Windows 8 är det minst säkra av alla senare windows versioner.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är det minst säkra av alla senare windows versioner.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Statistik från företag som säljer egna "Säkerhetslösningar" ska man nog ta med en nya salt.

EDIT: Soruce: http://secunia.com/

Länkar
Permalänk
Medlem

Inte så illa som jag trodde att det skulle vara när jag läste rubriken. Skillnaden är alltså då bara Flash som jag förstår det, som inte installerades automatiskt i tidigare Windows versioner men som nu kommer inbyggt(?) med IE. Fast detta säger väll inte direkt mycket när de flesta installerar Flash själva i alla fall, längtar tills HTML5 eller annat system tar över helt från Flash.

Permalänk
Avstängd

Av någon anledning, tror jag mer på denna rapport än den som presenterades tidigare av Microsoft där det sades att Win8 var den säkraste.

En anledning är att jag under 2 decenniers tid hört Microsofts desinformation.
Senast den om att Win8 sålts i 200 miljoner ex. men så håller MS på att experimentera med gratis Windows.

Eller den om att Surfplattor säljer slut på julhandeln som om efterfrågan av MS surfplattor är större än tillverkningen hinner med. Bara för att senare läsa om hur försäljningen av MS surfplattor inte blev som beräknat.

Så har Microsofts information fungerat sedan 1990-talet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

...och om man läser ser man ju att det inte själva operativsystemet som är osäkert, utan flash som är inbakat i internet explorer. Kontentan blir väl iofs att det är osäkrare än win7, men som dom skriver, tacka flash för det...

Permalänk
Avstängd

Kan man avinstallera IE och Flash från Win8?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hittar ingen avinstallation under Lägg till/ta bort program men går man in på Aktivera eller inaktivera Windowsfunktioner så kan man åtminstone bocka ur Internet Explorer 11. Lite synd att Adobe inte fixar till Flash, den är ändå rätt dominerande och används väldigt mycket av väldigt många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Inte så illa som jag trodde att det skulle vara när jag läste rubriken. Skillnaden är alltså då bara Flash som jag förstår det, som inte installerades automatiskt i tidigare Windows versioner men som nu kommer inbyggt(?) med IE. Fast detta säger väll inte direkt mycket när de flesta installerar Flash själva i alla fall, längtar tills HTML5 eller annat system tar över helt från Flash.

Jupp. Aftonbladet nivå över det hela.

Permalänk
Avstängd

Det var verkligen en dum artikel även om den ju har rätt i vad den säger: Flash är standard i Windows så nu räknar vi alla sårbarheter i flash som sårbarheter i Windows. Så hade man jämfört med tidigare versioner med flash installerat så hade åttan varit bäst igen...

Permalänk
Avstängd

Jag kan tycka att det är lite märkligt att anse att Windows 8 är den minst säkra Windows-versionen när statistiken för virusdrabbade enheter ser ut så här:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Inte så illa som jag trodde att det skulle vara när jag läste rubriken. Skillnaden är alltså då bara Flash som jag förstår det, som inte installerades automatiskt i tidigare Windows versioner men som nu kommer inbyggt(?) med IE. Fast detta säger väll inte direkt mycket när de flesta installerar Flash själva i alla fall, längtar tills HTML5 eller annat system tar över helt från Flash.

Ja fyfan vad jag hatar flash, bara problem.

Varför tar inte html5 fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ja fyfan vad jag hatar flash, bara problem.

Varför tar inte html5 fart?

För att NSA använder flash vulnerabilities.
*på med foliehatten*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Varför tar inte html5 fart?

Kompabilitets problem, icke-enlig standard, väldigt många motor specifika extensions som "webkit-" har blivit ett speciellt stort problem.

Därefter klarar HTML5 fortfarande inte allting som Flask kan - speciellt när det gäller att skydda data.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått detta korrekt så är detta bara FUD då Flash för det första inte är inbyggt, utan en medföljande plugin som dessutom uppdateras regelbundet samt körs i sandbox till skillnad från tidigare IE. Så sammantaget är det inte Windows 8 per se som är mer sårbart - utan möjligen IE som är ett fristående program.

Skrivet av Exiphi:

Ja fyfan vad jag hatar flash, bara problem.

Varför tar inte html5 fart?

Vad är det för problem med flash (på Windows)?
Den vanligaste förklaringen till varför Flash fortfarande hänger med är det dåliga stödet för DRM i HTML5.

Citatet hamnade fel
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att tillägga att det är WinRT-versionen av Internet Explorer, alltså den som körs i Modern UI, som har Flash förinstallerat. WinRT-applikationer körs sandboxade och har inte tillgång till huvuddelen av systemet.

