Permalänk
Medlem

Problem kring SLI

Jag får inte SLI att fungera med mina nya 780ti kort. Jag ser båda korten i asus gpu tweak och båda i nvidias kontrollpanel.

I nvidias kontrollpanel så står det ingenting om SLI där någonstans dock, är det något man behöver göra för att få det att fungera? Jag har aldrig vart i kontakt med SLI innan så är helt novis kring det. Har provat att byta plats på sli kabeln i hopp om att det skulle fungera, men inte.

I 3Dmark så står det att jag bara har ett kort också, och jag har kontrollerat så att korten sitter i rätt pci platser.

Vad kan vara fel?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag får inte SLI att fungera med mina nya 780ti kort. Jag ser båda korten i asus gpu tweak och båda i nvidias kontrollpanel.

I nvidias kontrollpanel så står det ingenting om SLI där någonstans dock, är det något man behöver göra för att få det att fungera? Jag har aldrig vart i kontakt med SLI innan så är helt novis kring det. Har provat att byta plats på sli kabeln i hopp om att det skulle fungera, men inte.

I 3Dmark så står det att jag bara har ett kort också, och jag har kontrollerat så att korten sitter i rätt pci platser.

Vad kan vara fel?

Tack på förhand

Tjena!

Viktigaste frågan. Stödjer ditt moderkort SLI. Även om moderkortet har flera 16x/8x platser så betyder inte det att SLI fungerar.
Berätta vad du har för komponenter i din rigg.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Delarna jag sitter på nu är:

Corsair XMS3 Vengeance 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz x4
Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 - mATX / Intel Z68
Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155
Corsair AX1200

Enligt gigabyte's hemsida så stöder kortet CF/SLI ( http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3854#ov )
Jag har uppdaterat bios. Båda korten syns som sagt i nvidias kontrollprogram under physx inställningar. Men, den vänstra rutan där det står "surroudkonfiguration" är grå, alltså det går nite att klicka på den.

Ska ut med hunden en runda nu, uppskattar kvicka svar, ivrig som man är vill man ju prova bf4 med båda korten igång!

Edit: Grafikkorten är dessa, för att vara exakt: https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda... och jag använder https://www.komplett.se/msi-2-way-sli-bridge-connector/650833 som brygga eftersom jag inte är människa till att hitta den som följde med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Delarna jag sitter på nu är:

Corsair XMS3 Vengeance 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz x4
Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 - mATX / Intel Z68
Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155
Corsair AX1200

Enligt gigabyte's hemsida så stöder kortet CF/SLI ( http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3854#ov )
Jag har uppdaterat bios. Båda korten syns som sagt i nvidias kontrollprogram under physx inställningar. Men, den vänstra rutan där det står "surroudkonfiguration" är grå, alltså det går nite att klicka på den.

Ska ut med hunden en runda nu, uppskattar kvicka svar, ivrig som man är vill man ju prova bf4 med båda korten igång!

Edit: Grafikkorten är dessa, för att vara exakt: https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda... och jag använder https://www.komplett.se/msi-2-way-sli-bridge-connector/650833 som brygga eftersom jag inte är människa till att hitta den som följde med moderkortet.

Säker på att du har det moderkortet? Stödjer moderkortet sli så ska väl bryggan följa med?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Japp och jag tror nog att bryggan följde med. Men, lådan som den och div. andra datordelar ligger i hittar jag inte just nu. Har flyttat två gånger varav sista gången till villa sedan jag köpte det kortet. Så den har kommit bort, iaf temporärt.

Men det skall väll fungera lika bra med den bryggan jag köpte?

Permalänk
Medlem

För mig så var det bara att sätta på SLI bryggan så var dom i SLI. Är hela SLI configuration rutan mörk eller hur ser det ut?

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har för övrigt kopplat in båda 8pin (heter det så?) i varje grafikkort, det kanske man inte ska göra vid sli? Alltså det går två 8pin ifrån varje grafikkort till psu'n

Permalänk
Medlem

Har du satt båda korten i rätt plats? Jag har gjort det felet själv.

Skrivet av Runqen:

Har för övrigt kopplat in båda 8pin (heter det så?) i varje grafikkort, det kanske man inte ska göra vid sli? Alltså det går två 8pin ifrån varje grafikkort till psu'n

Grafikkorten ska vara kopplade så.

Permalänk
Medlem

Japp dem sitter i rätt pcie platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Japp dem sitter i rätt pcie platser

Finns båda i enhetshanteraren?

Permalänk
Permalänk

Hur ser det ut på "hantera 3d-inställningar" där man ska aktivera sli'n?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så du är helt hundra på att dom sitter i den översta och understa porten? Har du testat korten var för sig så att båda funkar?

Permalänk
Medlem

Jag har provat att byta plats på dem och dem fungerar fint då. Nej korten sitter i den första och andra porten, såsom bilderna på gigabyte's hemsida visar: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3854#ov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag har provat att byta plats på dem och dem fungerar fint då. Nej korten sitter i den första och andra porten, såsom bilderna på gigabyte's hemsida visar: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3854#ov

För i manualen står det att dom ska sitta i X16 och X8 kontakterna. Alltså på bilden den längst till höger och den längst till vänster.

Permalänk
Medlem

Sätt ner andra kortet på PCIEX8 (porten längst ner) enligt manualen.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb tanke...har du laddat ner senaste drivrutinerna(inte beta-versionerna) ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

är det inte så att man sätter på sli där det står "Konfigurera Surround, PhysX" ?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Nu fick jag igång det! Jag följde bara bilderna på gigabytes hemsida, sicken dumhet. Jag satte kortet i den andra pci platsen och nu fungerar det! Är det några flrea inställningar jag behöver göra?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Nu fick jag igång det! Jag följde bara bilderna på gigabytes hemsida, sicken dumhet. Jag satte kortet i den andra pci platsen och nu fungerar det! Är det några flrea inställningar jag behöver göra?

Tack för all hjälp!

Det är bara att tuta och köra.