Skräckhistorier från grafikkortskyrkogården [får bluescreen trots att jag bytt ut större delen av datorn]

Permalänk

Skräckhistorier från grafikkortskyrkogården [får bluescreen trots att jag bytt ut större delen av datorn]

Tjenare,

Jag postade för en tid sedan om mina problem med grafikkort. Jag använde då

CPU:Intel Core i5-4670K
Minne:Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
MB:Gigabyte GA-Z87-HD3
Grafikkort:PNY geforce 760

Upprepade gånger la mitt grafikkort av. Det bluescreenade, spelen kraschade och skärmen började flimmra när den arbetade hårt. Jag fick grafikkortet utbytt flertalet gånger och testade även 280x en vända, samma resultat där.

Till sist tröttnade jag på att skicka kort med posten fram och tillbaka. Jag Köpte nytt chassi, PSU, MB och grafikkort (fractal design define r4, corsair cxm750, Gigabyte GA-P85-D3 och ett asus gtx770).

... Och jag bluescreenar och kraschar när jag spelar.

Detta trots att jag bytt ut i stort sett allt som har med grafiken att göra. Lyckligtvis har jag inte kommit till den punkten då det börjar flimmra åt helvete vid ansträngning av GPUn, men seriöst, vad fan är det här?

Jag vore evigt tacksam om någon kunde ge mig några tips i frågan. Kan för övrigt tillägga att samma kringutrustning: skärmar, mus, tangentbord och fanimig även eluttag använts för en äldre dator helt utan problem. Har tittat på temperaturen under tiden jag spelat och det är inga konstigheter där, 40-55C i grafikkortet och 40-60C i CPUn.

Hilfe:(

Edit: Hitills har jag bluescreenat med PAGE FAULT IN NON PAGED AREA dxgmm1.sys
samt BAD POOL HEADER

Permalänk
Medlem

Om du nu har uteslutit allt annat så sitter ju felet i CPU eller RAM, mest troligt RAM. Vad får du för felmeddelande i dina BSODs?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Troligtvis defekta eller fel inställda minnen. Iom att du böt ut allt utom minnen och CPU är det väldigt sannolikt minnesproblem. Testa att ändra minnesinställningarna till någon lägre nivå, eller testa med andra minnen om du kan.

Permalänk
Medlem

Då är det ram minnet eller hårddisken

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Om du nu har uteslutit allt annat så sitter ju felet i CPU eller RAM, mest troligt RAM. Vad får du för felmeddelande i dina BSODs?

Ja, jag kan väl inte helt och hållet utesluta grafikkortsspåret, jag har fått det utbytt och de har hävdat att det mycket riktigt var defekt. Såvida inte krångel i andra komponenter skadat det. Jag har kört igenom minnesstickorna med memtest flera vändor utan att de visat något problem. CPUn får väl vara huvudmisstänkt för tillfället, finns det effektiva metoder att felsöka en sådan?

Skrivet av hg:

Troligtvis defekta eller fel inställda minnen. Iom att du böt ut allt utom minnen och CPU är det väldigt sannolikt minnesproblem. Testa att ändra minnesinställningarna till någon lägre nivå, eller testa med andra minnen om du kan.

Kan det vara lönt att köra ner dem på 1333mhz även om de inte uppvisar något fel i memtest?
edit:gick tydligen inte att ändra i bios

Skrivet av xxbiker:

Då är det ram minnet eller hårddisken

Hårddisken tror jag är lugn, jag har använt både vanlig och ssd för OS men problemet har uppstått vid båda tillfällena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsktrålarn:

Tjenare,

Jag postade för en tid sedan om mina problem med grafikkort. Jag använde då

CPU:Intel Core i5-4670K
Minne:Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
MB:Gigabyte GA-Z87-HD3
Grafikkort:PNY geforce 760

Upprepade gånger la mitt grafikkort av. Det bluescreenade, spelen kraschade och skärmen började flimmra när den arbetade hårt. Jag fick grafikkortet utbytt flertalet gånger och testade även 280x en vända, samma resultat där.

Till sist tröttnade jag på att skicka kort med posten fram och tillbaka. Jag Köpte nytt chassi, PSU, MB och grafikkort (fractal design define r4, corsair cxm750, Gigabyte GA-P85-D3 och ett asus gtx770).

... Och jag bluescreenar och kraschar när jag spelar.

Detta trots att jag bytt ut i stort sett allt som har med grafiken att göra. Lyckligtvis har jag inte kommit till den punkten då det börjar flimmra åt helvete vid ansträngning av GPUn, men seriöst, vad fan är det här?

Jag vore evigt tacksam om någon kunde ge mig några tips i frågan. Kan för övrigt tillägga att samma kringutrustning: skärmar, mus, tangentbord och fanimig även eluttag använts för en äldre dator helt utan problem. Har tittat på temperaturen under tiden jag spelat och det är inga konstigheter där, 40-55C i grafikkortet och 40-60C i CPUn.

Hilfe:(

Edit: Hitills har jag bluescreenat med PAGE FAULT IN NON PAGED AREA dxgmm1.sys
samt BAD POOL HEADER

Skifta hdd och installera om datorn från grunden
Testa minnena med memtest i minst 12 timmar
Testa din hårddisk, och om du har en ssd så uppdatera firmware på disken omgående
Testa din cpu, förslagsvis borde väl sisoft sandra vara något där, osäker där dock men finns säkert folk som vet
Ifall du klockar, så stäng av allt sådant
Uppdatera bios på moderkort och kolla även om grafikkortet kanske har någon vbios att uppdatera med, notera att det föreligger risker med att göra det här så läs på grundligt innan du ens funderar på den saken

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Entusiast
Skrivet av torsktrålarn:

CPUn får väl vara huvudmisstänkt för tillfället, finns det effektiva metoder att felsöka en sådan?

Inte vad jag vet men sätt upp en "köpes"-annons där du ber att få hyra någons CPU över några timmar eller liknande kanske i deras bostad för att se om problemet kvarstår och så ger du en hundring för besväret

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Hupp, nu svartnade skärmen i några sekunder, det lät "blublupp" i hörlurarna och jag fick meddelandet att grafikdrivrutinerna slutat svara och återställts

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsktrålarn:

Hupp, nu svartnade skärmen i några sekunder, det lät "blublupp" i hörlurarna och jag fick meddelandet att grafikdrivrutinerna slutat svara och återställts

Testa att ta ut en ram sticka. Om problemet kvarstår, byt ut stickan som är i med den du tog ut och testa igen om problemet kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådtitel redigerad*

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar. Hoppas att du lyckas få ordning på datorn, lycka till!