AMD positiva till lågnivålager i DirectX – framtiden för Mantle oklar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Med andra ord precis som han sa, du måste ha ett AMD-kort för Mantle. DX fungerar med alla kort.
Sen har Mantle extremt smalt stöd hos spelutvecklarna för tillfället, och det är ytterst osäkert om framtiden oxå.

Att AMD "säger" att man ska lämna över det gratis till OpenGL påverkar ingenting förrän det skett. Det kan lika gärna vara ett PR-trick.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan så vara.. Skillnaden är fortfarande att man kan köra på gamla HD7000 kretsar för att utnyttja Mantle och då inte behöver uppgradera vidare.. Med DirectX MÅSTE DU uppgradera oberoende. Det är en ganska stor skillnad där. Med Mantle kan du sitta med en HD7000-serie GPU hur länge du vill för att utnyttja Mantle fullt ut.

Skrivet av martinot:

Inte ens det fungerar riktigt då AMD inte ens utvecklat Mantle för att stöjda deras tidigare grafikkort före GCN-arkitekturen. Säger nog allt.

Borde få folk att inse att Mantle inte är ett generellt API, som kan konkurrera med DX eller OGL, utan en kopia av Microsofts API för XB1. Detta är i sin tur är optimerat och specifikt utvecklat för att köra så bra som möjligt enbart på GCN då det är det enda som finns på deras målmiljö (XB1). Till skillnad ifrån miljön på an vanlig dator så är arkitektuen och specifikationerna för spelkonsoller konstanta under massor av år.

Därav att det i detta fallet är vettigt för spelutvecklare att lära sig och använda lågnivå-API:er som är helt byggda och optimerade för den "frysta" hårdvarukonfigurationen på en konsoll. De kan ta igen kostanden för den tiden de lägger ner på att utveckla spelmotorer och kunnande kring den då de kan fördela de kostnaderna och investeringarna under flera år genom att kunna släppa många titlar för plattformen.

När det gäller en komplex, och även över tiden garanterat varierande miljö, som PC/Windows utgör, så har du inte alls samma goda "business case" att lägga ner tid och kunskap, portering och testninga av grafikmotorer, på API:er som är specifikt utvecklade med en enda GPU-arkitektur i syfte. Det kostar mycket att investera i att lära sig, utveckla, testa, och även efter försäljning underhålla med support och buggfixar, flera olika kodträd som skall stödja flera API:er.

Detta innebär att ett API som är mycket vettigt på en målmiljö för spelkonsoller (som tex XB1) inte är automatiskt vettigt för en helt annan målmiljö som är en generell desktop eller bärbar (som tex Mantle).

Med en såpass osäker framtid för AMD och Mantle, kombinerat med de investeringarna/kostnaderna som krävs ifrån spelutvecklare, så är det långt ifrån en garanterad succé de kommande åren.

Tittar man dessutom på dagsläget, där tex endast 5,5% av Valves kunder kör på en GCN-miljö, så kan det för många bolag säkert vara ett ganska svårt "busniess case" att investera i utveckling för Mantle på PC.

Mantle har fört mycket gott med sig för AMD både PR-mässigt och politiskt, men om kan få göra en bedöming och analys om framtiden, så skulle jag personligen våga påstå att det i sin nuvarande GCN-specifika form inte kommer att vara använt bland majoriteten av alla speltitlar på PC om en femårsperiod. Om vi tillåter oss att låna lite av juristers ordbruk, så skulle man kunna säga att det "inte bär sannolikhetens prägel".

mvh,
martin

Inte riktigt. Xbox 360 och One kör med ett DirectX liknande API medan Mantle mer liknar det som PS3 kör med. Sedan är det väl inte så konstigt att det är utvecklat mot deras nyaste serie? Det gör det både enklare och det spar även tid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinot:

Inte ens det fungerar riktigt då AMD inte ens utvecklat Mantle för att stöjda deras tidigare grafikkort före GCN-arkitekturen. Säger nog allt.

