Dator startar av sig själv efter byte av chassi+PSU

Permalänk
Medlem

Dator startar av sig själv efter byte av chassi+PSU

Hej,

Gammal medlem med nytt konto då jag har förlorat åtkomsten till min gamla hotmail.

Fick för några dagar sedan hem ett nytt chassi och nätaggregat. Jag flyttade över de gamla komponenterna och den startade precis som vanligt. Men nu är det så att den helt plötsligt kan starta av sig själv vilket den aldrig gjorde tidigare. Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Chassi: Silverstone RVZ01
PSU: Silverstone ST45SF-G

Asus Geforce GTX 670 DirectCU Mini
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3
Intel Core i7-2600
Samsung 830 256GB
WD Black 1TB
Corsair XMS3 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz92:

Hej,

Gammal medlem med nytt konto då jag har förlorat åtkomsten till min gamla hotmail.

Fick för några dagar sedan hem ett nytt chassi och nätaggregat. Jag flyttade över de gamla komponenterna och den startade precis som vanligt. Men nu är det så att den helt plötsligt kan starta av sig själv vilket den aldrig gjorde tidigare. Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Chassi: Silverstone RVZ01
PSU: Silverstone ST45SF-G

Asus Geforce GTX 670 DirectCU Mini
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3
Intel Core i7-2600
Samsung 830 256GB
WD Black 1TB
Corsair XMS3 8GB

Vad menar du med startar av sig själv var spesifick

Permalänk
Medlem

Wake on LAN kanske?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Vad menar du med startar av sig själv var spesifick

Att den är avstängd och helt plötsligt utan att jag gör någonting så startar den. Nu senast som exempel, jag stängde av datorn vid två inatt och ungefär 5-6 timmar senare bara startade den.

Skrivet av era909:

Wake on LAN kanske?

SKa gå in i BIOS och kika. Men kan den starta bara sådär då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz92:

Att den är avstängd och helt plötsligt utan att jag gör någonting så startar den. Nu senast som exempel, jag stängde av datorn vid två inatt och ungefär 5-6 timmar senare bara startade den.

SKa gå in i BIOS och kika. Men kan den starta bara sådär då?

Om du hade ett väldigt gammalt nätagg som inte mötte ATX 2.01 standarden (kom 2004) så är det inte säkert att wake on LAN fungerade då, men gör det med det nya agget. Isf kan den uppföra sig annorlunda trots att du inte ändrat någon konfiguration.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om du hade ett väldigt gammalt nätagg som inte mötte ATX 2.01 standarden (kom 2004) så är det inte säkert att wake on LAN fungerade då, men gör det med det nya agget. Isf kan den uppföra sig annorlunda trots att du inte ändrat någon konfiguration.

Det gamla köptes 2011 så det känns rätt tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz92:

Det gamla köptes 2011 så det känns rätt tveksamt.

Då låter det mer långsökt ja. Kan vara värt att kolla upp iaf.

Vet inte vad det skulle kunna vara annars.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Glapp i startknappen alternativt kabeln?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Då låter det mer långsökt ja. Kan vara värt att kolla upp iaf.

Vet inte vad det skulle kunna vara annars.

Kollade runt lite bland power management i bios och det var faktiskt samma inställning som wol som spökade. Provade mig fram att stänga av olika funktioner men sedan valde jag att tillåta ErP vilken stängde av wol, power on by mouse och power on by keyboard. Det visade sig att power on by mouse var felet. Musen låg i sängen och när jag har rört mig så har väl antingen jag kommit åt någon knapp eller om något tryckts emot den. Tack så mycket för hjälpen.

Skrivet av Kuufukuji:

Glapp i startknappen alternativt kabeln?

Tack, men det var power on by mouse som krånglade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz92:

Kollade runt lite bland power management i bios och det var faktiskt samma inställning som wol som spökade. Provade mig fram att stänga av olika funktioner men sedan valde jag att tillåta ErP vilken stängde av wol, power on by mouse och power on by keyboard. Det visade sig att power on by mouse var felet. Musen låg i sängen och när jag har rört mig så har väl antingen jag kommit åt någon knapp eller om något tryckts emot den. Tack så mycket för hjälpen.

Tack, men det var power on by mouse som krånglade.

Ah, en sån där skum grej som kan vara helt omöjlig att komma på. Skönt att det löste sig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Edit: not sure if this applies to power-up scenarios, but it does work for sleep modes. (useful to know, if you did not already)