Guide: Installera Windows över nätverket

Permalänk
Medlem

Guide: Installera Windows över nätverket

Först och främst, jag är inget proffs på det här utan har provat vad som känns som en miljon olika lösningar tills jag hittade något som fungerade. Förhoppningsvis kan den här guiden hjälpa en del så de inte behöver lägga ner lika mycket tid på detta som jag behövde göra.

Vad vi ska göra
Vi ska arbeta med två datorer, datorn du ska installera Windows på (klienten) och datorn som ska "dela ut" Windows (servern). Klienten kommer att boota via nätverket med hjälp av PXE-protokollet och servern kommer köra en TLTP-server (tltpd32) som kommer leverera en Windows PE miljö i vilken vi sedan kan utnyttja en utdelad cd-enhet på servern från klienten och på så sätt starta Windows-installationen. Denna guide gäller för användande med en "server" som kör Windows, det finns andra guider för linux om man orkar googla.

Programvara
TLTPD32 med Win PE 3.0 x64 (Om du ska installera ett 64-bitars operativsystem)
TLTPD32 med Win PE 2.0 x86 (Om du ska installera ett 32-bitars operativsystem)

Notera att ovanstående innehåller färdiga konfigurationsfiler med mera som jag funnit fungerar, till skillnad från de jag fått från olika guider tidigare som inte fungerat. Apropå 3.0 och 2.0 ovan, det var helt enkelt vad jag hade tillgängligt och vad som fungerade för mig, går säkert att använda vilket som om man vill, men det gör nog ingen skillnad för det vi ska göra i den här guiden.

Genomförande

  1. Packa upp ditt valda programvarupaket på valfri plats på serverdatorn.

  2. Starta TLTPD32 på serverdatorn och gör följande inställningar: Settings, DHCP server

  3. Ytterligare info om DHCP server, du behöver inte oroa dig om du har en router i nätverket, det ska inte bli nån konflikt. WINS/DNS och Default router kan stå på 0.0.0.0 som i bilden ovan, har faktiskt inte provat med något annat. Var noga med att skriva EXAKT som det står på bilden för "Boot file".

  4. Starta om TLTPD32 på serverdatorn.

  5. Se till att du har din DVD-enhet på servern utdelad eller extrahera filerna från en Windows CD till en mapp och dela ut denna.

  6. Starta klientdatorn och följ instruktionerna för ditt moderkort för att boota från nätverket, ofta är det F12 eller ESC man ska trycka på för att få upp dessa bootalternativ.

  7. Om allt är rätt konfigurerat kan du få vänta uppemot 2-4min på att DHCP-grejen ska bli färdig på klientdatorn, efter detta ska klientdatorn börja ladda Windows PE där du slutligen hamnar i en kommandoprompt.

  8. Här skriver du: net use y: \\192.168.1.200\windows (Du ersätter så klart IP-adressen med din servers IP-adress och windows med namnet på den utdelade CD-enheten eller mappen).

  9. Du kommer nu frågas om User, ange enligt följande modell: 192.168.1.200\User (User är här ett användarkonto på servern, samma du använder för att logga in på serverdatorn exempelvis).

  10. Du kommer nu frågas om lösenord, skriv in lösenordet för användaren och tryck enter. Det kommer att se ut som att du inte skriver nåt, det är bara en ful variant av lösenordsskydd.

  11. Skriv nu y: och tryck enter, följt av setup.exe och enter.

  12. Grattis! Nu ska din Windows installer gå igång, om inte, kontrollera de tidigare stegen alternativt kasta skärmen genom fönstret

Permalänk
Medlem

Låter väldigt smidigt, skall testas!

Permalänk
Medlem

Funkar detta om man bara vill ha ett sätt att starta en server och inte installera ett nytt OS?
I så fall är det precis vad jag behöver!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det står ju precis vad den här guiden är till för.. Vill du starta en server får du installera ett os på en dator och konfigurera den som du vill:)

Permalänk

Hehe, använder mig av liknande på jobbet, dock med images istället som jag pushar ut på klienter och jag använder windows deployment sercvices från våran server

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Vill du uppdatera länkarna, plz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av totte921:

Vill du uppdatera länkarna, plz

Nevermind

Permalänk
Medlem

japp, även programet hade varit bra att kunna få tag på eller detta kanske funkar lika bra http://tftpd32.jounin.net/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelzi:

Först och främst, jag är inget proffs på det här utan har provat vad som känns som en miljon olika lösningar tills jag hittade något som fungerade. Förhoppningsvis kan den här guiden hjälpa en del så de inte behöver lägga ner lika mycket tid på detta som jag behövde göra.

Vad vi ska göra
Vi ska arbeta med två datorer, datorn du ska installera Windows på (klienten) och datorn som ska "dela ut" Windows (servern). Klienten kommer att boota via nätverket med hjälp av PXE-protokollet och servern kommer köra en TLTP-server (tltpd32) som kommer leverera en Windows PE miljö i vilken vi sedan kan utnyttja en utdelad cd-enhet på servern från klienten och på så sätt starta Windows-installationen. Denna guide gäller för användande med en "server" som kör Windows, det finns andra guider för linux om man orkar googla.