Borde få folk att inse att Mantle inte är ett generellt API, som kan konkurrera med DX eller OGL, utan en kopia av Microsofts API för XB1. Detta är i sin tur är optimerat och specifikt utvecklat för att köra så bra som möjligt enbart på GCN då det är det enda som finns på deras målmiljö (XB1). Till skillnad ifrån miljön på an vanlig dator så är arkitektuen och specifikationerna för spelkonsoller konstanta under massor av år.

Därav att det i detta fallet är vettigt för spelutvecklare att lära sig och använda lågnivå-API:er som är helt byggda och optimerade för den "frysta" hårdvarukonfigurationen på en konsoll. De kan ta igen kostanden för den tiden de lägger ner på att utveckla spelmotorer och kunnande kring den då de kan fördela de kostnaderna och investeringarna under flera år genom att kunna släppa många titlar för plattformen.

När det gäller en komplex, och även över tiden garanterat varierande miljö, som PC/Windows utgör, så har du inte alls samma goda "business case" att lägga ner tid och kunskap, portering och testninga av grafikmotorer, på API:er som är specifikt utvecklade med en enda GPU-arkitektur i syfte. Det kostar mycket att investera i att lära sig, utveckla, testa, och även efter försäljning underhålla med support och buggfixar, flera olika kodträd som skall stödja flera API:er.

Detta innebär att ett API som är mycket vettigt på en målmiljö för spelkonsoller (som tex XB1) inte är automatiskt vettigt för en helt annan målmiljö som är en generell desktop eller bärbar (som tex Mantle).

Med en såpass osäker framtid för AMD och Mantle, kombinerat med de investeringarna/kostnaderna som krävs ifrån spelutvecklare, så är det långt ifrån en garanterad succé de kommande åren.

Tittar man dessutom på dagsläget, där tex endast 5,5% av Valves kunder kör på en GCN-miljö, så kan det för många bolag säkert vara ett ganska svårt "busniess case" att investera i utveckling för Mantle på PC.

Mantle har fört mycket gott med sig för AMD både PR-mässigt och politiskt, men om kan få göra en bedöming och analys om framtiden, så skulle jag personligen våga påstå att det i sin nuvarande GCN-specifika form inte kommer att vara använt bland majoriteten av alla speltitlar på PC om en femårsperiod. Om vi tillåter oss att låna lite av juristers ordbruk, så skulle man kunna säga att det "inte bär sannolikhetens prägel".

Dold text

mvh,
martin

Så länge man inte har tillgång till Mantles API, kan det vara svårt att sia om hur lätt det är att anpassa det till annan hårdvara.
Jag har sett slides (kommer tyvärr inte ihåg länkarna), där AMD säger att det skall vara ganska enkelt att anpassa till annat än GCN.
Om AMD är seriösa med Mantle finns det flera orsaker till detta, bla att så liten andel kort annars kommer stödja Mantle och att AMD knappast vill låsa sig till sin befintliga arkitektur.

Orsaken till att Mantel inte än stöds av grafikkort före GCN, bör vara så enkelt att AMD tar en sak i taget, Mantle är ännu långt i från klart till GCN, innan dess finns det ingen anledning att strula till saker ytterligare, samma skäl till det uteblivna stödet för Linux och OSX.
Med tanke på hur sega Khronos är, kommer knappast AMD lämna över Mantle innan det är helt klart, för efter överlämnandet lär det gå i snigelfart.

Med vänlig hälsning.
Per

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så länge man inte har tillgång till Mantles API, kan det vara svårt att sia om hur lätt det är att anpassa det till annan hårdvara.
Jag har sett slides (kommer tyvärr inte ihåg länkarna), där AMD säger att det skall vara ganska enkelt att anpassa till annat än GCN.
Om AMD är seriösa med Mantle finns det flera orsaker till detta, bla att så liten andel kort annars kommer stödja Mantle och att AMD knappast vill låsa sig till sin befintliga arkitektur.

