Vilken vattenkylning till 2 kort?

Permalänk
Medlem

Vilken vattenkylning till 2 kort?

Hejsan! Jag har 1 st Gtx 780 Classified. Ska nu snart köpa mig ett till. Har då tänkt mig kyla dessa 2 med vatten. Så, jag är noob inom detta området. Har hittat lite om vattenblock, som låter intressant. Tex.: http://www.inet.se/produkt/5331185/block-ek-fc780-gtx-ti-acet...

Står dock ingenting om den passar Classified, med det bör den vell göra? Vad rekommenderar ni?

Permalänk

Som det står på sidan, är det där blocket för Nvidia Gefore GTX 780 Ti, Referensdesign. Detta medan du har specialdesignat kort.

Detta vattenblock bör passa ditt kort : http://coolingstuff.se/p/922/ek-fc780-gtx-classy---nickel

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Hejsan! Jag har 1 st Gtx 780 Classified. Ska nu snart köpa mig ett till. Har då tänkt mig kyla dessa 2 med vatten. Så, jag är noob inom detta området. Har hittat lite om vattenblock, som låter intressant. Tex.: http://www.inet.se/produkt/5331185/block-ek-fc780-gtx-ti-acet...

Står dock ingenting om den passar Classified, med det bör den vell göra? Vad rekommenderar ni?

Se till att du väljer block från EK då dom har bäst vrm kylning av alla tillverkare.
Du ska ha block skräddarsydda till 780 (CLASSIFIED)

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Som det står på sidan, är det där blocket för Nvidia Gefore GTX 780 Ti, Referensdesign. Detta medan du har specialdesignat kort.

Detta vattenblock bör passa ditt kort : http://coolingstuff.se/p/922/ek-fc780-gtx-classy---nickel

Okej, så det är bra kvalitet? Vilka övriga komponenter behövs sedan då?

En extra fråga. Jag har ett: ASUS Z87-PRO ATX Tror ni det funkar bra med sli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Okej, så det är bra kvalitet? Vilka övriga komponenter behövs sedan då?

En extra fråga. Jag har ett: ASUS Z87-PRO ATX Tror ni det funkar bra med sli?

det är bara att kolla reviews, men jag kan tänka mig att det kommer fungera bra....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Bamse92:

Okej, så det är bra kvalitet? Vilka övriga komponenter behövs sedan då?

En extra fråga. Jag har ett: ASUS Z87-PRO ATX Tror ni det funkar bra med sli?

Moderkortet är ok.

Alla EK-block är bra

Läs på mer här: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

det är bara att kolla reviews, men jag kan tänka mig att det kommer fungera bra....

Jag har redan sökt efter reviews.. Hittar inga.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Moderkortet är ok.

Alla EK-block är bra

Läs på mer här: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Perfekt! Tack så mkt

Permalänk
Medlem

Okej, har läst en del utav guiden. Och har kollat på EK hemsidan bland slangar & block. Priset för 2 block & tillbehör + 1 st Classified kort går på en 10 000 ca. Mkt pengar. Kan någon som vet säga ifall allt detta passar i mitt chassi?

med dessa komponenter:

DVD±RW Samsung 24X DL Svart inkl. utbytbar 199 kr 1 st 0 st 1 st 199 kr
Corsair Carbide 330R 695 kr 1 st 0 st 1 st 695 kr
1 st GTX 780 Classified.
Batman Arkham Origin, digital nedladdning 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
---
Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB 1 195 kr 1 st 0 st 1 st 1 195 kr
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 649 kr 1 st 0 st 1 st 649 kr
ASUS Z87-PRO ATX 1 545 kr 1 st 0 st 1 st 1 545 kr
Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär 1 164 kr 1 st 0 st 1 st 1 164 kr
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) 2 690 kr 1 st 0 st 1 st 2 690 kr
Corsair Hydro H80i

Ska uppgradera till en 1000w psu.

Tack. Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Ska uppgradera till en 1000w psu.

Tack. Mvh.

Du behöver verkligen inte 1000w för att köra 780 i Sli, dit nätagg på 750w duger utan problem.
Om det är för att ditt nuvarande låter för mycket så se till att du köper ett nätagg med bra fläktkurva, finns tyvärr några modeller som låter mer än vad som behövs även fast dom ligger bra till.
Corsairs RW serie är riktigt bra när det kommer till just ljudnivå / pris /prestanda.

edit: Det går in utan några som helst problem i ett Corsair Carbide 330R, dock så får du inte platts med mer än en 280rad max och inte ens en tjock sådan så det kommer nog låta mer än vad det smakar i slutändan.

