Permalänk

Ladda mobil fortare med USB 3.0?

Hallå!

Satt och funderade nyligen på en grej, mitt moderkort stödjer USB 3.0 och tänkte då ifall jag hade pluggat in USB kabeln till min Galaxy S4, kommer batteriet då att laddas med den högre strömförsörjningen på 0,9 A istället för 0,5 A med USB 2.0? Eller behöver kabeln ha stöd för USB 3.0?

Permalänk
Avstängd

Nja, inte kabeln men telefonen. S4 stöder inte USB3, bara Note 3 än så länge vad jag vet. Däremot stöder S4 högre spänning än 0,5A, exempelvis ger laddaren väl 1,5 eller 2A. Har du en usb-port på datorn som stöder laddning med högre spänning så kommer den att ladda upp telefonen snabbare. Min laptop (en Thinkpad X220) har en sådan port men den ger bara 0,5A så länge datorn är igång och det är först när den är av eller i viloläge som det börjar gå fort. USB3 ska i alla fall ge 0,9A om enheten som laddas stöder det, men det är beroende av en massa saker som ifall drivrutinerna är installerade, ifall datorn försöker ansluta med en datakoppling osv. Läs mer här: http://www.extremetech.com/computing/159727-how-to-charge-you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob Barnsen:

Hallå!

Satt och funderade nyligen på en grej, mitt moderkort stödjer USB 3.0 och tänkte då ifall jag hade pluggat in USB kabeln till min Galaxy S4, kommer batteriet då att laddas med den högre strömförsörjningen på 0,9 A istället för 0,5 A med USB 2.0? Eller behöver kabeln ha stöd för USB 3.0?

Vad har du för dator? Vad jag vet så stöder iaf alla ASUS datorer/moderkort Ai Charger+ vilket matar 1/1.2A på USB3 porten. (ampere-antal beroende på dator ofc.)

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob Barnsen:

Hallå!

Satt och funderade nyligen på en grej, mitt moderkort stödjer USB 3.0 och tänkte då ifall jag hade pluggat in USB kabeln till min Galaxy S4, kommer batteriet då att laddas med den högre strömförsörjningen på 0,9 A istället för 0,5 A med USB 2.0? Eller behöver kabeln ha stöd för USB 3.0?

Jag själv har tänkt på det där en hel del. När jag laddar min telefon i USB 2 på pcn så kan batteriet tillochmed gå nedåt om man överanvänder telefonen (har 4s), använder jag USB 3 går det snabbare.

OCH TRO DET ELLER EJ, MEN ANVÄNDER JAG MIN MAC LADDAR DEN LIKA SNABBT SOM I VÄGGUTTAGET? Hur går det till egentligen?

Så ja, det går snabbare (enligt mina erfarenheter iaf).

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Som standard skickar USB-porten bara ut med USB2 styrka (0.5A) när den hittar en USB2 enhet. Är enheten USB3 så skickar den ut 1A istället. Det finns vissa drivrutiner (så som Ai Charger+ som nämts) som gör så att den alltid kan skicka upp till 1A oavsett om enheten är USB3 eller inte (så att just mobiler och liknande ska ladda snabbare).

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag själv har tänkt på det där en hel del. När jag laddar min telefon i USB 2 på pcn så kan batteriet tillochmed gå nedåt om man överanvänder telefonen (har 4s), använder jag USB 3 går det snabbare.

OCH TRO DET ELLER EJ, MEN ANVÄNDER JAG MIN MAC LADDAR DEN LIKA SNABBT SOM I VÄGGUTTAGET? Hur går det till egentligen?

Så ja, det går snabbare (enligt mina erfarenheter iaf).

USB 2.0 specificerat för 0,5A vilket innebär att en enhet ansluten till USB 2.0 inte får dra mer än så. Om man där emot laddar med adapter i vägguttaget så ligger det antingen en viss spänning eller ett motstånd mellan data stiften i USB kontakten som talar om för enheten att det är OK att dra en högre ström. Apple har då även gjort så att deras datorer talar om för alla övriga Apple-enheter att dom får dra högre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

USB 2.0 specificerat för 0,5A vilket innebär att en enhet ansluten till USB 2.0 inte får dra mer än så. Om man där emot laddar med adapter i vägguttaget så ligger det antingen en viss spänning eller ett motstånd mellan data stiften i USB kontakten som talar om för enheten att det är OK att dra en högre ström. Apple har då även gjort så att deras datorer talar om för alla övriga Apple-enheter att dom får dra högre ström.

Jaha, där ser man, alltid lär man sig något nytt
Funkar det på samma sätt om man kopplar in en android-enhet också?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte kabeln men telefonen. S4 stöder inte USB3, bara Note 3 än så länge vad jag vet. Däremot stöder S4 högre spänning än 0,5A, exempelvis ger laddaren väl 1,5 eller 2A. Har du en usb-port på datorn som stöder laddning med högre spänning så kommer den att ladda upp telefonen snabbare. Min laptop (en Thinkpad X220) har en sådan port men den ger bara 0,5A så länge datorn är igång och det är först när den är av eller i viloläge som det börjar gå fort. USB3 ska i alla fall ge 0,9A om enheten som laddas stöder det, men det är beroende av en massa saker som ifall drivrutinerna är installerade, ifall datorn försöker ansluta med en datakoppling osv. Läs mer här: http://www.extremetech.com/computing/159727-how-to-charge-you...

Nu blandar du ihop spänning och ström.
Ström - ampere(A)
Spänning - volt(V)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampere

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jaha, där ser man, alltid lär man sig något nytt
Funkar det på samma sätt om man kopplar in en android-enhet också?

Det är möjligt att det gör. Dock har jag för mig att Apples sätt att "signalera" strömbegränsningar skiljer sig gentemot någon EU standard. Men ofta kan man se i Androidenheter vilket laddningsläge dom laddar i. Det står "AC" om den tillåts dra mer ström än 0,5A och "USB" om den är begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Det är möjligt att det gör. Dock har jag för mig att Apples sätt att "signalera" strömbegränsningar skiljer sig gentemot någon EU standard. Men ofta kan man se i Androidenheter vilket laddningsläge dom laddar i. Det står "AC" om den tillåts dra mer ström än 0,5A och "USB" om den är begränsad.

Alright, kanske finns något sätt att ta sig runt det om det visar sig att det är så ändå

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Nu blandar du ihop spänning och ström.
Ström - ampere(A)
Spänning - volt(V)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampere

Jepp, men i övrigt stämmer det...

Skrivet av CyberSpace:

Alright, kanske finns något sätt att ta sig runt det om det visar sig att det är så ändå

Det beror, som jag skrev ovan, på telefon, dator, drivrutiner och USB-portar.

Permalänk
Avstängd

Med custom kernel i telefonen kan man ändra laddspänningen efter tycke och smak.
Jag kan säga åt telefonen att plocka ut 1.6A från en USB-port...Dock inte försökt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4