Permalänk
Medlem

650 Ti boost SLI

Hej!
Jag har ett gainward 650 Ti boost 1gb och undrar vilka andra kort som kan funka i SLI.

Vad behöver egentligen stämma överens? Funkar det med ett på 1gb & ett på 2gb? Har hört från vissa håll att båda korten körs på det lägsta värdet, men andra säger att det inte funkar alls med 650 kortet

Så måste vram stämma överens? Bandbredd, bussbred, clockspeed osv stämma överens?

Undrar också vad som är ett rimligt pris att betala för ett 650 ti boost begagnat?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Köpte förra veckan ett begagnat 660 Ti och kan kanske hjälpa en bit på färden.

Jag hade redan innan ett MSI 660 Ti 2GB som jag ville komplettera med ett till för att köra SLI.
Helst identiskt kort från MSI hade varit toppen, men så lätt var det inte på beg.markanden.

Hitta ett kort med samma mängd Vram. Det minskar problemen i SLI.
Googlade fram att en del(men inte alla) hade haft problem med olika mängder vram på korten gjorde att drivrutinerna "krånglade". I teorin ska de kort som ha mest Vram ställa in sig i samma mängd som de andra med lägre Vram.

Resten av specsen på kortet spelar absolut ingen roll i SLI.
Köper du 650 Ti från olika tillverkare så kommer de kort som har högst klockfrekvens minnet och grafiken ställa sig lika med det andra kortet som har en lägre klockfrekvens.

Så det enda du behöver bry dig om är att hitta ett 650 Ti med 1 GB Vram.

Betalade 1500kr för mitt 660 Ti. Du borde hitta något precis under tusenlappen(?)

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Hej! Det ska inte vara något problem att köra SLI med ditt kort, Det behöver inte stämma överens helt men det kommer köras på det kortet som har det lägst värde... Eftersom du har 1GB idag är det helt onödigt att skaffa ett 2GB kort då det inte kommer köras med 1GB endå.

Jag kör SLI från två olika tillverkare har clockat upp ena kortet för att få samma Mhz på båda.

/ Calle

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera att sälja ditt nuvarande och kanske skaffa något lite fräschare som ett gtx 760 är ungefär 10-20% bättre drar mindre ström och går tystare

Visa signatur

cpu:i5 4670k @ 4ghz gpu:gtx 760 gigabyte 2gb rev.2 hdd:1tb western digital mb:asus z87-a ram corsair vengeance LP 8 gb 2133MHZ psu:500w case:fractal design r3 Gear:logitech g500, logitech g35, logitech g19, logitech z906, logitech c920

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Köpte förra veckan ett begagnat 660 Ti och kan kanske hjälpa en bit på färden.

Jag hade redan innan ett MSI 660 Ti 2GB som jag ville komplettera med ett till för att köra SLI.
Helst identiskt kort från MSI hade varit toppen, men så lätt var det inte på beg.markanden.

Hitta ett kort med samma mängd Vram. Det minskar problemen i SLI.
Googlade fram att en del(men inte alla) hade haft problem med olika mängder vram på korten gjorde att drivrutinerna "krånglade". I teorin ska de kort som ha mest Vram ställa in sig i samma mängd som de andra med lägre Vram.

Resten av specsen på kortet spelar absolut ingen roll i SLI.
Köper du 650 Ti från olika tillverkare så kommer de kort som har högst klockfrekvens minnet och grafiken ställa sig lika med det andra kortet som har en lägre klockfrekvens.

Så det enda du behöver bry dig om är att hitta ett 650 Ti med 1 GB Vram.

Betalade 1500kr för mitt 660 Ti. Du borde hitta något precis under tusenlappen(?)

Okej, tack! Då blir det jakt på 650 Ti boost framöver
Ang priset så köpte jag mitt 650 Ti boost för 1050:- nytt på komplett i julas, (ingen rea eller så) så det blir nog närmre 500lappen än 1000lappen

Skrivet av Maarlow:

Hej! Det ska inte vara något problem att köra SLI med ditt kort, Det behöver inte stämma överens helt men det kommer köras på det kortet som har det lägst värde... Eftersom du har 1GB idag är det helt onödigt att skaffa ett 2GB kort då det inte kommer köras med 1GB endå.

Jag kör SLI från två olika tillverkare har clockat upp ena kortet för att få samma Mhz på båda.

/ Calle

Ska hålla koll på kort med 1gb då, tack!

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppen98:

jag skulle rekomendera att sälja ditt nuvarande och kanske skaffa något lite fräschare som ett gtx 760 är ungefär 10-20% bättre drar mindre ström och går tystare

Jag har tyvärr inte så mycket pengar, men tack ändå

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Förresten, hur pass starkt nätaggregat behövs till SLI?
Inte vad som enligt försäljarna är minimum då utan vad som faktiskt behövs.

650w borde väl räcka?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++