Permalänk
Avstängd

Hjälp med temperaturer,någon?

Skaffade nyligen en vattenkylare (namn i titeln) och är inte riktigt säker på hur jag ska ha radiatorfläktarna monterade..
Är det bäst att dra ut luft från radiator ut i rummet eller dra in luft från rummet in genom radiatorn? Har förövrigt två st Corsair SP120 monterade på radiatorn som då skickar ut luften från chassit fast igenom radiatorn. Har även två st Corsair AF140 i fronten som drar in kall luft in i chassit. Anledningen till varför jag frågar är då det verkar som att jag får höga temperaturer i tex Prime95, Aida64 Stresstest och jag är inte säker på vad som orsakar detta..?

Ge mig gärna tips! All hjälp är bra hjälp. Tack på förhand.

Zaaiko

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaaiko:

Skaffade nyligen en vattenkylare (namn i titeln) och är inte riktigt säker på hur jag ska ha radiatorfläktarna monterade..
Är det bäst att dra ut luft från radiator ut i rummet eller dra in luft från rummet in genom radiatorn? Har förövrigt två st Corsair SP120 monterade på radiatorn som då skickar ut luften från chassit fast igenom radiatorn. Har även två st Corsair AF140 i fronten som drar in kall luft in i chassit. Anledningen till varför jag frågar är då det verkar som att jag får höga temperaturer i tex Prime95, Aida64 Stresstest och jag är inte säker på vad som orsakar detta..?

Ge mig gärna tips! All hjälp är bra hjälp. Tack på förhand.

Zaaiko

Tror monteringsfel är betydligt troligare orsak till dåliga temperaturer än luftriktningen.
- för mycket/för lite kylpasta
- felaktig montering
- kopplat pumpen till CPU_FAN uttaget på moderkortet.
- ...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Tror monteringsfel är betydligt troligare orsak till dåliga temperaturer än luftriktningen.
- för mycket/för lite kylpasta
- felaktig montering
- kopplat pumpen till CPU_FAN uttaget på moderkortet.
- ...

Kan ju även tillägga att i IDLE så ligger Core package på runt 30-35 grader men skulle jag köra tex Prime95 i 15 minuter så skulle temperaturen stiga till ca 75-80 grader och det tycker ju inte jag att den ska göra. Därför undrar jag främst om hur fläktarna ska vara monterade på radiatorn, då jag just nu drar ut all varmluft ut genom radiatorn och jag är inte säker på hur det ska vara..Sen har jag kopplat pumpen till en fläktkontroll som i skrivande stund är på 100%. Alla fläktar iofs på 100% just nu. Har läst att den kylpastan som är förapplicerad med pumpen ska vara riktigt bra, i grad med tex Arctiv Silver 5.

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, det är inte SÅ konstigt med den processor du har... Vad har du för spännig på den när den kör fullt flås (volt)? Jag vet med mig att min även kan närma sig 70 grader under Prime95 i 4,2 GHz, och då kör jag min på relativt låga 1,18v. Haswell processorer kan ofta gå väldigt varma vilket beror på att dess IHS (plattan i metall ovanpå själva processor-chippet, som kylaren ligger an emot) inte längre är fastlödd i chippet utan istället ditlimmad. Detta medför sämre värmeöverföring till kylaren och därmed högre temperaturer.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Njae, det är inte SÅ konstigt med den processor du har... Vad har du för spännig på den när den kör fullt flås (volt)? Jag vet med mig att min även kan närma sig 70 grader under Prime95 i 4,2 GHz, och då kör jag min på relativt låga 1,18v. Haswell processorer kan ofta gå väldigt varma vilket beror på att dess IHS (plattan i metall ovanpå själva processor-chippet, som kylaren ligger an emot) inte längre är fastlödd i chippet utan istället ditlimmad. Detta medför sämre värmeöverföring till kylaren och därmed högre temperaturer.

Okej, det var ju lite betryggande iallafall! Kan ju säga att när CPU:n inte har någon belastning så ligger spänningen på ca 1.1703 v enligt Coretemp. Men när jag kör full belastning i tex Prime95 blend inställningen så drar spänningen iväg till ca 1.2628. Kör alltså inte small FFTs.

Skulle jag köra på Small FFTs så skulle tempsen ligga på runt 90 grader typ direkt enligt Coretemp..?

tilläg
Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Avstängd

Har kört Prime95 Small FFTs nu i snart 25 minuter och under hela den perioden så ligger temperaturer på runt 90-100 grader.. Detta kan väl ändå inte vara normalt eller? Någon som har lust att flicka in här och hjälpa mig lösa detta problemet?

Visa signatur

[MB: Z270E GAMING [CPU: Intel I7 7770k@ 4,8GHz] [RAM: 16GB Corsair Vengeance RGB] [GPU: Asus Strix 1080TI] [HDD: WD 120GB SSD+WD 500GB SSD ] [Nätagg: Corsair RM750x] [Chassi: Corsair 460x RGB]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zaaiko:

Har kört Prime95 Small FFTs nu i snart 25 minuter och under hela den perioden så ligger temperaturer på runt 90-100 grader.. Detta kan väl ändå inte vara normalt eller? Någon som har lust att flicka in här och hjälpa mig lösa detta problemet?

Tycker det låter som att du har för höga volt... 1.17 ska ju inte behövas i idle. Min drar 1,18 på full load.

Observera att om du stresstestar med prime95 så borde du köra manuellt inställt (fast!) volt eftersom den under syntetiska stress-test program slänger på mer spänning än inställt annars. Sen när man hittar ett stabilt volt-tal så ställer man in det som värde i adaptive mode.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A