internet går långsamt med nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

internet går långsamt med nytt moderkort?

http://www.asus.com/us/support/Download/1/45/Z87A/30/

har just köpt ett moderkort från asus då, allting fungerar fint, mitt gigabit internet går upp i taket när jag testar det och så men
när jag ska använda det normalt så tar surfandet " pauser " typ, det tar lång tid som om den ska kolla nånting och sen för att återuppta det igen. Det är otroligt irriterande och påverkar allt jag gör som är internet relaterat. spel, surf, allt. Jag har provat att uppdatera drivutiner och sånt för nätverkskortet men det hjälpte inte. vet inte vad jag ska göra, uppdatera bios?

någon som har kännedom med problemet? tipsa gärna isåfall!

det är Asus z87A, i5-4670k, 12gb 1600mhz, corsair gt 120gb som setupet består av, väldigt enkel egentligen.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med en biosuppdatering om det finns en nyare variant.

Permalänk
Medlem

Har du installerat den senaste versionen av LAN-drivrutinen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Har du installerat den senaste versionen av LAN-drivrutinen?

Yepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Börja med en biosuppdatering om det finns en nyare variant.

Jag ska kolla imorgon! Men har för mig att det är senaste. Tror att jag uppdaterade förravveckan

Permalänk
Medlem

nu har jag uppdaterat bios till senaste också, nothing new :/ internet stoppar upp allt som om den dör för att återuppta det 3-8 sekunder senare, blir som dopp i en rak linje hela tiden. sjukt irriterande. what to do

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

nu har jag uppdaterat bios till senaste också, nothing new :/ internet stoppar upp allt som om den dör för att återuppta det 3-8 sekunder senare, blir som dopp i en rak linje hela tiden. sjukt irriterande. what to do

Hej!
Det var mig du köpte kortet av!
Märkte inte något sådant när jag använde kortet. har du testat att reseta router och sådant? är ganska säker på att jag installerade senaste bios när jag fick in kortet. Hittar inget liknande när jag googlar heller.
När du installerade allt, var den en ren installation av windows?
Om du behöver hjälp med retur eller något så hör av dig, då garanti fortfarande finns!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag testade en reset av routern och det verkar funka än så länge men beter sig det igen så kontaktar jag dig så fixar vi det

Permalänk
Medlem

Kolla dina DNS inställningar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Kolla dina DNS inställningar.

vet inte vad det innebär

Jag upplever att problemet är kvar fortfarande, kan var chrome som jäklas också? provat sitta med internet Explorer ett tag och se? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Jag testade en reset av routern och det verkar funka än så länge men beter sig det igen så kontaktar jag dig så fixar vi det

Är ju ofta så om man byter moderkort och chipset att man behöver installera om OS för att det skall bli stabilt. Inte alltid det hjälper att installera nya drivisar när gamla kanske ligger kvar och stör, och det kan vara klurigt att hitta allt man behöver avinstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Är ju ofta så om man byter moderkort och chipset att man behöver installera om OS för att det skall bli stabilt. Inte alltid det hjälper att installera nya drivisar när gamla kanske ligger kvar och stör, och det kan vara klurigt att hitta allt man behöver avinstallera.

hmm, det är mycket möjligt. Jag får dra en ominstallation ikväll då, what to do då har man iaf uteslutat det problemet!

Återkommer senare!

Permalänk
Medlem

fräsch och ny installation, kört nätverkskabeln rakt i väggen också, fortfarande får jag sånadär "pauser" dippar av nätverksproblem :s

Permalänk
Medlem

lyder fortfarande av det där.. behöver uppgradera en sida 2-3 gånger ibland för att få fram hela.. och ibland kommer det ändå inte fram ??

alla andra datorer i hushållet fungerar fint.

Permalänk
Inaktiv

Så du har gjort BIOS uppdatering, ominstallerat Windows och installerat senaste nätverksdrivrutinerna. Problemet kvarstår men alla andra datorer i hushållet fungerar fint.

Prövat att byta nätverkskabel med en av de fungerande datorerna? Kan ju vara glapp i den du har nu på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hmmz kabeln verkar felfri.. Men I'll give it a try!

Återkommer

nätverkskabeln fungerar fint, skulle vara konstigt, den fungerar fint i min laptop utan avbrott :s så..

Permalänk
Inaktiv

Ja någonting skumt är ju i görningen här och i och med att förra ägaren inte hade några problem måste ju något hänt under vägens lopp sedan du fick kortet verkar det som för annars skulle det ju fungera för dig också.

Frågan är om förra ägaren körde Windows 7 eller Windows 8. Jag antar att du kör Windows 7 baserat på bilderna jag sett från ditt aktivitetsfält. Kanske är det så att han körde Windows 8 och de drivrutinerna var bättre och de drivrutiner som finns för Windows 7 är "trasiga" på något sätt.

Permalänk
Medlem

hmm, ja alltså, till störredelen av tiden så fungerar internet felfritt, torrents fungerar helt felfritt men jag förstår inte lagget som uppstår när jag surfar eller att spelet jag kör, när den bottar så tappar den uppkoppling också?

Jag tänker att det kan vara något av följande: antivirusprogram som beter sig? har eset nod 32 helt nyligen installerat.. annars kan det vara chrome som är jävlig? i kombination med av? ;s jag tror inte att det är direkt fel på kortet i sig faktiskt, jag hanterade det försiktigt hela vägen hem och monterade den lika försiktig och så:p

Permalänk
Inaktiv

Har du lite tid över rekommenderar jag dig att testa så mycket som möjligt.

Ominstallera Windows, kör utan antivirusskydd och bara Windows Defender, pröva Firefox, pröva Internet Explorer. Pröva Windows 8 bara för att. Kan det vara andra drivrutiner som kan spökar, pröva då bara med nätverksdrivrutinen efter ominstallation.

Permalänk
Medlem

det får bli efter tentorna isåfall när jag har en ledig dag ;P tack för tipsen och råden!

Permalänk

lider av liknande problem. löste det sig för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CostaDill:

lider av liknande problem. löste det sig för dig?

Jag minns faktiskt att jag provade datorn hos en vän i några veckor när jag bodde där och där med deras router så fungerade det fint. Jag hade själv en router från bredbandsbolaget, väl hemma bytte jag ut den och problemet var borta. det var inget fel på moderkortet, routern var för retarded för att kunna prata med datorn bara, vet inte, typ så? haha Men testa låna en router och prova? Jag vet att jag hade aldrig problem när jag körde datorn med nätverkssladden rakt in i väggen, dvs ingen router mellan.