Programvara
TLTPD32 med Win PE 3.0 x64 (Om du ska installera ett 64-bitars operativsystem)
TLTPD32 med Win PE 2.0 x86 (Om du ska installera ett 32-bitars operativsystem)

Notera att ovanstående innehåller färdiga konfigurationsfiler med mera som jag funnit fungerar, till skillnad från de jag fått från olika guider tidigare som inte fungerat. Apropå 3.0 och 2.0 ovan, det var helt enkelt vad jag hade tillgängligt och vad som fungerade för mig, går säkert att använda vilket som om man vill, men det gör nog ingen skillnad för det vi ska göra i den här guiden.

Genomförande

  1. Packa upp ditt valda programvarupaket på valfri plats på serverdatorn.

  2. Starta TLTPD32 på serverdatorn och gör följande inställningar: Settings, DHCP server

  3. Ytterligare info om DHCP server, du behöver inte oroa dig om du har en router i nätverket, det ska inte bli nån konflikt. WINS/DNS och Default router kan stå på 0.0.0.0 som i bilden ovan, har faktiskt inte provat med något annat. Var noga med att skriva EXAKT som det står på bilden för "Boot file".

  4. Starta om TLTPD32 på serverdatorn.

  5. Se till att du har din DVD-enhet på servern utdelad eller extrahera filerna från en Windows CD till en mapp och dela ut denna.

  6. Starta klientdatorn och följ instruktionerna för ditt moderkort för att boota från nätverket, ofta är det F12 eller ESC man ska trycka på för att få upp dessa bootalternativ.

  7. Om allt är rätt konfigurerat kan du få vänta uppemot 2-4min på att DHCP-grejen ska bli färdig på klientdatorn, efter detta ska klientdatorn börja ladda Windows PE där du slutligen hamnar i en kommandoprompt.

  8. Här skriver du: net use y: \\192.168.1.200\windows (Du ersätter så klart IP-adressen med din servers IP-adress och windows med namnet på den utdelade CD-enheten eller mappen).

  9. Du kommer nu frågas om User, ange enligt följande modell: 192.168.1.200\User (User är här ett användarkonto på servern, samma du använder för att logga in på serverdatorn exempelvis).

  10. Du kommer nu frågas om lösenord, skriv in lösenordet för användaren och tryck enter. Det kommer att se ut som att du inte skriver nåt, det är bara en ful variant av lösenordsskydd.

  11. Skriv nu y: och tryck enter, följt av setup.exe och enter.

  12. Grattis! Nu ska din Windows installer gå igång, om inte, kontrollera de tidigare stegen alternativt kasta skärmen genom fönstret

Kanon guide. Men jag får det inte att funka eftersom ingen av länkarna funkar. :'(

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt, håller på att ladda upp filerna igen och kommer uppdatera länkarna när det är klart, borde vara runt 20:00 idag (ADSL ftl).

Fixat

Permalänk
Medlem

Kanon guide, det där ska provas när jag kommer hem. Har börja fundera över en sådan lösning, slippa krångla med skivor och annan form av portabel lagringsmedia.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Hmm, jag gjorde precis som det står i guiden (enda skillnaden är att ipadressen är annorlunda, när jag går genom min router får jag 10.0.0.8 på servern och klienten antagligen något kring 10.0.0.x också), men fastnar vid "Error: PXE-E53: No boot filename received" Jättebra guide annars!!

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

tftp32:s server funkar lika fint den.
För den som vill göra det lite mer avancerat så finns sen MDT (Microsoft deployment toolkit) som är gratis men där man kan autoamtisera en installation med applikationer osv.

Vill man sen ge sig in på tungvikt så är det SCCM som gäller i MS värld men då var det varken gratis, enkelt eller särskillt smidigt inledningsvis

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

As bra guide, men jag fick det inte att fungera.

Klienten fick kontakt med DHCP servern, men när den sedan skulle läsa in bootmiljön från TFTP så blev det "open time out" error. Försökte flera gånger... Antar att det har med min router (DIR-655) att göra. Jag orkade inte hålla på så jag fick leta fram ett USB minne

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Hehe, använder mig av liknande på jobbet, dock med images istället som jag pushar ut på klienter och jag använder windows deployment sercvices från våran server

tja kan du hjälpa mig hur du går till väga är en noob som ska ha precis liknande som dig. :D? tack på förhand mvh kim lindell

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

"Intel PXE-E53: No boot filename recieved, exiting Boot Agent" är allt jag får upp efter femtontalet försök, trots resets och andra inställningar. Förbannat jobbigt att USB-minnen ska vara så omständliga att göra bootbara i Win7.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd

Du skulle kunna använda Microsofts egna USB program
http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

"Intel PXE-E53: No boot filename recieved, exiting Boot Agent" är allt jag får upp efter femtontalet försök, trots resets och andra inställningar. Förbannat jobbigt att USB-minnen ska vara så omständliga att göra bootbara i Win7.

Kolla min guide den är mer upp to date

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200