Permalänk

770 vs 780

Jag har inriktat mig på ett gtx men kan inte bestämma mig riktigt för huruvida det bör bli ett 770 eller 780. Jag håller mig nästan uteslutande till mmo's och de jag har pratat med, inkl. försäljaren på inet tycker att ett 770 räcker gott och väl. Annat hade varit om jag hade spelat fps, men det gör jag väldigt sällan. En annan vän anser dock att det vore bättre med ett 780 för att jag då framtidssäkrad, som han uttrycker det. Jag kan då tycka att ett alternativ vore att köpa ett 770 nu och köpa ytterligare ett när det anses behövligt. Detta har dock gjort mig lite osäker för jag vill inte sitta med ett grafikkort som väldigt snart kommer att begränsa mig, då kan jag tycka att 1500 direkt kan vara en bra investering genom ett 780. Innan jag slutligen tar ställning vill jag dock kolla med de skarpa hjärnorna på sweclockers forum. Vad är era tankar rörande denna beslutsångest?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pufendorf:

Jag har inriktat mig på ett gtx men kan inte bestämma mig riktigt för huruvida det bör bli ett 770 eller 780. Jag håller mig nästan uteslutande till mmo's och de jag har pratat med, inkl. försäljaren på inet tycker att ett 770 räcker gott och väl. Annat hade varit om jag hade spelat fps, men det gör jag väldigt sällan. En annan vän anser dock att det vore bättre med ett 780 för att jag då framtidssäkrad, som han uttrycker det. Jag kan då tycka att ett alternativ vore att köpa ett 770 nu och köpa ytterligare ett när det anses behövligt. Detta har dock gjort mig lite osäker för jag vill inte sitta med ett grafikkort som väldigt snart kommer att begränsa mig, då kan jag tycka att 1500 direkt kan vara en bra investering genom ett 780. Innan jag slutligen tar ställning vill jag dock kolla med de skarpa hjärnorna på sweclockers forum. Vad är era tankar rörande denna beslutsångest?

Om du spelar i 1920x1080 på en skärm så räcker ett GTX 770 långt. Du kan köra med maxade eller nästan maxade inställningar i alla spel som finns ute idag. Ett GTX 770 kommer att klara sig i flera år framöver om du kan tänka dig att göra avkall på de allra högsta inställningarna och Anti Aliasing och liknande (AF/AA/MSAA osv). Om du däremot har krav på att ha allt ögongodis påslaget så är det GTX 780 som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker inte att skillnad i prestanda är värd så mycket pengar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

280x oc som presterar som 770 har 1gb mer vram och har bättre minnes buss till samma pris ^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Klarar ditt nätagg av dubbla 770? Vad har du för skärm (1080@60Hz?)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Tack för alla svar, de uppskattas.

Angående nätagg och annat innehåll så ser den i nuläget ut på detta sättet. Har ni några synpunkter öht så emottages dessa med tacksamhet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6533744/2014-02-27

Min nuvarande skärm har några år på nacken och klarar inte mer än 1680x1050 såvitt jag vet men funderar även på att byta ut den med samtidigt. Lite osäker på vad som skulle kunna vara bra även där. Nuvarande är 22 tums men tycker nästan den är lite liten men är orolig för att 27 tums är för stor så då kanske man hamnar på 24 tums? Erfarenheter på det området? Hur mycket ms kan man tåla med min spelinriktning? Finns ju riktigt billiga skärmar men som lackar på en del områden men de kanske fungerar ändå?

Angående 280x oc så har jag nog ändå bestämt mig för Nvidia så på det området gör jag inga förändringar men tack ändå.

Jag antar att det kanske är som Giplet säger att jag får bestämma mig för om jag vill göra avkall på ögongodiset. Jämfört med hur det fungerar idag så är allting iofs ögongodis så jag kommer nog att bli nöjd oavsett hur jag gör

Permalänk

Skulle säga 780 pga VSync (lyx för hjärna och ögon) och för att du inte ska behöva köpa ett nytt kort inom en snar framtid.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem

770 och de där 1500 extra mot en ips-skärm med tanke på vad du spelar.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /