Throttling och Vdroop FX 8320 - Gigabyte 970a-DS3P

Permalänk
Medlem

Throttling och Vdroop FX 8320 - Gigabyte 970a-DS3P

Tjenare, okej tänkte etablera bakgrunden till att jag försöker överklocka och mina slutsater varför jag har problem och hoppas på att någon duktig kan bekräfta dom

Överklockar just nu mitt FX 8320 för att FSX (flight simulator X) mår bra av högre ghz och jag vill få upp fps'en en del och försöker lägga den på 4.0ghz (började på 4.3ghz men det va omöjligt att få stabilt och har bara gått ned efter det).
Jag har knappt någon erfarenhet av överklockning, gjorde ett försök med min gamla processor och mobo en asus P5Q pro och Intel core 2 quad q9550 på 2.83ghz som jag la lite snällt på 3.2ghz om jag minns rätt.

Nu sitter jag med en hyfsat nyrenoverad burk bortsätt från PSUn som är min gamla Corsair 650w black från 2008 (ett av mina små orosmoln), min cpu kylning NH-L12 och mitt chassi NZXT HUSH.

Jag följer i princip denna guide: Bulldozer overclocking guide men kommer inte mycket längre än steg 4.

Problemen jag har:

Vdroop: volten droppar från allt mellan 0.100 upp till 0.200v
LLC: Försöker kontra Vdroop med LLC men har endast "auto" "Regular" och "Extreme" som inställning och ingen verkar kunna stabilisera min Vcore. Som jag förstår det bör man ha ett väldigt bra mobo och PSU för att köra på "Extreme" egentligen vilket jag inte har efter att ha läst på massor.
Throttling: processorn pendlar från 4.0ghz till 2.9ghz vilket jag förstår beror på mitt Vdroop?
Phase: Har typ ingen aning om vad detta är men verkar bara ha 4+1 och det är dåligt tydligen och blir lätt överbelastat och jag bör kolla på ett mobo med 8+2 typ Asus Sabertooth 990FX R2.
Värme: Så fort jag kommer upp i Vcore 1.4+ för att försöka stabilisera så måste jag dra ner på grund av värme och min NH-L12 hänger helt enkelt inte med längre och jag bör börja kika på vattenkylning. Värmen kan också ha att göra med att mitt gamla NZXT HUSH chassi har lite för lite fläktar och jag skulle behöva uppgradera till ett luftigare chassi.

Default: CPUn verkar throttla en del på default inställningar under load (Prime95) vilket så klart kan bero på alla energisparfunktioner av vad jag förstår.
Manuellt: Under mina manuella inställningar så verkar throttle beteendet vara ungefär det samma som på defualt inställning trots att jag stängt av följande,

  • Cool & Quite

  • C1E support

  • SVM

  • C6 state

  • APM (tror att denna va på tidigare och jag provar nu att ha den disabled)

Alltså bör mitt throttlande nu bero på Vdroop, eller?

Min slutsats
med kombinationen av för dålig kylning, gammal PSU, en mobo med bättre BIOS inställningar att önska och för liten phase så kan jag inte ta mig någonstans med min överklockning och bör göra nedanstående åtgärder.

  • Köp ny PSU, för att vara på den säkra sidan att inte Vdroop beror på den.

  • Köp ny mobo med bättre llc inställningar och phase8+2 för att inte överbelasta och få det för varmt.

  • Köp vattenkylare för överklockning

Min rigg just nu:
Operating System: Windows 7 Professional 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
Processor: AMD FX(tm)-8320 Eight-Core Processor (8 CPUs), ~3.5GHz
Memory: 12288MB RAM
Card name: AMD Radeon R9 270x 4gb
Motherboard: Gigabyte 970a-DS3P
Kylning: 1st front för intagning. 1st bak för utblås, NH-L12 för processor som är riktad mot sidoutblås på chassit.
PSU: Corsair 650w Black (från 2008)

En annan fråga, CPU socket på mitt gigabyte mobo får det bli cirka 60-70c varmt? Har läst detta på diverse forum men vill få det bekräftat.

De va allt

Permalänk
Avstängd

Mycket riktigt 72 grader vid socken throttlar den . samt att mobot orkar inte ge den så mycket ström som den vill ha så du är rätt ute . den parollen skall ha 990fx och 8+2 faser ström så går dom klockrent. Nästan alla fx CPU:r i 8 serien klarar mellan 4.7 till 5 GHz med ett riktigt kort och bra kylning

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Tack Hytin för svaret.

Skönt att få det bekräftat. Får börja med att kika på ett nytt mobo då (igen) nu när man är lite mer påläst

Permalänk
Skrivet av hytin:

Mycket riktigt 72 grader vid socken throttlar den . samt att mobot orkar inte ge den så mycket ström som den vill ha så du är rätt ute . den parollen skall ha 990fx och 8+2 faser ström så går dom klockrent. Nästan alla fx CPU:r i 8 serien klarar mellan 4.7 till 5 GHz med ett riktigt kort och bra kylning

Sitter själv med samma prylar och undrar om det är Package tempen i HW monitor som är tempen vid sockeln?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gröngås:

Sitter själv med samma prylar och undrar om det är Package tempen i HW monitor som är tempen vid sockeln?

Package är kärnorna men dom brukar visa fel på AMD . dom brukar visa rätt över 40 grader har jag för mig.
Vilket fall som hälst skall dom inte gå över 60 grader max är 62 och socket temp är max 72

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av hytin:

Package är kärnorna men dom brukar visa fel på AMD . dom brukar visa rätt över 40 grader har jag för mig.
Vilket fall som hälst skall dom inte gå över 60 grader max är 62 och socket temp är max 72

Okej tackar! Då är inte mina temps så illa som jag trodde. Package hamnade i Prime 95 på max 57 och den andra tempen max 64!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zky:

Tack Hytin för svaret.

Skönt att få det bekräftat. Får börja med att kika på ett nytt mobo då (igen) nu när man är lite mer påläst

Här är några kort som klarar den galant finns säkert mer kort men med dessa har jag använt innan utan problem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6541301/2014-03-02

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Tack igen Hytin, ska kika på dom. Lutar just nu mot sabertooth, allt över det känns overkill och vill inte gärna göra samma misstag som förra gången så lägger mig nog inte på något mobo under 1000lappen.

@Gröngås, TMPIN1 visar sockeln är jag ganska säker på i CPUID HWmonitor. Jag landar på 57c vid 100% load i prime95 efter 1h och cpu'n ligger på 56c på 3.9ghz, vilket inte är lika roligt men bättre än default ghz.

Saxade detta från: overclock.net Gigabyte GA-990XA/970A-Series Owners' Club & Help Thread

In CPUID HWMonitor, which of the "TMPIN" temperatures apply to what?
A:TMPIN0 = System (motherboard PCB) temperature; TMPIN1 = CPU (socket) temperature; TMPIN2 = Motherboard (chipset) temp

Permalänk
Avstängd

sabertooth 990fx är ett bra kort så kör på det

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Löste mina problem med throttling nu. Kör 2 fläktar nedtill som drar ut luft. 2 i toppen som suger in. Samt en i sidan som suger. I ett Phenom M. Nu kan processorn till och med använda sina turbolägen! Att överklocka är det dock fortfarande inte tal om...

Edit: Eftersom fläktarna inte gick att PWM styra så kyler dock datorn ur hela rummet när den ligger i idle.. Burr. Kallt.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013