Vilken betalmetod föredrar ni?

Permalänk
Medlem

Vilken betalmetod föredrar ni?

En tanke slog mig och sättet för tillverkarna att tjäna pengar på sina spel. Då tänker jag främst på MMOs. Vilken betalmetod föredrar ni?

P2P - Det WoW har till exempel. Alla betalar per månad och du kan testa till lvl 20 gratis.

Member - Det Runescape hade till exempel. Du kan spela hur mycket du vill gratis men för att få tillgång till allt som spelet har att ge måste du betala i månaden.

P2W - Pay to win. Flyff är ett bra exempel. Man kan spela hur mycket du vill gratis, men vissa items kostar riktiga pengar för att skaffa och för att upgrade:a din armor till max måste du betala pengar.

BTP, ingame store - typ det Guild Wars 2 och 1 har. Buy to play. Du köper spelet och spelar det, men kosmetiska items kostar pengar men ger inga buffs.

BTP2, pengar till ingame currency - Guild Wars 2 har det. Du överför riktiga pengar och får GEMS som du kan byta till ingame money. Hör ihop i BTP.

Läser gärna andras åsikter!

EDIT:
Lägger till: B2POrg - Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag som du betalar för, WoW och Cs Go har detta. Operation Bravo och Phoenix. I WoW är det Mists of Pandaria, Cataclysm osv.... Hör till B2P delvis

Permalänk

Finnns det något annat än än BTP som inte skapar aggression?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

En tanke slog mig och sättet för tillverkarna att tjäna pengar på sina spel. Då tänker jag främst på MMOs. Vilken betalmetod föredrar ni?

P2P - Det WoW har till exempel. Alla betalar per månad och du kan testa till lvl 20 gratis.

Member - Det Runescape hade till exempel. Du kan spela hur mycket du vill gratis men för att få tillgång till allt som spelet har att ge måste du betala i månaden.

P2W - Pay to win. Flyff är ett bra exempel. Man kan spela hur mycket du vill gratis, men vissa items kostar riktiga pengar för att skaffa och för att upgrade:a din armor till max måste du betala pengar.

BTP, ingame store - typ det Guild Wars 2 och 1 har. Buy to play. Du köper spelet och spelar det, men kosmetiska items kostar pengar men ger inga buffs.

BTP2, pengar till ingame currency - Guild Wars 2 har det. Du överför riktiga pengar och får GEMS som du kan byta till ingame money. Hör ihop i BTP.

Läser gärna andras åsikter!

BTP och _kanske_ BTP2* är bäst enligt mig.

*Beror på hur balanserad ekonomin är.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

BTP

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

P2P den enda riktigt balanserade alternativet + en månadskostnad håller den yngsta publiken borta!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

BTP helt klart. BTP2 är lite som P2W enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

BTP, jag verkligen hatar P2W och Member-baserade spel.

Permalänk
Medlem

Intressant att det alternativet som vi lite äldre är vanna med inte änns finns på listan.

B2POrg, Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag. De ända kostnaderna som finns är Spelet och expansion. Sedan kan vi själva hosta servrar om vi så önskar.

Permalänk
Medlem

P2P eller BTP. P2win är satans påfund, och att fragmentera spelarbasen baserat på betala/betalar inte är bara jobbigt för alla. Även fast betalning bara ger tillgång till nya områden så blir det i slutändan spelmässig fördel till dem ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Intressant att det alternativet som vi lite äldre är vanna med inte änns finns på listan.

B2POrg, Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag. De ända kostnaderna som finns är Spelet och expansion. Sedan kan vi själva hosta servrar om vi så önskar.

Beror på min ålder då, ska lägga till det.

Permalänk
Medlem

P2P och att man ska kunna betala denna kostnad med in-game valutan (som t.ex. EVE-online har). Detta förutsätter såklart att spelet har ett välutvecklat ekonomiskt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

P2P den enda riktigt balanserade alternativet + en månadskostnad håller den yngsta publiken borta!

I fallet WoW så stoppar det inte ynglingarna från att komma in, tyvärr.
Dock är det svårt att avgöra åldern på folk när de flesta beter sig som tonåringar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av The_smiley:

BTP helt klart. BTP2 är lite som P2W enligt mig iaf.

Säger det samma

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Intressant att det alternativet som vi lite äldre är vanna med inte änns finns på listan.

B2POrg, Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag. De ända kostnaderna som finns är Spelet och expansion. Sedan kan vi själva hosta servrar om vi så önskar.

Han tog nog inte med det alternativet då i regel inga utvecklare gör så med sina spel längre, i alla fall medel stora och större spel.

Jag måste säga att GW2 har det bästa spel sättet i teorin, men jag tror nog att i praktiken så skulle jag föredra en lösning WoW har, då jag kan betala mån avgift om man får mycket för det - som i WoW. Eftersom utvecklaren får stort spelrum att lägga till mycket content å så, dock svårt att få folk att betala mån avgift om man bortser från WoW.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Konabu:

I fallet WoW så stoppar det inte ynglingarna från att komma in, tyvärr.
Dock är det svårt att avgöra åldern på folk när de flesta beter sig som tonåringar.

Dock spelar man på hög nivå slipper man alla casuals

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

P2W e ju klart bäst

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock spelar man på hög nivå slipper man alla casuals

Precis, det finns många "ungar" i Wow just för att spelarbasen är så stor och de är så "högljudda".
Därför märks de lätt i communityn. Spelar man på en lite högre nivå så slipper man dock de flesta! 600kr för spelet + ~150 kr i månaden är mycket för de flesta yngre.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Intressant, jag kom att tänka på Wildstar, där har de att du måste betala i månaden, men du kan betala det med ingame currency också. Alltså antingen spelar du mycket och spelar gratis eftersom du farmar till dig tillräckligt med guld för att betala månadsavgiften eller så betalar du den med riktiga pengar, EVE har detta också. Vad tycker ni om det?

Permalänk
Medlem

Jag vill betala en månadsavgift och sen ska allt i spelet vara fritt för alla att utnyttja. Sen kanske man får betala för eventuell expansion men annars ska det vara gratis efter att man betalat månadsavgift och ingen ska kunna köpa sig till bättre utrustning m.m
Att även kunna betala med ingame currency låter smart med, det hade varit perfekt för den med tunn plånbok.

Permalänk
Avstängd

P2P. Ända sätett att framtidsvis garantera bra kvalitet på både spel, uppdateringar och expansions. Bonus är att det håller undan dom flesta snorungar som inte törs använda deras föräldrars pengar.

Permalänk
Inaktiv

BTP, alternativt P2P med en betydligt lägre månadskostnad än vad som är "standard" idag, typ 5€ /månad. Då har fortfarande spelutvecklarna ett incitament att fortsätta utvecklingen av spelet, och man behöver känna att man slösar pengar de månader man spelar väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Subscription, alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag vill betala en månadsavgift och sen ska allt i spelet vara fritt för alla att utnyttja. Sen kanske man får betala för eventuell expansion men annars ska det vara gratis efter att man betalat månadsavgift och ingen ska kunna köpa sig till bättre utrustning m.m
Att även kunna betala med ingame currency låter smart med, det hade varit perfekt för den med tunn plånbok.

Så har Eve Online det. Gillar det skarpt.

Där behöver du fylla på ditt konto med speltid. Det kan du göra på olika sätt, antingen kan du köra en månad för månad prenumeration, där pengar dras automatiskt, eller så kan du köpa många månader i taget, spelkoder du växlar mm.

Det fancy är dock att det finns ett in-game item som kallas "plex". Detta kan aktiveras och användas till ett par saker, bland annat lägga på 30 dagars speltid på ditt konto. Föremålet kan handlas fritt på marknaden och det är tillgång och efterfrågan som sätter priset.
Plex går dock även att köpa för riktiga pengar, få in i spelet och sedan användas för speltid eller säljas till andra spelare.
Det betyder alltså att om du har mycket in-game valuta så kan du köpa dig speltid för det. Om du har mer än du behöver av out-out-game-valuta så kan du köpa dig in-game pengar genom att sälja speltid till andra spelare. Folk som gillar att göra grejer som drar in mycket pengar, industri, mission-grinding etc kan enkelt köpa speltid. Andra gillar tex att bara pvpa, något man inte direkt blir rik av, då kan man sälja speltid för att finansiera sitt pvpande.

Tycker det är ett riktigt smidigt och bra system. Jag betalar med riktiga pengar, har köpt ett år i taget. Skulle dock inte ha några problem att finansiera min speltid med in-game-pengar. Men det finns så mycket andra grejer jag hellre vill ha mina in-game-pengar till så jag håller på dem, tills vidare.

Det är inte direkt något pay2win heller. Du kan punga ut en jäkla massa pengar för att få in-game-pengar i stora mängder och köpa riktigt feta och dyra skepp. Feta och dyra skepp kräver dock många skillpoints för att flygas. Så man kan köpa dem, men inte använda dem. Skillpoints får man passivt, i realtid så länge ens konto är aktivt så det går inte att köpa sig till. Man kan iofs köpa sig karaktärer men det skulle bli dyrt att göra om man måste köpa plex för att finansiera det...

Permalänk

Hade Guildwars 1 btp eller btporg? Man köpte spelet sen var allt gratis utom expansions.
I alla fall: det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Fast pris vid köp, eller månadskostnad.
Det har jag inga som helst problem med, månadskostnaden är ju inte dyrare än ett biobesök ellr liknande ändå.

Det jag däremot har problem med är alla freetoplay-historier där man sen ska betala med microtransaktioner och sen har noll koll på vad det blir för total kostnad. Jag vill betala en gång och ha tillgång till hela spelet.

Permalänk

Pay to win är bäst, då slipper man grinda för att få gear. Att slippa lägga ner xx antal timmar för att grinda gear etc är ju värt hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractalstar:

Pay to win är bäst, då slipper man grinda för att få gear. Att slippa lägga ner xx antal timmar för att grinda gear etc är ju värt hur mycket som helst.

Fast kan ju vara endel av charmen att det tar ett par månader att verkligen bli bäst på ett yrke..
inte som wow där du kan maxa skill points i en proffesion på 1-2 dagar..

Permalänk

Gillar inte månadskostnad så vida den inte är extrem låg...
För vem vill betala 10k för ett spel som man för visserligen spelar länge?
Inte jag iaf, men jag lägger iofs inte heller ner timmar per dag på spelande.
Vore iofs kanske skillnad ifall det fanns inbyggt stöd för försäljning av karaktärer...

Vilken modell det än är så bör det jobbas väldigt proaktivt mot alla former av bots/spammers.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

BTP absolut. League of Legends systemet fungerar galant och man känner aldrig att man ligger efter motspelarna för att någon har mer pengar att spendera IRL.
Det enda som kan köpas är typ skins som gör att man ser snyggare eller mer komisk ut

EDIT: Missförstod BTP en aning men vad jag syftade på är att spel där man inte blir bättre eller får ett övertag om man kan lägga riktiga pengar är min favorit.

Permalänk
Medlem

BTP/BTP2 som Tf2 har (förutom att betala för spelet då heh.)
Inget vapen är riktigt bättre än vapnen man har i början och sen finns det kosmetiska saker och köpa och ingame cash om man köper (keys och byter till sig refined metall eller saker värda ett par keys.) och sedan byter till sig metall från dem sakerna (vilket brukar vara ganska lätt och göra.)

som ovan så finns det undantag för spel som använder sig av btp.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb