Windows segare än vanligt.

Permalänk
Medlem

Windows segare än vanligt.

Tjenare,

Det är så att jag tycker att både mitt Windows och program i allmänt är segare än vanligt. Något som jag har märkt stor skillnad på är att webbläsaren laddar ovanligt segt än förut (och nej det är inte internet som är segt då min bärbara funkar alldeles utmärkt). Så jag bestämde mig för att köpa en ny HDD och ett nytt nätverkskort men inget av det funkade. Så någon som har någon susning vad problemet kan vara? Har tänkt att det kan vara moderkortet men har inte lust att köpa ett nytt.

Tack på förhand.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Tjenare,

Det är så att jag tycker att både mitt Windows och program i allmänt är segare än vanligt. Något som jag har märkt stor skillnad på är att webbläsaren laddar ovanligt segt än förut (och nej det är inte internet som är segt då min bärbara funkar alldeles utmärkt). Så jag bestämde mig för att köpa en ny HDD och ett nytt nätverkskort men inget av det funkade. Så någon som har någon susning vad problemet kan vara? Har tänkt att det kan vara moderkortet men har inte lust att köpa ett nytt.

Tack på förhand.

Investera i en SSD vetja helt klart värt de alla dagar i veckan och nu e ju priserna helt klart nere på bra nivår för en sådan och ska du bara ha lite enstaka program och os krävs de ju inte mycket GB.

Och varför din dator helt plötsligt skulle blivit seg är ju svårt spekulera i eftersom du bytt disk du gjorde en ren installation av windows då också va?
och moderkort sällan brukar skapa sådana här fel och datorn flyter på övrigt så är de nog ingen som kan ge dig något vettigt svar riktigt i vad det kan vara utan titta närmare på delarna irl, du kan ju alltid göra lite läs/skriv test med disken se så de inte uppvisar några read/write errors.

Såg nu du hade överklockat något de du skulle kunna kolla är ju så du inte rört BCLK/FSB frekvensen när du överklockat så den kanske inte påverkar något med sata portarna du skulle också kunna testa reseta bios till standard se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Investera i en SSD vetja helt klart värt de alla dagar i veckan och nu e ju priserna helt klart nere på bra nivår för en sådan och ska du bara ha lite enstaka program och os krävs de ju inte mycket GB.

Och varför din dator helt plötsligt skulle blivit seg är ju svårt spekulera i eftersom du bytt disk du gjorde en ren installation av windows då också va?
och moderkort sällan brukar skapa sådana här fel och datorn flyter på övrigt så är de nog ingen som kan ge dig något vettigt svar riktigt i vad det kan vara utan titta närmare på delarna irl, du kan ju alltid göra lite läs/skriv test med disken se så de inte uppvisar några read/write errors.

Såg nu du hade överklockat något de du skulle kunna kolla är ju så du inte rört BCLK/FSB frekvensen när du överklockat så den kanske inte påverkar något med sata portarna du skulle också kunna testa reseta bios till standard se om det gör någon skillnad.

Jag gjorde en ren installation av riktiga Windows.
Har inte fått några errors när jag gjorde read/write test.
Har reseta bios också utan någon förbättring :/

Får ta och installera om Windows igen om det inte finns något annat förslag. Tycker bara datorn var snabbare förut, när jag t.ex öppnar någon mapp så kan det ta flera sekunder för den att ladda allt och så har det inte vart förut.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att du har aktiverat att hårddisken stänger av sig vid inaktivitet? Då måste den spinna upp varje gång du börjar bläddra eller ladda program.

Kolla i Energialternativen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Som någon skrev tidigare, skaffa en SSD som systemdisk så kommer allt flyta på snabbare och utan fördröjningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Kan inte vara så att du har aktiverat att hårddisken stänger av sig vid inaktivitet? Då måste den spinna upp varje gång du börjar bläddra eller ladda program.

Kolla i Energialternativen.

Såja! Där hade vi problemet! Den var inställd på 10min och nu stängde jag av det och väntade 1 timme och jag märkte skillnad.
Tack för svaret

Skrivet av Skuggan74:

Som någon skrev tidigare, skaffa en SSD som systemdisk så kommer allt flyta på snabbare och utan fördröjningar.
Jo ja det vet jag, men har ingen lust att köpa en då en vanlig SSD duger gott och väl för mig i dagens läge.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|