnflå mig på än mer pengar. De vill gärna bundla allt med TV och telefoni också. Jag har ingen TV och vill inte ha fast telefon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Älskar alla "betalar jättelite för jättesnabbt internet" - ja, det är inte speciellt svårt med fiber om man bor någorlunda centralt, jag tror alla vet det. Problemet är leverantörer för folk som bor utanför. Det ÄR svindyrt med riktigt dåligt utbud.

500kr/mån för 8mbit är dock patetiskt dyrt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Inte rimligt, har 1000/1000 gratis från Ownit i föreningen.... B)

Visa signatur

Du är för dålig för att kasta sten...

Permalänk
Inaktiv

Ockerpriser så det bara skriker om det. ADSL är dyrare än fiber men det här är ju bara löjligt. Betalar själv 250kr/månad för 250/250Mbit/s..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

Hur beställde du? Via nätet eller? Har du bindningstid?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du betalar 389? Fortfarande dyrt, men inte lika svinigt som 489.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickB:

399kr/mån för Comhem 100/10

Skrivet av sigge002:

betalar 259kr/mån för 100/10 fiber från bbb

Ni kan ju inte jämföra månadspriser på fiber vs adsl då ni/någonannan har betalat en installation på 15000+

Är ju som att framhäva att bergvärme har låg kostnad och utlämna att man betalade en fet summa för borrning!;)

Permalänk
Medlem

Vet inte var du fått 500:-/mån ifrån. Det står det ju att det kostar 389:-/mån. Den räkningen är ju på mer än en månad.

Permalänk
Medlem

Du betalar 389kr i månaden precis som det står i bilden du länkade. 489kr avser precis som det står betalning för 7:e februari till 14:e mars, längre tid än en månad.

Permalänk
Medlem

99 för 100/100

Permalänk
Medlem

Telia försökte blåsa mig med genom att säga att man måste betala 89kr för nummer oavsett bolag man använder för det är tele lina. Kollade upp det och lagen skrevs om så även om telia äger linan så får andra leverantörer använda den gratis. Kör BBB för 339kr månaden 24mbit men får ut ca 16mbit. Utan tele nr som telia sa att jag var tvungen att ha, tomtar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Jag lider med dig, Hade själv samma dilemma när jag bodde i min första lägenhet, kunde bara få ADSL när folket 500meter bort hade 100mbit fiber. Då snackade vi ändå Stockholms Län!

Missminner jag mig inte så snackades det år 2008-2010 om att till år 2013 skulle 99% av sveriges kommuner kunna erbjuda Fiber.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Precis flyttat till en tja, större by med ca 3 tusen invånare med skånes minsta fiber täthet. Är DSL lina som gäller och fick idag första räkningen, 489kr för 8mbit. Känns lite väl när man har kompisar 4 mil ifrån som har 100/10 för 150kr/månaden.

Varför är det så svindyrt? Funderar nästan på att skita i det, skaffa mobilt istället. 500 spänn känns löjligt dyrt. Telia var ju så fula att alla deras priser stod exklusive moms också när jag beställde, så kom som en smärre chock detta.

Som flera tidigare redan sagt så betalar du på din faktura för mer än 1 månad, så därav den högre kostnaden.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Telia försökte blåsa mig med genom att säga att man måste betala 89kr för nummer oavsett bolag man använder för det är tele lina. Kollade upp det och lagen skrevs om så även om telia äger linan så får andra leverantörer använda den gratis. Kör BBB för 339kr månaden 24mbit men får ut ca 16mbit. Utan tele nr som telia sa att jag var tvungen att ha, tomtar.

Telia försöker inte "blåsa" någon, utan avgiften för så kallad "hel ledning" (Som ska täcka drift/service kostnader för kopparnätet)(som Telia tar ut 89 kr för) är om du inte har någon fast telefoni inkopplad, då det bara är *DSL uppkopplingen som nyttjar ledningen, om man har fast telefoni på samma ledning så kallas det "delad ledning" och då står den fast telefoni kostnaden för ledningen.

Om man inte har fast telefoni så tillkommer således en kostnad (i Telias fall 89 kr/månad) för att få använda ledningen, vilken delar av den avgiften (89 kr) skickas vidare till Skanova då Telia hyr ledningen av Skanova.

