Med andra ord precis som han sa, du måste ha ett AMD-kort för Mantle. DX fungerar med alla kort.
Sen har Mantle extremt smalt stöd hos spelutvecklarna för tillfället, och det är ytterst osäkert om framtiden oxå.
Att AMD "säger" att man ska lämna över det gratis till OpenGL påverkar ingenting förrän det skett. Det kan lika gärna vara ett PR-trick.
Skickades från m.sweclockers.com
Kan så vara.. Skillnaden är fortfarande att man kan köra på gamla HD7000 kretsar för att utnyttja Mantle och då inte behöver uppgradera vidare.. Med DirectX MÅSTE DU uppgradera oberoende. Det är en ganska stor skillnad där. Med Mantle kan du sitta med en HD7000-serie GPU hur länge du vill för att utnyttja Mantle fullt ut.
Inte ens det fungerar riktigt då AMD inte ens utvecklat Mantle för att stöjda deras tidigare grafikkort före GCN-arkitekturen. Säger nog allt.
Borde få folk att inse att Mantle inte är ett generellt API, som kan konkurrera med DX eller OGL, utan en kopia av Microsofts API för XB1. Detta är i sin tur är optimerat och specifikt utvecklat för att köra så bra som möjligt enbart på GCN då det är det enda som finns på deras målmiljö (XB1). Till skillnad ifrån miljön på an vanlig dator så är arkitektuen och specifikationerna för spelkonsoller konstanta under massor av år.
Därav att det i detta fallet är vettigt för spelutvecklare att lära sig och använda lågnivå-API:er som är helt byggda och optimerade för den "frysta" hårdvarukonfigurationen på en konsoll. De kan ta igen kostanden för den tiden de lägger ner på att utveckla spelmotorer och kunnande kring den då de kan fördela de kostnaderna och investeringarna under flera år genom att kunna släppa många titlar för plattformen.
När det gäller en komplex, och även över tiden garanterat varierande miljö, som PC/Windows utgör, så har du inte alls samma goda "business case" att lägga ner tid och kunskap, portering och testninga av grafikmotorer, på API:er som är specifikt utvecklade med en enda GPU-arkitektur i syfte. Det kostar mycket att investera i att lära sig, utveckla, testa, och även efter försäljning underhålla med support och buggfixar, flera olika kodträd som skall stödja flera API:er.
Detta innebär att ett API som är mycket vettigt på en målmiljö för spelkonsoller (som tex XB1) inte är automatiskt vettigt för en helt annan målmiljö som är en generell desktop eller bärbar (som tex Mantle).
Med en såpass osäker framtid för AMD och Mantle, kombinerat med de investeringarna/kostnaderna som krävs ifrån spelutvecklare, så är det långt ifrån en garanterad succé de kommande åren.
Tittar man dessutom på dagsläget, där tex endast 5,5% av Valves kunder kör på en GCN-miljö, så kan det för många bolag säkert vara ett ganska svårt "busniess case" att investera i utveckling för Mantle på PC.
Mantle har fört mycket gott med sig för AMD både PR-mässigt och politiskt, men om kan få göra en bedöming och analys om framtiden, så skulle jag personligen våga påstå att det i sin nuvarande GCN-specifika form inte kommer att vara använt bland majoriteten av alla speltitlar på PC om en femårsperiod. Om vi tillåter oss att låna lite av juristers ordbruk, så skulle man kunna säga att det "inte bär sannolikhetens prägel".
mvh,
martin
Inte riktigt. Xbox 360 och One kör med ett DirectX liknande API medan Mantle mer liknar det som PS3 kör med. Sedan är det väl inte så konstigt att det är utvecklat mot deras nyaste serie? Det gör det både enklare och det spar även tid.
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds