Logitech Z5500 fortfarande värd 600kr?

Permalänk
Medlem

Logitech Z5500 fortfarande värd 600kr?

Tycker ni det är värt att lägga ner 600kr för den?
Är det fortfarande bra ljud i dessa?

Permalänk
Skrivet av atem:

Tycker ni det är värt att lägga ner 600kr för den?
Är det fortfarande bra ljud i dessa?

Vad menar du med lägga ned? Köpa begagnat, laga etc?

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit bra ljud i några logitechhögtalare...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atem:

Tycker ni det är värt att lägga ner 600kr för den?
Är det fortfarande bra ljud i dessa?

Ljudet är inte bra men 600:- är billigt. (om du tänker köpa).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ljudet är bra, jag fattar inte varför ni är så negativt inställda på Logitech system?`Visst, budget-systemen låter förjävligt (egen erfarenhet) men dessa låter skitbra enligt mig.

Hade lätt köpt för 600:-.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ljudet är inte bra men 600:- är billigt. (om du tänker köpa).

Kan säga som såhär att jag har haft mitt Z5500 i snart 5 år och har aldrig haft några problem med det. Bra tryck i basen samt ett rent ljud, vad mer kan man önska? Det är bra mycket bättre än det "nya" systemet dom släppte, och för 600 :- är det värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det har aldrig varit bra ljud i några logitechhögtalare...

Vilken tur att du testat alla och kan bekräfta det då, vad vore världen utan alla dessa välgrundade uttalanden...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Just Z5500 har erkänt bra ljud. Därför svåra att hitta begagnade till vettig peng.

Permalänk

I min skola finns Z5500 i varenda klassrum (1800 studenter på skolan) och de är fan grymma. Riktigt bra bas och högt ljud med boost, därmed är de definitivt värda 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Vilken tur att du testat alla och kan bekräfta det då, vad vore världen utan alla dessa välgrundade uttalanden...

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kanske inte HIFI men värt för 600 kr. Absolut!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Helt klart värt 600 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

Mig veterligen fanns det inte så överdrivet många aktiva studiomonitorer för 1500kr att tillgå på konsumentmarknaden när Z5500 lanserades, så jag ser inte riktigt vitsen i att jämföra dessa med ett par nya studiomonitorer för den summan.

Men visst, jag tror att de flesta här förstår att du är en audiosnobb och att ingen kan mäta sig med din audiopenis. Men att påstå att inga logitechhögtalare någonsin låtit bra är inget annat än audiosnobberi. den tidigare Z-serien lät djävligt bra för vad det var (om än med en något överdriven bas).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Dom säljs ju för 1500-2000 på blocket så slå till du.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

Men allvarligt. Vi alla tycker olika och även om du inte tycker det så behöver inte alla tycka det samma. Världen är tur nog olik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

Jag skulle då hellre spela exempelvis battlefield på hög volym i ett Z5500, med dess subwoofer och 5.1-ljud, än i ett par små monitorer för 1500:-.
Sen får det vara hur mycket mer välbalanserat ljud i monitorerna som helst, det är ingen tvekan om att logitech-paketet skulle leverera en bättre spelupplevelse.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

I min skola finns Z5500 i varenda klassrum (1800 studenter på skolan) och de är fan grymma. Riktigt bra bas och högt ljud med boost, därmed är de definitivt värda 600kr.

Woah! Pls, att jämföra ljudet du anser vara bra i en skollokal/klassrum är garanterat inte samma ljud som personen kommer att få hemma.

Dessutom..
Antalet elever/studenter på en skola är aldrig en bra jämförelse med hur kvalitativt inriktad personalen har varit när de har köpt in högtalare till klassrum. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

Ditt uttalande är idiotiskt med tanke på att ljud är, och kommer alltid att vara, subjektivt. Om det för en människa låter bättre med musik från en Beats av doktorn, än av en Audio Technica eller Beyerdynamic, så är den bättre för just den människan, och ingen människa inklusive dig, kan säga att han har fel.

Ska men sen tala om vilka produkter återger ljudet på mest korrekt sätt, så är det en helt annan diskussion. Att lyssna på musik som återges nästan perfekt är i min upplevelse väldigt tråkigt. Det är, som sagt, en helt annan diskussion och ingår inte i begreppet "låter bra".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag kan nog hålla med dom flesta i tråden samtidigt.
Nej, dom har aldrig låtit bra. ja, dom är värda 600 kr.

600 kr i ljudsammanhang är så pass lite att det är värt att lägga på nånting med många funktioner och dåligt ljud.

I den prisklassen är det nog dessutom svårt att hitta annat som låter "mindre dåligt"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hade mina Z-5500 i 6 år, en kompis tog över dom för 1.5 år sedan och de spelar på lika fint idag som för 7.5 år sedan. Som nämnts tidigare, övedriven bas, men för pengarna det bland bästa du kan få tag i, speciellt om det bara rör sig om 600kr:)

Permalänk
Medlem

Helt klart värt 600kr!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varje gång jag skriver detta är det någon jeppe som har fått för sig att logitech-högtalare låter bra och så måste jag försvara mitt uttalande...
Men kan vi inte göra så att du berättar för mig vilka högtalare i logitechs sortiment som låter bra, säg i klass med några studiomonitorer i 1,5k-klassen?

Observera att jag inte skrev att det är ovärt med Z5500 för det priset.

jag har Logitech z-10.. Dom funkar riktigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skaffa programmet som heter dfx (equalizer) så låter även Z-5500 bra mycket bättre än original. Till musik då då. Till film låter de helt ok original.

Permalänk
Medlem

Jag köpte högtalaren för 600kr från en snubbe på blocket men undrade nu i efterhand ( ) ifall de verkligen var värt det!
Men de verkar helt klart vara de, bra tryck o bra ljud för 600kr

Permalänk
Medlem

Som många sagt. Det är inte särskilt bra högtalare egentligen men för 600 kr får man inget bättre 5.1 system. Svårt att få ett bättre för ~2000 kr som systemet tidigare kostat i butik också. Ska man ge sin in på Hi-Fi spåret kostar en duglig reciever minst 2000 kr.

Har själv haft liknande system och de låter helt ärligt bara bra tills man hört något bättre.

Permalänk
Inaktiv

Ägde Z-5500 i fyra år. Sålde dem nyss för 1200 kronor.

Bra ljud? Nej. Värda 600 kronor? Definitivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Som några redan sagt, ljudet är ju inte speciellt bra men man får verkligen valuta för pengarna. Bästa högtalarna du får i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Fungerar de som de ska så är det ett kap för 600:-.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Så länge inte kondingarna i slutsteget är kassa (vilket är ett vanligt problem på z5500) så är det värt 600kr.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Som sagt. Skaffa equalizer och lyft högtalarna några snäpp. När det gäller z-5500 så vill man ändå inte köra pure direct eller liknande.
Sen är ljud precis som bild helt individuellt.
Allt beror på vad man har för preferenser och erfarenheter och kan jämföra med sedan tidigare.
Mitt 5.1 kostar över 40k.
Men för 600kr låter ändå z-5500 vettigt som hemmabiosystem, eller som det från början är till för, ljud till datorn. Eller om jag säger så här. Du får inget bättre för 600kr. Inte en chans.