Är Windows-Update värt?

Permalänk
Medlem

Är Windows-Update värt?

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråden felplacerad. Flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Skulle tro att några av dem uppdateringarna skyddar mot virus och malware.
Så rekommenderar att installera dem

Permalänk
Medlem

Beror väl på om du hellre vill ha snabb dator än en säker dator men lite långsammare..Jag hade valt det senare iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Ja, varför skulle dom slöa ner datorn?! Om något brukar uppdateringar täppa till säkerhetsluckor och optimera programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Några av dessa uppdateringar kanske gör boot tiden ännu kortare, eller i alla fall optimerar systemet så det blir snabbare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du är bekymrad att din I7 3770k inte klarar av några uppdateringar i Windows Update så går nog 90% av världens datorer under vid varje servicepack ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Det är bara att köra på, jag har då inte märkt av skillnader i boot

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Haha ok! De installeras nu! Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Skrivet av Jacke3:

Skulle tro att några av dem uppdateringarna skyddar mot virus och malware.
Så rekommenderar att installera dem

Ja, om du t.ex. använder din dator på det s.k. Internet så känns risken med att inte uppdatera (båda Windows och övriga applikationer) större än den eventuella fördelen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

En enda gång på alla år har Windows Update brickat en dator för mig. De körde ut någon icke-testad AMD-specifik patch som gjorde någon laptopmodell omöjlig att starta. Klantigt men sällsynt, så fördelarna överväger absolut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Det kommer absolut inte ta längre tid att starta datorn för att du installerar uppdateringar. Det är inte relaterat på något sätt. Det skulle kunna gå snabbare att starta datorn av vissa uppdateringar.

ABSOLUT rekommenderat att installera dem.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag märkt att det var ovärt att uppdatera var när jag spelade gamla spel på en 700Mhz Celeron bärbar. Då startade den "fort" med ett gammal XP jag hittade på skiva som troligtvis var ver 1.0. Efter update 300+ så tog det 5min att starta och hdd:n knakade konstant i minuter efter att skrivbordet kommit upp.
Men med en "lite" snabbare data som du har så är det som alla säger bra för att täppa till säkerhetshålen och öka prestandan mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Jag tycker att du ska installera uppdateringarna och slå på automatiska uppdateringar. Uppdateringar är till för att förbättra din dator, inte försämra. Det är mer sannolikt att den blir snabbare, stabilare och säkrare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För er som som kör Windows 8.1 kan ni köra detta kommando för att rensa uppdateringar osv.
Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

För alla som kör Widnows 8 kan ni köra detta.

Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

spara diskutrymme , bra om man kör ssd

Och för er med Windows 7 SP1.
http://support.microsoft.com/kb/2852386

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det kommer absolut inte ta längre tid att starta datorn för att du installerar uppdateringar.

Det är helt enkelt inte sant. Beroende på operativsystem och hårdvara så kan uppstarten ta 5-10 ggr så lång tid. Prova t.ex. en opatchad XP (pre SP1 alltså) med en nypatchad SP3. Eller motsvarande med Win7. Det är STOR skillnad. Och kommer säkert att bli med Win8 också i takt med att antalet uppdateringar ökar. Även andra saker än uppstart går långsammare, om än inte lika tydligt.

Men det är ändå bara idioter som inte sköter sina säkerhetsuppdateringar. En opatchad PC på Internet är att tigga om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:
Dold text

Lånar denna tråden lite då jag istället har fått problem efter Windows Update.

Först en beskrivning utav installationen:
Utför ny installation utav Windows 7 Professional SP1 x64-bit (nerladdad .iso) w7forums.com
Använder mig utav Rufus för att göra en bootable USB.
Installation går utan problem, samt installation utav diverse mjukvara (grafikkort, drivrutiner etc...)

Här kommer problemet:
Skype fungerar fint med senaste versionen direkt från deras hemsida.

Däremot omedelbart efter Windows Update har installerat diverse 100+ uppdateringar, efter omstart så startar Skype men loggar ej in. Utan hamnar i en loop som fortsätter att äta minne men inget mer händer.

För att avsluta Skype måste jag avsluta i taskmgr.exe (aktivitetshanteraren), här syns även att mängden arbetsminne fortsätter att växa utan att programmet loggar in.

Samma gäller vid uppdatering utav befintlig mjukvara för grafikkortet, samma här direkt hämtat från Nvidias hemsida.

Före Windows Update - installation funkar felfritt.

Efter Windows Update - kan enbart acceptera Terms & Conditions sedan försvinner Nvidia's fönster. Programmet setup.exe körs fortfarande i taskmgr.exe men inget annat händer, samma situation här. Programmet måste avslutas från aktivitetshanteraren.

Jag har provat allt jag kan komma att tänka mig och vänder mig nu till er (tråd) för hjälp.
- Startat i kompabilitetsläge för Windows 7 & som administratör.
- Av/om-installerat Skype.
- Har aningar om att det gäller en säkerhetsuppdatering för .NET Framework men har ej kunnat konstatera att detta gäller för mitt system.

Många på Skype's forum hänvisar till äldre versioner utav programmet, men jag får ej ihop varför Nvidia's installationsprogram samtidigt slutar fungera i samband med Windows Update.

Anledning till att jag citerade Oneone, var att du kanske har stött på liknande problem eftersom du valt att radera gamla uppdateringar (kanske stött på liknande problem).

När du kör dessa updates, är det BARA för Windows eller är det även drivers för datorn? moderkort osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att du ska installera uppdateringarna och slå på automatiska uppdateringar. Uppdateringar är till för att förbättra din dator, inte försämra. Det är mer sannolikt att den blir snabbare, stabilare och säkrare.

Uppdatera, Ja
Automatiskt, Nej

Jag föredrar att ha mer kontroll över vad som uppdateras och speciellt när det görs. Tex på en bärbar där man inte alltid har bra internet koppling eller strömkontakt att plugga in. Då man snabbt vill komma igång eller stänga av utan vänta och det finns säkert fler skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det är helt enkelt inte sant. Beroende på operativsystem och hårdvara så kan uppstarten ta 5-10 ggr så lång tid. Prova t.ex. en opatchad XP (pre SP1 alltså) med en nypatchad SP3. Eller motsvarande med Win7. Det är STOR skillnad. Och kommer säkert att bli med Win8 också i takt med att antalet uppdateringar ökar. Även andra saker än uppstart går långsammare, om än inte lika tydligt.

Men det är ändå bara idioter som inte sköter sina säkerhetsuppdateringar. En opatchad PC på Internet är att tigga om problem.

Kör ett helt ouppdaterat Win7 på burken hemma. Har inte installerat en enda uppdatering sen installation för mer än två år sen, inga problem alls. Vilka problem är det jag tigger om?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Kör ett helt ouppdaterat Win7 på burken hemma. Har inte installerat en enda uppdatering sen installation för mer än två år sen, inga problem alls. Vilka problem är det jag tigger om?

Infektioner, det finns webbsidor du kan råka hamna på som innehåller kod som utnyttjar säkerhetshålen i Windows för att lägga in skadliga program. Sedan finns det ju rätt många buggar som har rättats under de senaste två året så risken är ju större att du råkar ut att program kraschar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Kör ett helt ouppdaterat Win7 på burken hemma. Har inte installerat en enda uppdatering sen installation för mer än två år sen, inga problem alls. Vilka problem är det jag tigger om?

Se det som att ha sex.
Har du oskyddat sex med någon du känner väl - ja ingen direkt fara för något och du har antagligen en ganska trevlig stund.
Har du oskyddat sex med någon du inte känner lika väl (som att besöka random hemsidor med popups och klicka Ja varje gång du vunnit tio miljarder) så är risken högre för att du får något skit.

Det är ju faktiskt så att även om man har sex med någon som har en sjukdom så är risken låg för att det ska smitta. På samma sätt kan man om man har tur, är försiktig och har en hyfsad aning om vad man ger sig in på - klara sig med ett icke uppdaterat Windows eller antivirusprogram.

/Slut på analogin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Infektioner, det finns webbsidor du kan råka hamna på som innehåller kod som utnyttjar säkerhetshålen i Windows för att lägga in skadliga program. Sedan finns det ju rätt många buggar som har rättats under de senaste två året så risken är ju större att du råkar ut att program kraschar.

Inte en enda BSOD, kör program för att rensa bort virus etc rätt ofta, de har inte hittat något än...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Kör ett helt ouppdaterat Win7 på burken hemma. Har inte installerat en enda uppdatering sen installation för mer än två år sen, inga problem alls. Vilka problem är det jag tigger om?

Till att börja med, ursäkta uttrycket idiot. Men en tänkbar risk är att en bekant lånar datorn och surfar till fel sida, och pang - malware. En annan att man kopplar in den uran brandvägg av misstag. Men visst, har man bra koll på sin dator, övriga skydd, och vilka som använder den, så klarar man sig bra utan uppdateringar. Fast man höjer risknivån högst avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Se det som att ha sex.
Har du oskyddat sex med någon du känner väl - ja ingen direkt fara för något och du har antagligen en ganska trevlig stund.
Har du oskyddat sex med någon du inte känner lika väl (som att besöka random hemsidor med popups och klicka Ja varje gång du vunnit tio miljarder) så är risken högre för att du får något skit.

Det är ju faktiskt så att även om man har sex med någon som har en sjukdom så är risken låg för att det ska smitta. På samma sätt kan man om man har tur, är försiktig och har en hyfsad aning om vad man ger sig in på - klara sig med ett icke uppdaterat Windows eller antivirusprogram.

