Permalänk

Dator vägrar att boota.

Fick idag hem mina nya delar. Efter att allt satts ihop och bios-uppdaterats så verkade allt fungera väl. Tyvärr så vägrar datorn boota på min USB-sticka som jag alltid använder när jag installerar Win 8:a. Jag kan komma in i bios, osv men när datorn skall boota från HDD eller från USB så står den bara och tuggar på det vita _ tecknet. Har själv ingen som helst aning vad det kan bero på. Spec ser ni under. Alla delar syns i bios.

Har moderkort. M5A78L-M/USB3
Och ja den stödjer FX 8320 från och med bios 1401. Info om det finns här.
http://www.asus.com/Motherboards/M5A78LMUSB3/#specifications

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Har du aktiverat onboard USB? och möjligheten att faktiskt boota från ett USB?

Du kan alltid välja manuellt att boota från det via boot menyn

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Har du aktiverat onboard USB? och möjligheten att faktiskt boota från ett USB?

Du kan alltid välja manuellt att boota från det via boot menyn

Ja, det har jag gjort. Går inte att boota från HDD:n heller. Händer precis samma sak.

Jag blir icke klok på det här. Har gått över alla komponenter och kontrollerat att de sitter ordentligt, ändrat legacy inställningarna till enabled men funkar fortfarande inte att boota till varken HDD eller USB... Kommer dock som sagt in i bios.

Uppdatering:
Om jag tar ur båda diskarna, räcker inte med den ena, och startar ser jag istället reboot and select proper boot device. Om jag startar om med hdd eller usb i så händer dock samma sak som innan.

Om man ändrar i Bios så att den måste köra USB:et som en removable device, så får man också reboot and select proper boot device. Frågan är vad det är som gör att den vägrar att boota?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Har nu gått igenom datorn pryl för pryl. Funkar inte hur jag än gör. Skall maila inet imorgon och begära en omleverans av moderkortet.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Avstängd

Kan även bero på ditt USB-minne, inte alla fungerar som bootbara.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Kan även bero på ditt USB-minne, inte alla fungerar som bootbara.

Har testat med olika usb-minnen. Ingen lycka tyvärr. Som sagt allt som datorn ser som en hårddisk vägrar den boota från. :/

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013