Permalänk

Den stora nyheten för mig var att det uppenbarligen finns folk som fortfarande använder Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan tycka att det är lite märkligt att anse att Windows 8 är den minst säkra Windows-versionen när statistiken för virusdrabbade enheter ser ut så här:
http://i.imgur.com/NeLCVO8.png

Föga förvånande så är det där statistik som Microsoft själva har tagit fram, och den är inte verifierad av tredje part.

"Det vi helst säljer säger vi är säkrast." Förvånad? Nej. Trött? Ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Den stora nyheten för mig var att det uppenbarligen finns folk som fortfarande använder Internet Explorer

Vi som inte har lyxen att välja bort sidor använder nog som minst två olika webbläsare för att få full funktionalitet. Den stora nyheten för mig, i detta tidevarv av upplysning, är att det finns folk som fortfarande lever i en bubbla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag använder inte datorer alls! Finns jättefina bibliotek! Hatar utveckling och hade jag haft en dator skulle jag köra med DOS. Allting var bättre förr.

Låter det bekant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi som inte har lyxen att välja bort sidor använder nog som minst två olika webbläsare för att få full funktionalitet. Den stora nyheten för mig, i detta tidevarv av upplysning, är att det finns folk som fortfarande lever i en bubbla.

Helt rätt

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Den stora nyheten för mig var att det uppenbarligen finns folk som fortfarande använder Internet Explorer

Det har hänt en del sen IE6. WinRT-versionen av IE är den bästa browsern för surfplattor som jag har sett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sprawler:

Den stora nyheten för mig var att det uppenbarligen finns folk som fortfarande använder Internet Explorer

Den kommentaren passade bättre in för 6-7 år sedan. Har hänt en hel del sedan dess.

På min klena HTPC är det IE som gäller då det är den enda webläsaren som klarar att spela upp högupplöst material från SVT hackfritt exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Föga förvånande så är det där statistik som Microsoft själva har tagit fram, och den är inte verifierad av tredje part.

"Det vi helst säljer säger vi är säkrast." Förvånad? Nej. Trött? Ja.

Hur lång tid tror du det dröjer innan ett tio-tal journalister och/eller antivirusföretag går ut i media och talar om vilka enorma lögnare de är? Att gå ut med direkt felaktig information publikt måste vara en enorm chansning eller bara korkat när det är mycket enkelt att verifiera sanningshalten. Det är inte precis den enda information man har i sin "Security Intelligence Report" heller. Det är 160 sidor fyllda med missledande och felaktig information. Dessutom har man hållit på i flera år med samma sak, lite märkligt att ingen har sagt något än dock.

Snacka om självmord.

/sarkasm

http://www.microsoft.com/security/sir/default.aspx

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur lång tid tror du det dröjer innan ett tio-tal journalister och/eller antivirusföretag går ut i media och talar om vilka enorma lögnare de är? Att gå ut med direkt felaktig information publikt måste vara en enorm chansning eller bara korkat när det är mycket enkelt att verifiera sanningshalten. Det är inte precis den enda information man har i sin "Security Intelligence Report" heller. Det är 160 sidor fyllda med missledande och felaktig information. Dessutom har man hållit på i flera år med samma sak, lite märkligt att ingen har sagt något än dock.

Snacka om självmord.

/sarkasm

http://www.microsoft.com/security/sir/default.aspx

Det gäller inte bara Microsoft. Det finns inget företags rapporter jag skulle lita på när det handlar om att betygsätta sitt eget. Det hela löses enkelt genom att hänvisa till tredjepartsinformation, istället för Microsofts egna rapporter, vars sanningshalt är väldigt osäker. Dessutom tror jag inte någon journalist skulle intressera sig för en sådan story, då reaktionerna skulle bli något i stil med "no shit Sherlock".

Jag vet att du tycker att Microsoft är ett snällt och ärligt företag som sätter fred på jorden och gratis godis till alla barn högre än vinstintresset, men lyft blicken lite.

Även om rapporten är 100% korrekt så går den inte att lita på eftersom Microsoft har gjort den, och den handlar om Microsofts produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det gäller inte bara Microsoft. Det finns inget företags rapporter jag skulle lita på när det handlar om att betygsätta sitt eget. Det hela löses enkelt genom att hänvisa till tredjepartsinformation, istället för Microsofts egna rapporter, vars sanningshalt är väldigt osäker. Dessutom tror jag inte någon journalist skulle intressera sig för en sådan story, då reaktionerna skulle bli något i stil med "no shit Sherlock".

Jag vet att du tycker att Microsoft är ett snällt och ärligt företag som sätter fred på jorden och gratis godis till alla barn högre än vinstintresset, men lyft blicken lite.

