fläktar kopplade till fläktkontroller konstigt ljud

Permalänk

fläktar kopplade till fläktkontroller konstigt ljud

sitter med en fläktkontroller med fem kanaler. och när jag försöker vrida upp från lägsta till mitten ungefär så kommer ett konstigt ljud. men höjer jag till max försvinner ljudet. vad kan det vara? kontrollern kanske?

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

sitter med en fläktkontroller med fem kanaler. och när jag försöker vrida upp från lägsta till mitten ungefär så kommer ett konstigt ljud. men höjer jag till max försvinner ljudet. vad kan det vara? kontrollern kanske?

Är ljudet tillfälligt eller åker det bort efter ett tag? Vad är det för slags ljud?

Permalänk

låter hela tiden när jag vrider upp kontrollern. låter som det kommer från fläktarna. låter som ett knorrande ljud. klarar inte fläktarna att man kontrollerar dom på olika ström?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Har exakt dom fläktarna (3st) i mitt R4-chassi, inga konstiga ljud här. Original fläktcontroller i R4:an på 5v, 7v och 12volt. På 5v hör man i princip inte fläktarna, på 7v ett tyst sus och på 12v får man sätta på sig hörlurarna

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Har exakt dom fläktarna (3st) i mitt R4-chassi, inga konstiga ljud här. Original fläktcontroller i R4:an på 5v, 7v och 12volt. På 5v hör man i princip inte fläktarna, på 7v ett tyst sus och på 12v får man sätta på sig hörlurarna

okej. sitter på en nzxt sentry mesh controller. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927452

Permalänk

Inga mer tips om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med exakt samma grejer!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara nått med att din fläktkontroll är steglös som gör att inte fläktarna trivs, who nows?

Permalänk

Är det ett sådant här slags ljud du upplever? I så fall kan det mycket väl vara din fläktkontroller som orsakar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det ett sådant här slags ljud du upplever? I så fall kan det mycket väl vara din fläktkontroller som orsakar det.

http://www.youtube.com/watch?v=NSZ2KhxwHSE

Exakt kan mycke väl vara det, googlade på TS controller... verkar vara problem där med -->Googla på den här texten: NZXT Sentry Mesh making fan noise

Permalänk
Medlem

Gissningsvis reglerar den hastigheten på fläktarna medelst pulsbreddsmodulering på matningsspänningen, och det kan då vara det som gör att fläktarna låter illa. Jag har för mig att jag läst förr att det kan orsaka problem i alla fall.

1) Prova med andra fläktar som kanske reagerar annorlunda
2) Prova med en annan kontroller, helst en linjär/"analog", men även en kontroller med annan frekvens på moduleringen kan funka.
2) Styr fläktarna via moderkortet och mjukvara. Speedfan funkar bra, oavsett vad en del här på SweC vill påskina. De orkar bara inte konfigurera det och konstaterar därför att det är ett dåligt program.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av werter123456789:
Skrivet av werter123456789:

okej. sitter på en nzxt sentry mesh controller. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927452

har haft precis samma, till min nya dator köpte jag 3 st af120 mm fläktar och en nzxt sentry mesh, fick bara skicka tillbaka fläktkontrollen.. skrev även till nzxt och dom sa att det va många som hade klagat på att kontrollerna inte funkat som dom ska tillsammans med corsairs fläktar. Så mitt tips är att du lämnar tillbaka kontrollen och köper en annan

/Daniel

Edit: Funkade som den skulle med mina andra fläktar (FD r3 front fläktar) utan något missljud, har därimot inte testat med en annan fläktkontroll till corsairs fläktar så de finns kanske en chans att dom inte funkar så bra tsm med fläktkontroll

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, någon som vet om corsair fläktarna fungerar bättre med annan fancontroller ?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Mina corsair SP 120 funkar prima med nzxt mesh kontroller, dock gör den ljud när jag reglerar pumpen med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att dina fläktar styrs med en tyristor. De skapar ofta en typ av durrande i fläktmotorn om man reglerar ner dem lågt till skillnad från tex. en trafostyrd spänningsreglering. Varför vet jag ej och kan inte svara på varför vissa elmotorer klarar det bättre än andra... Kanske någon annan kan förklara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir kraftiga pulsationer i vridmomentet i motorn om den inte matas med sinusvåg, den går helt enkelt ryckigt och pulserna kan komma i resonans med bladen och då blir det oljud, det är rätt vanligt om man inte har sinusformad vågform på utgången, bättre kontrollers har kompensation för det men ska man ha det verkligt tyst är det bara rena sinusvåg som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Har precis samma problem, någon som vet om corsair fläktarna fungerar bättre med annan fancontroller ?

Jag har AF fläktar kopplad till en Bitfenix Recon och det funkar utmärkt.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

oj mkt svar haha. tack. får testa och köpa ny kontroller. för min kontroller funkar när jag har på lägsta men då flyttar den ingen luft och har jag på max låter det som en orkan haha. vill ju kunna reglera där emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Jag har AF fläktar kopplad till en Bitfenix Recon och det funkar utmärkt.

MVH

Skrivet av werter123456789:

oj mkt svar haha. tack. får testa och köpa ny kontroller. för min kontroller funkar när jag har på lägsta men då flyttar den ingen luft och har jag på max låter det som en orkan haha. vill ju kunna reglera där emellan

Jag köpte och installera idag en Bitfenix Recon fläktcontroller inga problem alls med konstiga ljud eller likande mycket nöjd!

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av Maarlow:

Jag köpte och installera idag en Bitfenix Recon fläktcontroller inga problem alls med konstiga ljud eller likande mycket nöjd!

funderade på en sån men blev en LAMPTRON FC5 V3 Fan Controller 5,25 som inte finns på lager någonstans förrens den sista denna månad så får se om det kommer någon annars blir det en Bitfenix Recon fläktcontroller