Windows 8.1 Update 1 anländer den 8 april

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 1 anländer den 8 april

Enligt nya uppgifter lanseras Update 1 till Windows 8.1 i början av april till utvecklare såväl som vanliga användare. Bland nyheterna är bättre anpassning för mus och tangentbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Invecklingen utvecklas, bra!

Permalänk
Medlem

Kör faktiskt redan med denna uppdatering och jag gillar hur dom ändrat i MUI

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Verkar som dom inte fixar win 8. Känns som vista 2.0 detta.

Koppas dom inser sitt misstag i win 9. Men vad det ser ut så kan man bara hoppas. Direcktx blir man ju tvingad att gå från ett fungerande os. Dessutom om man sitter på en äldre moderkort, så finns det inga garantier för drivers ska funka i i nyare win.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det är då själva F*N att man köpte licensen precis innan den blev billig.. Det resulterade att det blev gigabyte 290 windforce (som låter utav bara helsike) istället för ASUS DC2

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrev lär det här varken göra till eller från.

De som gillar Modern UI gillade det redan innan, de som hatar det kommer fortsätta hata det, och de som skiter i vilket lär fortsätta som förut. Alltså blir inte detta en förändring som förändrar något, och med tanke på att WZOR, som sällan haft fel, hävdar att Windows 9 med något som liknar den klassiska startmenyn betydligt mer kommer släppas redan i Oktober så lär det inte direkt innebära någon "growth spurt" för 8.x.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar som dom inte fixar win 8. Känns som vista 2.0 detta.

Koppas dom inser sitt misstag i win 9. Men vad det ser ut så kan man bara hoppas. Direcktx blir man ju tvingad att gå från ett fungerande os. Dessutom om man sitter på en äldre moderkort, så finns det inga garantier för drivers ska funka i i nyare win.

Win 8.1 fungerar alldeles utmärkt, bara för att man inte tycker om vissa funktioner så är inte OS'et sönder.
När det gäller drivers så funkar de flesta win vista/7 drivers

Håller med, detta kommer inte ändra folks syn på Win 8 tyvärr.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gojsenmojs:

Det är då själva F*N att man köpte licensen precis innan den blev billig.. Det resulterade att det blev gigabyte 290 windforce (som låter utav bara helsike) istället för ASUS DC2

Den lägre licenskostnaden gäller enbart OEM-tillverkare som tar fram enheter med försäljningspris på 250 dollar och nedåt. Med andra ord kommer licenskostnaden för hemmabyggare inte påverkas.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Kimzi:

Win 8.1 fungerar alldeles utmärkt, bara för att man inte tycker om vissa funktioner så är inte OS'et sönder.
När det gäller drivers så funkar de flesta win vista/7 drivers

Håller med, detta kommer inte ändra folks syn på Win 8 tyvärr.

Nä vet, men betydligt plattare och tråkigare os. Sen vill man avinstallera metro helt går inte det :/ samma som IE.

Jo, men även där på min AM2 moderkort med vista stöd, har inte drivers för win 7 (pinsamt av asus).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Den lägre licenskostnaden gäller enbart OEM-tillverkare som tar fram enheter med försäljningspris på 250 dollar och nedåt. Med andra ord kommer licenskostnaden för hemmabyggare inte påverkas.

grejen var att jag köpte OEM-varianten (den som fastnar på moderkortet ja?). Ändras bara priset för tillverkarna eller påverkas OEM-varianterna på Inet exempelvis?

Permalänk

Hoppas detta inte förstör startisback, vill inte ha något att göra med modern/metro skiten överhuvudtaget.

Permalänk

Hade skärmtangentbordet kommit upp i skrivbordsläget också så hade jag varit mer än nöjd.

Permalänk
Medlem

Bara anpassningar för att göra gränssnittet modern mer musvänligt, låt folk välja att bort eländet istället! avaktivera det helt.
Kör med Windows 7, och väntar tills Windows 9, så kan man se hur det blir om MS har kommit på bättre/vettigare tankar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Hade skärmtangentbordet kommit upp i skrivbordsläget också så hade jag varit mer än nöjd.

Den funktionen saknar jag också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gojsenmojs:

grejen var att jag köpte OEM-varianten (den som fastnar på moderkortet ja?). Ändras bara priset för tillverkarna eller påverkas OEM-varianterna på Inet exempelvis?