Orsaken till att Mantel inte än stöds av grafikkort före GCN, bör vara så enkelt att AMD tar en sak i taget, Mantle är ännu långt i från klart till GCN, innan dess finns det ingen anledning att strula till saker ytterligare, samma skäl till det uteblivna stödet för Linux och OSX.
Med tanke på hur sega Khronos är, kommer knappast AMD lämna över Mantle innan det är helt klart, för efter överlämnandet lär det gå i snigelfart.

Med vänlig hälsning.
Per

Var inte så neggo. Khronos Groupd har ökat takten avsevärt de senaste två åren och det är på sin höjd ett minne och i värsta fall en skröna att de skulle vara 90talets slöa och av tillverkarna motverkade OpenGL consortium där SGI bråkade och ställde till fanskap så fort en funktion som deras maskiner inte stödde skulle implementeras. Dessa motgångar gick i graven med SGI (tack och lov) och följ med i protokollen så ska du se att det är en helt annan best idag på gott och ont.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då hade Steam OS och Steam Box bara kört med AMD och deras GCN lösningar för grafiken. Med tanke på att 5,5% av Valves kunder på Steam i dagsläget, enligt virtual void ovan, kör GCN så hade de automatiskt uteslutit 94,5% av dagens kunder med ett sådant beslut som du föreslår att de hellre skulle tagit.
martin

Men det var ju tydligen öppet så det skulle väl vara möjligt med andra grafikkort som inte har den arkitektur?

Permalänk
Medlem

En intressant men gammal artikel med koppling till detta.
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

Permalänk
Medlem

Med risk att hamna utanför ämnet som diskuteras.

Jag försöker förstå det här med OpenGL, DirectX och API:er kollade in denna videon https://www.youtube.com/watch?v=-vk__hyOM2M

Uppmärksammade att efter testets slut så har direct X över 8000 frames och OpenGL bara ca 5500. Varför är det på detta viset som de små trollen sa?? Självklart kommer DirectX framstå som bättre när man pratar om FPS i just detta test. Jag förstår inte alls hur saker och ting hänger ihop.

Är det någon som kan rekommendera en youtube video eller dokumentär angående API eller relativt material för att lära sig mer om hur det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nytt ifrån grunden?

Jag undrar hur det verkligen står till med kunskaperna här i forumet.

Det är ju direkt kopierat, alternativt "starkt influerat", av Microsofts API för XB1. Detta tom ifrån egen utsaga iifrån AMD och DICE , som själva påstår att de byggt Mantle som en mycket snarlik version av det API som Microsoft utvecklat.

Hur ska du ha det egentligen, är det starkt influerat eller direkt kopierat?

Det jag menade var att Mantle inte har massa restkod ifrån tidigare iterationer, så som DX har. Delvis nytt och fräsht ifrån grunden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Koyaanis:

Hur ska du ha det egentligen, är det starkt influerat eller direkt kopierat?

Det jag menade var att Mantle inte har massa restkod ifrån tidigare iterationer, så som DX har. Delvis nytt och fräsht ifrån grunden.


Med tanke på att vi inte har tillgång till API:t är det svårt att veta om det kopierat, influerat eller kreerat på egen hand.
Tyvärr är inte våra kunskaper här på forumet större än så, den som söker högre sanningar, får leta upp ett finare sällskap.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

AMD 64 bit arkitektur bak i tiden och nu detta?
Hur ska nivida slå detta

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv

För att klargöra vissa saker;

1. Personer som köpt mantle-kort behöver inte känna sig lurade, när både DirectX och OpenGL implementerar liknande lösningar så kommer fördelarna bara bli bättre, och dessa APIn lär även dra nytta av GCN (det som mantle "kommunicerar med" just nu).

2. Glöm inte OpenGL ffs! Det öppna alternativet som fungerar på både Mac OSX samt Linux och dess derivat (inkl SteamOS). Khronos har gjort det klart att även dom jobbar på en liknande lösning!

Det här är enbart positiva nyheter, och oavsett om du köpt ett kort främst för mantle så vill jag att ni ska veta att dessa pengar inte är pengar i sjön! Tvärtom så har dom bara banat väg för något bättre och ni kommer fortfarande få all valuta för era pengar.