Alla operatörer som vill leverera bredband i kopparnätet till en kund som inte har fast telefoni betalar en avgift till Skanova för att få tillgång till ledningen ("hel ledning" avgiften tas ut / månad) och den avgiften läggs då på kundens faktura som en kostnad för "hel ledning".

Vissa operatörer som t.ex. Bredbandsbolaget tar också ut "hel ledning" ut mot slutkund, men dock så har dem bakat in den i abonnemangs avgiften direkt så oavsett om du har "hel ledning" eller inte så är en viss del av din abonnemangs avgift en lednings kostnad, på så sätt så tar Bredbandsbolaget ut "hel ledning" kostnad av alla deras kunder (oavsett om dem har hel eller delad ledning) men dock så är den i förhållandet lägre än om kunden som har hel ledning skulle betala den själv då avgiften är utspridd på alla kunderna).

Så ja, alla operatörer tar ut en "hel ledning"´s avgift om man inte har fast telefoni på samma ledning, men vissa bakar in den kostnaden i abonnemangs avgiften direkt och då fördelas den på alla kunderna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

varför Telia? finns många som är billigare än Telia, har själv BBB, 299 för 24/12 genom tele.

För att på vissa orter finns det inga andra än telia/skanova som äger kopparnätet och inte släpper in nån annan kanske?Jag har själv varit med om det.Alla bor inte i tätorter där det finns flera operatörer inblandade tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och jag tycker 100Mbit för 349kr är dyrt.

Men bor man ute på landet så finns det två alternativ oftast. Antingen så får man vara utan internetuppkoppling eller så får man betala kostnaden för vad som erbjuds.

För att sätta det i perspektiv; Jag bor i en stad med 80 000+ innevånare vars stadsnät erbjuder fiber, problemet är bara att jag bor 160 METER ifrån och har således ingen möjlighet att få del av deras fina fiber. 100/100 i det nätet kostar runt 400 kronor, men eftersom det inte är ett alternativ för mig så får jag betala runt 300 kronor till ComHem istället för 10/1, inga alternativ finns.

Värre blir det för mina föräldrar som bor ute på landsbygden/glesbygd där Telia knappt har täckning på gsm-nätet, de får betala uppskattningsvis 350-400 kronor för 40 GB datatrafik, som operatören i övrigt försöker sänka. Då pratar vi hastigheter som inte ens kommer upp i 200 Kbit/s NERSTRÖMS. Men samma sak där, det finns inga andra alternativ.

Är då 500 kronor rimligt för den hastigheten? Om du har pengarna så ja, annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

För att sätta det i perspektiv; Jag bor i en stad med 80 000+ innevånare vars stadsnät erbjuder fiber, problemet är bara att jag bor 160 METER ifrån och har således ingen möjlighet att få del av deras fina fiber. 100/100 i det nätet kostar runt 400 kronor, men eftersom det inte är ett alternativ för mig så får jag betala runt 300 kronor till ComHem istället för 10/1, inga alternativ finns.

Värre blir det för mina föräldrar som bor ute på landsbygden/glesbygd där Telia knappt har täckning på gsm-nätet, de får betala uppskattningsvis 350-400 kronor för 40 GB datatrafik, som operatören i övrigt försöker sänka. Då pratar vi hastigheter som inte ens kommer upp i 200 Kbit/s NERSTRÖMS. Men samma sak där, det finns inga andra alternativ.

Är då 500 kronor rimligt för den hastigheten? Om du har pengarna så ja, annars nej.

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Varför sätter man sig i en sån situation?
Det första jag kollar när jag flyttar är just om det finns fiber i fastigheten, skulle aldrig kunna tänka mig att bo i en bostad med under 100Mbit/s helst 1000 som jag har idag.

Bostadsbrist kan vara en anledning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrNeikter:

Ockerpriser så det bara skriker om det. ADSL är dyrare än fiber men det här är ju bara löjligt. Betalar själv 250kr/månad för 250/250Mbit/s..

Liten fundering: Du betalar varje månad 1 kr/Mbit/s ner och samma summa upp. (Runt 2 kr/Mbit/s är också vanligt för fiber.) Vi som sitter med stenålders-ADSL betalar 50 kr/Mbit/s ner och 400 kr/Mbit/s upp, alltså i det senare fallet 39900 % mer. Dessutom har vi betydligt sämre svarstid och stabilitet.

Dessa 100, 250 och 1000 Mbit/s som de flesta har låter som ouppnåeliga drömsiffror för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers