[LÖST] Windows 8.1 irql_not_less_or_equal

Permalänk
Medlem

[LÖST] Windows 8.1 irql_not_less_or_equal

Tja!
Håller på att installera Windows 8.1 x64 på en helt ny hårddisk men efter den har laddat igenom det första steget med copying windows files och alla dom(5?) stegen så startar den om.
När det är gjort så kommer Windows loggan up och den laddar lite, när den har laddat till 100% Blir det BSOD irql_not_less_or_equal och den startar om. Detta händer då hela tiden.
Det är endast med 64 bitars verisionen den får BSOD vilket gör att det inte(?) kan vara HDD'n.
Har testat med olika skivor till Windows 8.1 x64 och blir irql_not_less_or_equal med alla.
Har även testat med olika uppsättningar utav RAM-Minnen.

Ibland så kommer det även till en annan blå skärm där det står:
'"Datorm kunde inte startas"
"Felkod 0xc0000001"

Någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Finns en tråd på Swec om den felkoden

Men det står inte så mycket

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1163643...

Testa googla felkoden och se om du hittar nån lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Finns en tråd på Swec om den felkoden

Men det står inte så mycket

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1163643...

Testa googla felkoden och se om du hittar nån lösning

Har googlat båda felkoderna, hittar endast om Drivrutiner, vilket det inte finns några då det är en nyinstallation.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Keeper of Traditions

Vill minnas att det kan dyka upp tillsammans med fel på RAM. Kör ett memtest över natten och se om det ger något?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vill minnas att det kan dyka upp tillsammans med fel på RAM. Kör ett memtest över natten och se om det ger något?

Glömde skriva,
Har testat med endast ett ram, 2 ram-stickor samt 2 andra fungerande ram-stickor.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Det är ram som är problemet.

Permalänk
Medlem

Löst, löstes efter man tog ut det trådlösa nätverkskortet.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Löst, löstes efter man tog ut det trådlösa nätverkskortet.

Härligt att höra. Har samma problem här. men har inte orkat börja felsöka, men då vet jag vad jag ska göra för att få det att fungera.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FobbanN:

Löst, löstes efter man tog ut det trådlösa nätverkskortet.

Jao, de kan skapa mycket problem har jag märkt, ofta är drivrutinerna uråldriga eller bara allmänt dåligt gjorda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.