/Slut på analogin

Antar att jag är skicklig på att hålla mig borta från de orena tanterna helt enkelt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Till att börja med, ursäkta uttrycket idiot. Men en tänkbar risk är att en bekant lånar datorn och surfar till fel sida, och pang - malware. En annan att man kopplar in den uran brandvägg av misstag. Men visst, har man bra koll på sin dator, övriga skydd, och vilka som använder den, så klarar man sig bra utan uppdateringar. Fast man höjer risknivån högst avsevärt.

En kalkylerad risk, helt enkelt... Jag är för övrigt rätt van att bli kallad idiot, det blir så när man sticker ut hakan....

Den här diskussionen är föv. rätt lik ESD-skyddsdebatten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

En kalkylerad risk, helt enkelt... Jag är för övrigt rätt van att bli kallad idiot, det blir så när man sticker ut hakan....

Den här diskussionen är föv. rätt lik ESD-skyddsdebatten...

Skickades från m.sweclockers.com

Dock en helt onödig risk, finns ingen anledning att sätta sig emot i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Tjena!

Nu märkte jag att jag har 58 viktiga uppdateringar att installera. Problemet är att jag är rädd att dessa uppdateringar kommer sega ner datorn i slutändan än att göra den bättre. Det är skönt att det tar ca 10 sekunder för datorn att starta, vill gärna ha kvar detta! Finns det något positivt med dessa uppdateringar?

Mycket viktigt med Windows uppdateringar.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Får jag då fråga vad jag skall ta mig till, då ni skriver att köra Windows utan uppdateringar är lika med döden, men om jag använder mig utav deras uppdateringar fungerar inte mitt system?

Man kan absolut köra Windows utan några som helst uppdateringar från Windows Update, men det är rekommenderat att installera dom, det finns ingen logik bakom att vägra bara för att.
Om du får problem när du installerar uppdateringarna får du helt enkelt felsöka eller ta hjälp av någon som kan.

Skrivet av jafjaf:

Är det inte samma sak som att ha virus utan att veta om det, jag vet inte när/om något kommer att hända i något utav fallen.

Det är osäkerheten man helst vill slippa, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Man kan absolut köra Windows utan några som helst uppdateringar från Windows Update, men det är rekommenderat att installera dom, det finns ingen logik bakom att vägra bara för att.
Om du får problem när du installerar uppdateringarna får du helt enkelt felsöka eller ta hjälp av någon som kan.

Det är osäkerheten man helst vill slippa, inte sant?

Blir det problem efter en uppdatering, kan man alltid köra en restore (rollback) & vänta på fix till uppdateringen som strular.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Varit i kontakt med både Skype support & Windows support utan någon framgång. (Skype skickar mig vidare till Skype special version & Windows gör ett supportärende men har ej hört något från dem)

Även vänt mig till forumet för hjälp.
- Har ominstallerat datorn med skiva, USB (med Windows USB tool & Rufus), utan några framgångar.
- Uppdaterat Bios, installerat via både Bios och UEFI.
- Installerat endast nödvändiga uppdateringar.
- Uppdaterat .NET manuellt.
- Rensat register, gamla uppdateringar.

Inget fungerar.

Sedan vägrar jag inte att installera uppdateringar, tvärtemot har jag absolut ingenting emot att uppdatera mitt system med de senaste säkerhetsuppdateringarna, men du kan säkert förstå min uppgivenhet när jag väl gjort allt i min makt för att få datorn att fungera och det sedan lägger av igen.

Är denna dator ny? Tänkte om det är någon hårdvara som spökar, i.s.f. skulle jag gissa att minnena är orsaken. Felsökte far mins HTPC som strulat sedan dag ett, internet explorer kraschade, annan mjukvara betedde sig underligt, kunde inte ens installera Chrome och ibland stängdes datorn bara av helt plötsligt.
Sökte efter malware men hitta inget, så i slutändan valde jag och installera om Windows, men problemet fortsatte. Hade problem med uppdateringar som inte lyckades, mjukvara kunde inte installeras (t.ex. Chrome igen), så då gick misstankarna till minnena. Lånade ram minnen från sambons dator och nu gick allt och installera, uppdateringarna rullade på och inga fel syntes till.

Så fick han köra med dessa minnen i två veckor medan vi var borta och allt fungerade som det skulle. När jag kom tillbaka la jag in ett av hans gamla minnen för att se ifall det var defekt. Fungerade i några dagar sen börja datorn strula igen.
Minnen kan verkligen ge underliga fel, även fast de är kompatibla som i det här fallet, är Corsair minnen som ska fungera fint med ett Asus P8 kort, men icke.

Edit: glömde nämna att memtest gav inte heller ifrån sig några fel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."