Det jag skrev gäller av vad vi vet mer eller mindre ordagrant. Den lägre licenskostnaden gäller enbart OEM-tillverkare som tar fram enheter (surfplattor/bärbara) för 250 dollar och nedåt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Att det ska bli mer resurssnålt kan det innebära att det kan upplevas som prestandavinst på lite äldre atom-system?

Edit: kommer det kanske till och med gå att minska storleken på Windows trots att man har 32 GB lagring.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

En hel månad kvar? Surt, jag vill ha nu!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Ta bort dessa värdelösa kassa metro appar HELT på desktop inklusive metro startmenyn som är som ett dåligt skämt och låt mig välja att köra det vackra aero istället för det vit vitare vitast "ont i ögonen" gräsligt fula modern UI.

Här får vi nya fina högupplösta IPS skärmar och så skall vi tvingas köra dynga som modern UI som vrider utveckligen tillbaka 20år med taffliga färgklossar hämtade ur ett barns målarbok. Varför? För att m$ sunkiga plattor skall orka med att driva UIt utan att bryta ihop. Jättebra m$, straffa 98% av era trogna desktop användare där datorn klarar det galant för att några nyblivna plattägare skall få flyt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Oj fick precis en skaplig idé, om hela skärmen på exempelvis en surfplatta skulle kunna läsa av fingeravtryck responsivt så borde man i teori kunna ha ett finger för vänster och ett annat för höger-klicka. Då skulle man kunna ha samma funktionaliteten med högerklick på alla plattformar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fermia:

Kör faktiskt redan med denna uppdatering och jag gillar hur dom ändrat i MUI

Går den få tag på och installera på ett enkelt sätt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Yes... sitter redo med popcornskålen och väntar på: "Nej ta bort knappen, nej jag vill ha den kvar, den ska vara grön!, nej jag vill att Windows 8 ska se ut som MacOS, jag vill installera Windows 8 men det ska se ut som Windows 7"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Hade skärmtangentbordet kommit upp i skrivbordsläget också så hade jag varit mer än nöjd.

Skrivet av johnjensen:

Den funktionen saknar jag också.

Stäng av "Touch screen keyboard and handwriting panel" servicen om ni vill bli av med den.

Med det sagt inte rekommenderat att stänga av den på en surfplatta precis men handlar det inte om en surfplatta så går detta.

Går också disabla den under Pen and Touch i kontrol panelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Att det ska bli mer resurssnålt kan det innebära att det kan upplevas som prestandavinst på lite äldre atom-system?

Edit: kommer det kanske till och med gå att minska storleken på Windows trots att man har 32 GB lagring.
Skickades från m.sweclockers.com

Att det ska bli mer resurssnålt innebär att det blir en prestandavinst på alla datorer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ser framemot uppdateringen.
Hoppas det följer med en startmeny!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gojsenmojs:

Det är då själva F*N att man köpte licensen precis innan den blev billig.. Det resulterade att det blev gigabyte 290 windforce (som låter utav bara helsike) istället för ASUS DC2

Alltså... Tri-X är överlägset bäst av de tre, det vet du va? DCII har fått riktigt dålig kritik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kör faktiskt redan med denna uppdatering och jag gillar hur dom ändrat i MUI

Hur har du fått tag på den då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Hur har du fått tag på den då?

Det har läckt en beta-version på nätet.

Microsoft verkar experimentera med en gratis/väldigt billig version av Windows 8.1, kallad "Windows 8.1 with Bing".

http://www.theverge.com/2014/2/28/5456374/windows-8-1-with-bi...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gojsenmojs:

Det är då själva F*N att man köpte licensen precis innan den blev billig.. Det resulterade att det blev gigabyte 290 windforce (som låter utav bara helsike) istället för ASUS DC2

Vilken licens? Kollar man här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2245383) så har det varit lika dyrt som alltid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

En hel månad kvar? Surt, jag vill ha nu!

strejf får man fråga varför du är så Microsoft frälst? Är Windows helt utan brister enligt dig eller jobbar du på Microsoft eller på något företag som har nära förbindelse med just Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

strejf får man fråga varför du är så Microsoft frälst? Är Windows helt utan brister enligt dig eller jobbar du på Microsoft eller på något företag som har nära förbindelse med just Microsoft?

Jag gissar på att han jobbar där

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9