Thinkpad W500 vägrar ta Corsairs DDR3-minnen

Permalänk
Medlem

Thinkpad W500 vägrar ta Corsairs DDR3-minnen

Tja!

Under dagen har jag lyckats komma över en välfungerande Thinkpad W500 (T9400 2.53GHz) då företaget rensat ut gamla burkar. Självfallet saknades HDD p.g.a företagssekretess, så jag begav mig till Alina och inhandlade en SSD, samt ett 8-gigs DDR3-minne (1333) från Corsair för uppgradering.

Då SSD:n problemfritt installerats blev det minnets tur, varvid problem uppstod. Att trycka i ytterligare 8GB bredvid den 2GB-sticka som redan satt där gav inget lyckat resultat. Det började med att datorn startvägrade (pip + svart skärm), varvid jag åkte tillbaka till Alina och förklarade läget. De kompenserade mig då med två 4GB-stickor ur samma ValueSelect-serie, i förhoppning om att datorn bara lyckades känna igen enstaka minnen på upp till 4GB. Jag installerade dessa, men tyvärr med samma resultat - bootpip och svart skärm.

Originalminnet i burken är ett 2GB PC3-8500S i 1066 MHz, och de nya som sagt 4GB PC3-10600. Jag har tre hittills tänkbara orsaker till problemet:

1. Minnet går i för hög hastighet och datorn kan av okänd anledning inte klocka ner det.
2. Minnesmängden per sticka är för stor, trots att IBM själva påstår att datorn tar 2x4GB.
3. De nya minnena är obuffrade, och datorn kräver buffrat minne likt originalminnet som sitter i.

Några förslag? Bioset är från 2009 så det skall uppdateras då Windows installerats klart, betivlar dock att problemet ligger där.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig annat än BIOS. Buffered, WTF? Har aldrig sett buffered på en laptop.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jeg gætter på at du har moduler med 16 chips på for kan se det er dem som flere har problemer med og som der er skrevet om inde på corsairs forum: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=99263 Du kan prøve og høre ved Alina om de har nogen moduler med kun 8 chips på hver modul (4 på hver side)

Men det er lige hvad jeg kunne finde om corsair og w500...

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Jeg gætter på at du har moduler med 16 chips på for kan se det er dem som flere har problemer med og som der er skrevet om inde på corsairs forum: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=99263 Du kan prøve og høre ved Alina om de har nogen moduler med kun 8 chips på hver modul (4 på hver side)

Men det er lige hvad jeg kunne finde om corsair og w500...

Finns sådana problem fortfarande? Jag trodde den typen av problem försvann för en sisådär 10 år sedan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det er jo Thinkpads vi snakker om... Masser af nedlåsning på dem for at de skal køre mere "stabilt"

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Kan inte tänka mig annat än BIOS. Buffered, WTF? Har aldrig sett buffered på en laptop.

Blev själv också lite förvånad, trodde dessa minnen uteslutande satt i servrar (om det inte är skillnad på FB-DIMM och PC3-S, där jag inte riktigt vet vad S:et står för). Dock handlar detta mer eller mindre om en ren CAD-laptop; grafikkortet är t.ex. benämnt ATi FireGL V5700, fast det i själva verket bara är ett HD3650 med andra drivrutiner.

BIOS-uppdateringen hamnar dock på is ett tag. Fick inte med nåt batteri vilket tydligen är ett krav då detta skall göras..

Skrivet av Mushishi:

Jeg gætter på at du har moduler med 16 chips på for kan se det er dem som flere har problemer med og som der er skrevet om inde på corsairs forum: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=99263 Du kan prøve og høre ved Alina om de har nogen moduler med kun 8 chips på hver modul (4 på hver side)

Men det er lige hvad jeg kunne finde om corsair og w500...

Tack för tipset! Tittade på länken och POST-ljudet (1-3-3-1) stämmer klart överens med det jag upplevt under gårdagen. Senast jag minns att något liknande skedde var när jag försökte installera Compaq SIMM-minnen från en 486:a i en Pentiumrigg, dock trodde jag inte att det var lika noga med 15 år nyare prylar. Ska absolut kolla på detta och försöka byta minnen under dagen.

Skrivet av muppens:

Finns sådana problem fortfarande? Jag trodde den typen av problem försvann för en sisådär 10 år sedan.

Jag själv trodde också det, tills min stationära rigg byggdes i somras. Tog mig typ 4 timmar att lista ut att de tre minnena inte kunde installeras på plats 2/4/6 utan absolut var tvungna att sitta på plats 1/3/5 för att få datorn att starta. Känns med en rigg från slutet av -10 som ett problem ganska långt efter sin tid..

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Min HP laptop från 2010 hade "White List" i bios så jag kunde inte stoppa in ett annat wifi-kort.
Kanske är samma/lika på Thinkpad...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Blev själv också lite förvånad, trodde dessa minnen uteslutande satt i servrar (om det inte är skillnad på FB-DIMM och PC3-S, där jag inte riktigt vet vad S:et står för). Dock handlar detta mer eller mindre om en ren CAD-laptop; grafikkortet är t.ex. benämnt ATi FireGL V5700, fast det i själva verket bara är ett HD3650 med andra drivrutiner.

Jag själv trodde också det, tills min stationära rigg byggdes i somras. Tog mig typ 4 timmar att lista ut att de tre minnena inte kunde installeras på plats 2/4/6 utan absolut var tvungna att sitta på plats 1/3/5 för att få datorn att starta. Känns med en rigg från slutet av -10 som ett problem ganska långt efter sin tid..

PC3-S är inte samma sak som buffered.

Att minnena inte får vara i godtyckliga slottar är inte samma sak som att moderkortet inte fixar banker mer fler minneskretsar.

Skrivet av Kantal:

Min HP laptop från 2010 hade "White List" i bios så jag kunde inte stoppa in ett annat wifi-kort.
Kanske är samma/lika på Thinkpad...

Wifi ja, RAM nej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Åkte tillbaka till Alina med minnena under onsdag eftermiddag. De kunde inte ens beställa 8-modulers minnen från sina underleverantörer, varvid jag fick pengarna tillbaka. Slog strax därefter till på två 4-gigsmoduler från Hynix på Tradera, vilka anlände idag. Ironiskt nog lyckades ändå Mr. Thinkpad vinna fighten då något verkar ha hänt under nattens laddning, och orsakat en kortslutning på moderkortet som gjort datorn permanent strömlös. Nåväl, alla problem har sin lösning. Återvinningen nästa

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år