Permalänk
Medlem

nytt grafikkort tips?

Hej!

Jag har en Acer x3990, den är alltså inte ihop byggd själv.
Den ligger på ett Geforce GT530 grafikkort som verkligen suger, jag undrar nu om någon vet ett bättre grafikkort som skulle passa i den lilla dator.
Tacksam för alla svar!

https://www.komplett.se/acer-aspire-x3990/646256#!tab:extra

Permalänk
Hedersmedlem

Du får helt enkelt öppna lådan och kolla igenom vilken plats som finns till grafikkort. Mät med sticka/måttband så ser du hur långt det kan vara som längst. Sedan är det även viktigt att kolla om nätagget klarar av ett kraftigare kort, t ex att det finns kablar till extraström för grafikkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har kanske ett litet problem där.

Googlat lite på modellen där, Nätaggregat 220 watt.
Sen chassis storlek, den är bara 100mm bredd.
Ditt grafikkort är antagligen low profile.

Kanske en radeon 270 elller gtx 750.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Någon som är säker på att ett bättre grafikkort kommer passa, kan jag byta ut något mer i datorn som hjälper grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Du har kanske ett litet problem där.

Googlat lite på modellen där, Nätaggregat 220 watt.
Sen chassis storlek, den är bara 100mm bredd.
Ditt grafikkort är antagligen low profile.

Kanske en radeon 270 elller gtx 750.

Jag har bara hittat R7 250 alt. HD7750 som LP (det bästa som jag hittat som LP dvs) var hittar du GTX 750 och 270 som LP?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Någon som är säker på att ett bättre grafikkort kommer passa, kan jag byta ut något mer i datorn som hjälper grafikkortet?

När du pratar om passa. Menar du att grafikortet får plats i din låda eller att du kan ansluta till moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Cooling123:

Att den får plats i chassit och funkar till alla delar i dator och att grafikkortet är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Cooling123:

Att den får plats i chassit och funkar till alla delar i dator och att grafikkortet är bättre.

Du måste lära dig använda citera funktionen på forumet.

OT:
Du måste öppna lådan och mäta med måttband hur mycket millimeter du har ledigt i lådan.
Du kan koppla nya grafikkort på moderkortet men jag osäker om du har tillräckligt med ström i datorn. Det står inte hur mycket watt din dator har.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du måste lära dig använda citera funktionen på forumet.

OT:
Du måste öppna lådan och mäta med måttband hur mycket millimeter du har ledigt i lådan.
Du kan koppla nya grafikkort på moderkortet men jag osäker om du har tillräckligt med ström i datorn. Det står inte hur mycket watt din dator har.

Jag tror den har 220watt

EDIT: Jag är inte så bra med datorer så vet inte ens hur man öppnar den och kollar, vet inte vart grafikkortet ligger ^^

Permalänk
Medlem

PCIE riser och 750Ti kanske kan funka. Detta är bara en idé och bör kontrolleras först.

Edit: Läste nu att du var ovan vid att skruva i datorer, mitt förslag bör då ignoreras.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Jag tror den har 220watt

EDIT: Jag är inte så bra med datorer så vet inte ens hur man öppnar den och kollar, vet inte vart grafikkortet ligger ^^

Här har du en bra guide om du kan engelska.

http://www.wikihow.com/Change-a-Graphics-Card

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Jag har bara hittat R7 250 alt. HD7750 som LP (det bästa som jag hittat som LP dvs) var hittar du GTX 750 och 270 som LP?

Even 7750 LP är en ganska kraftig uppgradering jämförd med det han har i dag. Men den kostar 1100kr. Och det är på tok för mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W