Permalänk

Får ingen bild på skärmen

Tjena. Har en dator från slutet av 2010 som jag har byggt själv. Har fungerat fint fram tills nu.

Det hela började i torsdags när jag skulle försöka hjälpa en kompis att få igång sin dator som vägrar ge bild till skärmen. Vi testade hans skärm i min dator och så vidare för att se så att det inte var skärmen som var paj. Den fungerade fint i min dator och vi konstaterade att hans datorproblem översteg mitt kunnande.

På fredagen när jag kommer hem från jobbet vill såklart inte min dator starta. Eller jag får ingen bild även fast rubbet i datorn tickar igång. Jag antar att jag kopplat skärmsladden knasigt eftersom vi höll på och röck i den dagen innan. Jag kör två grafikkort och såvitt jag vet måste skärmsladden sitta i huvudkortet. Har jag fel? Två timmar senare har jag fortfarande inte fått igång eländet. Dessutom har jag noterat en rött lysande knapp på moderkortet "memOK" knappen. Jag drar slutsatsen att det inte är fel på grafikkorten eftersom jag har två likadana och ingen vill ge bild. Båda kan ju inte ha gett upp samtidigt. Jag provar att byta hårddisk, ingen skillnad. Jag drar tillslut slutsatsen att det är processorn som är död eftersom den strulat tidigare.

Idag köper jag därför en ny som ska fungera med moderkortet samt nytt ramminne (ifall att det är ramminnet som är trasigt). Jag kommer hem och sätter igång direkt. Byter processor, "memOK" lyser inte. Byter tillbaka till gamla, "memOK" lyser. Jag hade alltså rätt, processorn måste varit trasig. Fast, jag får ändå ingen bild. Så nu har jag slut på idéer. Tacksam för lite hjälp.

Datorn består av:
2 st geforce evga gtx 460
Asus M4N98TD moderkort
tidigare processor: amd phenom II
ny processor: amd fx 8350 black edition.

För mer info, fråga gärna.

Permalänk

Måste cpu kylaren vara installerad för att få bild? Har nämligen bara testat nya cpun utan kylaren installerad.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu är jag ingen expert på amd men ditt moderkort är ett am3 och processorn am3+, funkar verkligen dessa ihop?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag ingen expert på amd men ditt moderkort är ett am3 och processorn am3+, funkar verkligen dessa ihop?

Ja det ska funka

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mr Kollersh:

Ja det ska funka

Å fasiken! Då har man lärt sig något nytt idag med, tack för det

Kan det vara att biosen måste uppdateras?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag har gjort alla ta ut batteri samt hålla in memok knappen övningar utan framgång. Kan det vara moderkortet? Tycker det känns som att moderkortet är vid liv eftersom det säger att min gamla proccessor är väck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Jag har gjort alla ta ut batteri samt hålla in memok knappen övningar utan framgång. Kan det vara moderkortet? Tycker det känns som att moderkortet är vid liv eftersom det säger att min gamla proccessor är väck.

Hade samma problem på min en gång, vet inte om jag "löste" problemet eller kringgick de. Men jag tog bort alla strömsladdar, minne, grafikkort ALLT från moderkortet, förutom cpu. Lät den stå i 10 minuter, sen i med alla strömsladdar till moderkortet, i med minnena och hårdisken med OS:et på, (den andra pluggade jag in senare) och starta datorn med de interna grafikkortet på moderkortet! De funkade för mig. Satta i del för del sen. Värt att testa kanske?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Skrivet av Richii:

Hade samma problem på min en gång, vet inte om jag "löste" problemet eller kringgick de. Men jag tog bort alla strömsladdar, minne, grafikkort ALLT från moderkortet, förutom cpu. Lät den stå i 10 minuter, sen i med alla strömsladdar till moderkortet, i med minnena och hårdisken med OS:et på, (den andra pluggade jag in senare) och starta datorn med de interna grafikkortet på moderkortet! De funkade för mig. Satta i del för del sen. Värt att testa kanske?

Har plockat isär och dammat ut. Nu ska jag sätta ihop igen och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Har plockat isär och dammat ut. Nu ska jag sätta ihop igen och se vad som händer.

Så alla kablarna är också av? Lycka till!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Måste cpu kylaren vara installerad för att få bild? Har nämligen bara testat nya cpun utan kylaren installerad.

Du ska alltid ha cpukylaren på när du försöker starta annars bli cpun överhettad vilket kan sabba den.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Ingen skillnad. Då kan jag väll anta att moderkortet är trasigt? Någon som har ett tips på ett bra moderkort att ersätta med? Gärna SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Ingen skillnad. Då kan jag väll anta att moderkortet är trasigt? Någon som har ett tips på ett bra moderkort att ersätta med? Gärna SLI.

Moderkortet är nog inte trasigt, kollar man på asus hemsida på vad det moderkortet klarar för cpuer så finns inte am3+ med utan endast am3, vilket gör att den cpun inte funkar i det moderkortet du har nu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Moderkortet är nog inte trasigt, kollar man på asus hemsida på vad det moderkortet klarar för cpuer så finns inte am3+ med utan endast am3, vilket gör att den cpun inte funkar i det moderkortet du har nu.

Mr kollersh skriver att det ska funka. Vad är det som gäller egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Mr kollersh skriver att det ska funka. Vad är det som gäller egentligen?

Vissa moderkort har stöd för båda, ditt har inte det enligt Asus iaf.

http://www.asus.com/Motherboards/M4N98TD_EVO/#support
under cpu support, finns ingen am3+ alls som stöd.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Vissa moderkort har stöd för båda, ditt har inte det enligt Asus iaf.

Det förklarar ju en del saker. Slarvigt av mig. Fast det börjar bli läge att uppgradera ändå, vad tror ni om det här kortet?

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0

Så köper jag två nya grafikkort lite senare. Kan det bli tjafs med ett 3 år gammalt nätagg? 650 w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShurdaShane:

Det förklarar ju en del saker. Slarvigt av mig. Fast det börjar bli läge att uppgradera ändå, vad tror ni om det här kortet?

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0

Så köper jag två nya grafikkort lite senare. Kan det bli tjafs med ett 3 år gammalt nätagg? 650 w.

Jag är inte så hemma på AMD men det lär ju funka med din nya cpu iaf.
Sen om ditt nätagg räcker beror på agget och vad du har för grejer mer i datorn, men har du kört med det hittills så funkar det säkerligen med nytt moderkort och cpu, det är ju när du ska byta grafikkort sen som det kanske inte räcker.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Med nytt moderkort så flyter datorn som smort. Tack för hjälpen gott folk.