Ny dator, trasigt moderkort, fel på bios

Permalänk

Ny dator, trasigt moderkort, fel på bios

Köpte detta i veckan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6529467/dunderdator

Och vi har satt ihop allt och även lyckats installera windows 7 från skiva, men det verkade vara problem med bios, då man alltid startade datorn så började den med att läsa dvd spelaren men typ inte hårddisken. Så för att starta datorn med windows 7 behövde man ha skivan i så gick det utan problem.
Gick in i bios för första gången och första problemet va att man inte kunde navigera nånstans, man såg inte allt på den där första sidan man kommer till i bios, upplösningen va inte rätt, men lyckades hitta att man skulle trycka på F8 för att få fram boot menu, och där valde vi då hårddisken.
När datorn startades om så kommer asus loggan fram sen blir det bara svart... Tangentbordet verkar inte heller fungera efter jag valde hårddisken, då det inte händer nåt när man trycker F2 eller DEL när asus loggan kommer upp för att komma in i bios.
Har testat kopplat ur dvd spelaren och startat utan den, samma sak... asus loggan sen svart och inget händer.

Så ja... här sitter vi nu fast. :/
Är moderkortet helt trasigt nu och måste man köpa nytt? Är ju typ bara bios det är fel på så kan man inte göra nån fabriksåterställning eller så på de där moderkortet?
Detta va typ min första dator att bygga ihop helt från grunden så väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Gör så att du tar ut det silvriga batteriet som sitter på moderkortet och väntar någon minut sen sätter tillbaka det. Detta återställer bios.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Strömkabeln ska också vara utdragen när du nollställer bios.

Permalänk
Skrivet av Lome:

Gör så att du tar ut det silvriga batteriet som sitter på moderkortet och väntar någon minut sen sätter tillbaka det. Detta återställer bios.

Har nu gjort det sen när jag koppla in allt och starta så kom jag till bios sidan igen och kunde navigera, tangentbordet fungera alltså nu, sen när jag gick ut från bios startade den windows som vanligt

Men det är fortfarande problem, startade om datorn, asus loggan kommer fram, sen blir det svart och inget mer händer
Fungerar inte o trycka på F2 eller del när man startar datorn. Så just nu startas den fram till asus loggan sen händer inget mer. Har testat ha i windows skivan men blev inge skillnad...

Är det fel på moderkortet så jag måste köpa nytt eller varför blir det såhär ?? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att göra om steget och koppla sedan ut grafikkortet och koppla in skärmen i moderkortet.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av Lome:

Testa att göra om steget och koppla sedan ut grafikkortet och koppla in skärmen i moderkortet.

Ok ok får testa det imorrn efter jobbet då, måste köpa en adapter då, eftersom jag bara kör hdmi sladd från datorn till skärmen.

Tack för svaren!

Permalänk

Kan ju passa på att fråga, om man nu får igång bios och man kan göra saker där, vad för nåt ska jag kolla efter eller göra?
De jag vet är ju så prioriteringen för boot så det är HDD först va?
Sen vill man ju inte att det blir såhär igen, att när man startar om eller startar datorn igen så händer inget efter asus loggan, varför blir det så ens?
Ska ju starta windows egentligen men den verkar inte göra det :/

Aja får se om det löser sig

Permalänk
Skrivet av ErikssonJocke:

Köpte detta i veckan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6529467/dunderdatorhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6529467-00.png

Och vi har satt ihop allt och även lyckats installera windows 7 från skiva, men det verkade vara problem med bios, då man alltid startade datorn så började den med att läsa dvd spelaren men typ inte hårddisken. Så för att starta datorn med windows 7 behövde man ha skivan i så gick det utan problem.
Gick in i bios för första gången och första problemet va att man inte kunde navigera nånstans, man såg inte allt på den där första sidan man kommer till i bios, upplösningen va inte rätt, men lyckades hitta att man skulle trycka på F8 för att få fram boot menu, och där valde vi då hårddisken.
När datorn startades om så kommer asus loggan fram sen blir det bara svart... Tangentbordet verkar inte heller fungera efter jag valde hårddisken, då det inte händer nåt när man trycker F2 eller DEL när asus loggan kommer upp för att komma in i bios.
Har testat kopplat ur dvd spelaren och startat utan den, samma sak... asus loggan sen svart och inget händer.

Så ja... här sitter vi nu fast. :/
Är moderkortet helt trasigt nu och måste man köpa nytt? Är ju typ bara bios det är fel på så kan man inte göra nån fabriksåterställning eller så på de där moderkortet?
Detta va typ min första dator att bygga ihop helt från grunden så väldigt tacksam för all hjälp!

Testat köra med intels grafik med amd-kortet urplockat? ( vad är det för skärm du kör till? en TV?)
Är secure boot aktiverat? avaktivera om så är fallet.
USB-portar kan vara sega att initiera, testa PS2-portarna

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Testat köra med intels grafik med amd-kortet urplockat? ( vad är det för skärm du kör till? en TV?)
Är secure boot aktiverat? avaktivera om så är fallet.
USB-portar kan vara sega att initiera, testa PS2-portarna

Ska testa ta ut grafikkortet imorrn och koppla in en datorskärm i moderkortet.
Aa vi har kört hdmi till en TV, men ska åka o hämta brorsans datorskärm imorrn då den är kopplad med en såndär blå kontakt som moderkortet har (VGA heter det väl) så borde man nog komma in i bios och se det normalt.
Vet dock fortfarande inte riktigt vad man ska kolla efter i bios, vad som är fel, varför inte den vill starta windows efter asus loggan... ska kolla så prioriteringarna för boot är rätt iaf, hdd ska väl va först antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Ska testa ta ut grafikkortet imorrn och koppla in en datorskärm i moderkortet.
Aa vi har kört hdmi till en TV, men ska åka o hämta brorsans datorskärm imorrn då den är kopplad med en såndär blå kontakt som moderkortet har (VGA heter det väl) så borde man nog komma in i bios och se det normalt.
Vet dock fortfarande inte riktigt vad man ska kolla efter i bios, vad som är fel, varför inte den vill starta windows efter asus loggan... ska kolla så prioriteringarna för boot är rätt iaf, hdd ska väl va först antar jag.

Ja HDD ska vara först.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av Lome:

Ja HDD ska vara först.

Ok bra då vet jag

Får hoppas att det är detta som är problemet då, men om inte det skulle fungera, vad gör man då?
Kan ju inte så mycket om bios eller kan det va fel på nåt annat som gör att inte windows startas efter asus loggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Ok bra då vet jag

Får hoppas att det är detta som är problemet då, men om inte det skulle fungera, vad gör man då?
Kan ju inte så mycket om bios eller kan det va fel på nåt annat som gör att inte windows startas efter asus loggan.

Skriv här imorgon när du har provat att köra på integrerade grafiken. Om det inte funkar får jag eller någon annan försöka lista ut vad som problemet kan vara.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Så idag återställde jag bios igen och kunde komma in på bios och se det normalt med vga sladd från moderkortet, och som jag trodde stog dvd läsarn som första alternativ som boot prioritering så ändrade till hårddisken och nu funkar allt som det ska!

Tack för hjälpen!!