Även om rapporten är 100% korrekt så går den inte att lita på eftersom Microsoft har gjort den, och den handlar om Microsofts produkter.

Visst ska man alltid vara skeptisk, men jag ser ingen anledning att inte lita på att de där siffrorna stämmer. Windows 8 har ett inbyggt antivirusprogram och mängder av nya säkerhetsfunktioner, bland annat Windows SmartScreen. Det vore märkligt om det inte var den säkraste versionen av Windows hittills när varje version av Windows som har släppts har varit säkrare än den föregående. Det gäller inte bara Windows heller, de senaste versionerna av Ubuntu eller Mac OSX är garanterat också de säkraste.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Visst ska man alltid vara skeptisk, men jag ser ingen anledning att inte lita på att de där siffrorna stämmer. Windows 8 har ett inbyggt antivirusprogram och mängder av nya säkerhetsfunktioner, bland annat Windows SmartScreen. Det vore märkligt om det inte var den säkraste versionen av Windows hittills när varje version av Windows som har släppts har varit säkrare än den föregående. Det gäller inte bara Windows heller, de senaste versionerna av Ubuntu eller Mac OSX är garanterat också de säkraste.

Om de jämfört versionerna "out of the box" med publik IP direkt ut på nätet kan de siffrorna nog stämma. Inga konstigheter i att "ett virusprogram" är säkrare än "inget virusprogram". Men förhoppningsvis är inte normalfallet att användarna kör utan antivirus, så då blir ändå rapporten onödigt vinklad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om de jämfört versionerna "out of the box" med publik IP direkt ut på nätet kan de siffrorna nog stämma. Inga konstigheter i att "ett virusprogram" är säkrare än "inget virusprogram". Men förhoppningsvis är inte normalfallet att användarna kör utan antivirus, så då blir ändå rapporten onödigt vinklad.

24% av alla Windows 7-datorer hade inget aktivt och aktuellt antivirusprogram i slutet av 2010. Den siffran har förmodligen ökat sedan dess, mycket beroende på att folk väljer att inte betala för uppdaterade signaturer när gratisperioden är över. Det problemet har dock inte Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

24% av alla Windows 7-datorer hade inget aktivt och aktuellt antivirusprogram i slutet av 2010. Den siffran har förmodligen ökat sedan dess, mycket beroende på att folk väljer att inte betala för uppdaterade signaturer när gratisperioden är över. Det problemet har dock inte Windows 8.

I så fall vore det mer intressant att se en jämförelse där samtliga versioner faktiskt har antivirus installerat. Annars är rapporten inte mycket mer värd än "Ett operativsystem med antivirus är säkrare en ett som kanske inte har det". Och det behövs ingen rapport för att lista ut, så då är vi ändå tillbaka på "no shit Sherlock"-nivå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I så fall vore det mer intressant att se en jämförelse där samtliga versioner faktiskt har antivirus installerat. Annars är rapporten inte mycket mer värd än "Ett operativsystem med antivirus är säkrare en ett som kanske inte har det". Och det behövs ingen rapport för att lista ut, så då är vi ändå tillbaka på "no shit Sherlock"-nivå.

Det är mer intressant att se hur verkligheten ser ut. Windows 8 är bättre designat och en stor styrka är att det har ett antivirus inbyggt. Bland annat därför blir det operativsystemet säkrare än Windows 7/Vista/XP som inte har det.

"Ett operativsystem med antivirus är säkrare än ett som kanske inte har det och Windows 8 har det inbyggt och är bland annat därför säkrare"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är mer intressant att se hur verkligheten ser ut. Windows 8 är bättre designat och en stor styrka är att det har ett antivirus inbyggt. Bland annat därför blir det operativsystemet säkrare än Windows 7/Vista/XP som inte har det.

"Ett operativsystem med antivirus är säkrare än ett som kanske inte har det och Windows 8 har det inbyggt och är bland annat därför säkrare"

Det säger jag inte emot, men jag tycker ändå det blir snedvridet eftersom normalfallet är att man har antivirus installerat. Därför blir det lättare och mer rättvist att se vad som förbättrats i övrigt om operativsystemen i testet har antivirus. Det kan ju, som du själv påpekar, finnas andra faktorer utöver antivirus som gör operativet säkrare.

Sedan får man inte glömma att Microsofts antivirus får konstant dåliga betyg jämfört med andra gratisalternativ, så det vore intressant att se en jämförelse i still med "Windows 8 med Security essentians VS Windows 7 med Avira Antivirus". Jag är inte så säker på att Windows 8 är säkrare vid en sådan jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.