Ofta när man vill gå in på vattenkylning för hela systemet så vill man kunna få in två 240 rads så man kan ha fläktarna knappt snurrande för att kyla allt och på sådant sätt få det tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du behöver verkligen inte 1000w för att köra 780 i Sli, dit nätagg på 750w duger utan problem.
Om det är för att ditt nuvarande låter för mycket så se till att du köper ett nätagg med bra fläktkurva, finns tyvärr några modeller som låter mer än vad som behövs även fast dom ligger bra till.
Corsairs RW serie är riktigt bra när det kommer till just ljudnivå / pris /prestanda.

edit: Det går in utan några som helst problem i ett Corsair Carbide 330R, dock så får du inte platts med mer än en 280rad max och inte ens en tjock sådan så det kommer nog låta mer än vad det smakar i slutändan.

Ofta när man vill gå in på vattenkylning för hela systemet så vill man kunna få in två 240 rads så man kan ha fläktarna knappt snurrande för att kyla allt och på sådant sätt få det tyst.

Okay! Är du säker att psun räcker? Ska ha båda korten överklockade till max. Har även cpun klockad på 4.7 ghz. Kommer en 280 rads att räcka till två kort då? Ljud är inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag har fått min burk att dra över 1kW från vägg så välj själv...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har fått min burk att dra över 1kW från vägg så välj själv...

En 1200w psu skulle kanske vara bra å ha isåfall då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Okay! Är du säker att psun räcker? Ska ha båda korten överklockade till max. Har även cpun klockad på 4.7 ghz. Kommer en 280 rads att räcka till två kort då? Ljud är inga problem.

Angående PSUn så kan jag inte argumentera emot vad mr_sQuinty säger även fast det låter väldigt överdrivet i mina ögon så kan han ha nått gränsen på både cpu och gpu. (ser att du sitter på haswell så redan där så drar ditt system 80w mindre från start samt så är Ivy-E betydligt mer effektkrävande)

Angående 280 för två 780 samt cpu maximalt överklockat..fungerar kommer det göra men helt ärligt så borde du fixa ett annat chassi när du ändå håller på så du kan få in en till rad.
Jag kan tänka att om du vill nå max på hela systemet så kan det troligen nå ett tak och jag tror inte du vill ha 1400rpm på fläktarna för att försöka hålla temperaturen nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Angående PSUn så kan jag inte argumentera emot vad mr_sQuinty säger även fast det låter väldigt överdrivet i mina ögon så kan han ha nått gränsen på både cpu och gpu. (ser att du sitter på haswell så redan där så drar ditt system 80w mindre från start samt så är Ivy-E betydligt mer effektkrävande)

Angående 280 för två 780 samt cpu maximalt överklockat..fungerar kommer det göra men helt ärligt så borde du fixa ett annat chassi när du ändå håller på så du kan få in en till rad.
Jag kan tänka att om du vill nå max på hela systemet så kan det troligen nå ett tak och jag tror inte du vill ha 1400rpm på fläktarna för att försöka hålla temperaturen nere.

Ett nytt chassi blir ett alldeles för stort projekt för mig. Men, jag börjar överväga alternativa kyl -alternativ. Luftkylning tex. Men, Gtx 780 Classified har vell redan ganska bra kylare? Hur tror ni klockningpotentialen skulle vara med 2 classified kort med standard kylare? Classified kylarn dvs.

Permalänk

Det kommer bli ganska varmt om du kör SLI med eftermarknadskylare, då deras flätkar vispar upp luften i chassiet som fan, och bl.a blåser varm luft på varandra. SLI är bäst med referenskylare om man kör på luft IMO.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Det kommer bli ganska varmt om du kör SLI med eftermarknadskylare, då deras flätkar vispar upp luften i chassiet som fan, och bl.a blåser varm luft på varandra. SLI är bäst med referenskylare om man kör på luft IMO.

Har bestämt mig för att satsa på ett till 780 classy. Med luft.. Återkommer med resultat i veckan, när kortet är installerat..

Permalänk
Medlem

2st hård övervoltade GK110 kort drar fett med ström. 400W per kort är inga som helst problem att nå. 1000W är det minsta jag skulle välja.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

2st hård övervoltade GK110 kort drar fett med ström. 400W per kort är inga som helst problem att nå. 1000W är det minsta jag skulle välja.

KOnstigt att Geforce (tror jag att det var) rekommenderar 850w till SLI.

Permalänk
Skrivet av Bamse92:

KOnstigt att Geforce (tror jag att det var) rekommenderar 850w till SLI.

De rekommenderar 850W till SLI. Inte overklockat. Tänk igen.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

De rekommenderar 850W till SLI. Inte overklockat. Tänk igen.

Så, vad ska jag ta då? 1200w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Så, vad ska jag ta då? 1200w?

Kan du/ ni rekommendera någon med bra kvalite/ pris balans. Som passar i mitt chassi.