problemet "whea uncorrectable error"

Permalänk
Medlem

problemet "whea uncorrectable error"

Tjenare! Har precis skaffat en ny dator en bärbar. Jag köpte sen windows 8 oem 64 bitars cd(från inet). Jag installera operativsystemet allt gick bra under installationen men efter det som helvetet brakat loss. Får error medelandet whea uncorrectable error hela tiden. Jag hinner knappt uppdatera drivrutiner innan det ploppar upp. Har sökt på google om det, tycker det står olika svar överallt så får inget tydligt "aha är det så jag ska göra".
Jag köpte datorn på pc konsulten så fick med drivrutinerna på ett USB minne.

Datorn är : Clevo p170em. 16 GB Crucial DDR3 1600 MHz (2x8 GB), AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5 , I7 3630QM | 2,4-3,4 GHz 6 MB, 45 W, Samsung 840 Series 120 GB.

Jag kontakta dom nu i helgen och haft lite mail kontakt. Jag provade formatera datorn på nytt och det var invecklat tyckte jag. När jag boota min CD så börja det ladda sen blev hela skärmen blå. inget hände mer än så väntade upp till 30 min. Så jag provade starta datorn men den krascha hela tiden till slut kom det upp förslag om "restore". Och via det kunde jag formatera den och installera om allt.

Dock samma problem nu igen funkade inte alls. Jag har inte reggat cd koden än som win 8 tjatar om hela tiden skulle det kunna göra skillnad? Är det fel på mjukvaran eller hårdvaran?

Någon som haft liknande problem? Har inge vidare lust skicka tillbaka datorn låta dom kolla på den så tänkte att jag postar här innan bland alla kunniga.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kommer då och då helt random på min stationära som jag av någon anledning neruppgraderade till Win8.
Testat en hel del med drivrutiner och program men problemet kommer när det känner för det.
Inget man kan göra i mitt fall men "whea uncorrectable error" är skit error som inte ger något svar på vad som är fel så kanske någon hårddisk eller något annat som ditt Win8 reagerar på.

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt ihop min nya dator, och stöter på detta felet också "whea uncorrectable error". Oftast så dyker det upp när jag behöver starta om eller i vissa fall när jag även startar datorn. Tänkte se om någon kommit fram till en lösning nu??

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Whea uncorrectable error

Jag fick satt ihop min dator igår och får också det här problemet.

On Sat 2014-03-01 14:16:35 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\030114-4609-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x35C93)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFE000013BC028, 0xBF800000, 0x124)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Specs:

MOBO: Asus Z87-a
CPU: 4670k
GPU: Asus 780
RAM: Corsair vengence LP 1600 mhz (2x4)
SSD: Samsung 840 EVO 250 GB

Hoppas att någon kan komma med lite tips om hur jag ska felsöka för att kunna hitta vad som är felet.

Det här är allt jag i stort sett har gjort med datorn hittills:
1. Uppdaterade BIOS med senaste firmware (1707)
2. Installerade windows 8.1
3. uppdaterade GPU drivrutiner
4. Satte på XMP i BIOS så att jag fick ut 1600 mhz ur mina corsair.
5. Fixade senaste drivrutiner till SSD:n

Har också laddat ner och installerat Assassin's Creed 4 och det var under tiden jag laddade ner detta som jag fick min första error, nästa kom strax därefter och avbröt igen nedladdningen.

Sen fick jag tre stycken på raken efter det att jag satt på plåtarna på chassit men sen funkade datorn igen i typ 5 minuter.

Är det någon som kan ha en aning om vad som kan vara felet?