Intel Haswell Refresh i prislista

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vadå word, roligt med 10-30 högre temps än vad som behövs

Word = Håller med fullt ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är lite läskigt det här måste jag säga.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Word = Håller med fullt ut.

Aha ty

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

No problem. Ser att nydatorn har anlänt. Flög tydligen ut en massa SSD enheter ur den när du bytte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

No problem. Ser att nydatorn har anlänt. Flög tydligen ut en massa SSD enheter ur den när du bytte.

Vill inte skriva alla SSD blir så mycket "ohhh VARFÖR HAR DU 10X? ? ? ? ?? "

Så skriver normalt atm

Skulle jag skriva alla diskar skulle folk gå i taket

Dold text
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vill inte skriva alla SSD blir så mycket "ohhh VARFÖR HAR DU 10X? ? ? ? ?? "

Så skriver normalt atm

Ahh.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vill inte skriva alla SSD blir så mycket "ohhh VARFÖR HAR DU 10X? ? ? ? ?? "

Så skriver normalt atm

Skulle jag skriva alla diskar skulle folk gå i taket

Dold text

Sysslar du med pro gaming eller är du bara snuskigt rik? 4x GTX Titan! O_O

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XPerion:

Sysslar du med pro gaming eller är du bara snuskigt rik? 4x GTX Titan! O_O

Vanligt jobb och sparar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Fast lödd IHS annars ingen igen

Det lär inte bli det. Enligt Intel är anledningen till den värdelösa IHS-monteringen att de från och med Ivy Bridge använder samma wafers för desktop och laptop. Men man vet inte vilka bitar som kan användas till respektive produktkategori förrän man skurit wafret i bitar, och då är det för sent att göra den behandling av kislet som behövs för att kunna löda fast IHS (eller om det var vice versa – poängen är iallafall att man måste bestämma om man ska löda fast IHS eller inte innan man skär sönder wafret, och på laptop kan IHS inte vara fastlödd).

Citat:

Intel kommer istället fylla ut året med Haswell Refresh (100 MHz klockfrekvenshöjning)

Det är sådana här meningar alla entusiaster älskar att läsa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inga K-modeller? :/

EDIT: De kommer senare

När då?

Har du sett något datum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Sysslar du med pro gaming eller är du bara snuskigt rik? 4x GTX Titan! O_O

Prioritering. Tvelander bor hemma och jobbar samtidigt. Då slipper han saker som suger pengar som hyra och el utan han betalar antagligen en klumpsumma till sin föräldrar/förälder.

Skrivet av HurMycket:

Det lär inte bli det. Enligt Intel är anledningen till den värdelösa IHS-monteringen att de från och med Ivy Bridge använder samma wafers för desktop och laptop. Men man vet inte vilka bitar som kan användas till respektive produktkategori förrän man skurit wafret i bitar, och då är det för sent att göra den behandling av kislet som behövs för att kunna löda fast IHS (eller om det var vice versa – poängen är iallafall att man måste bestämma om man ska löda fast IHS eller inte innan man skär sönder wafret, och på laptop kan IHS inte vara fastlödd).

Det är sådana här meningar alla entusiaster älskar att läsa.

När jag ser ordet Wafers tänker jag direkt på..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

När då?

Har du sett något datum?

Nej det stod bara så i slutet av artikeln, att K-modellerna kommer lanseras senare

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Som sagt, enda vettiga vore om det skulle vara fastlödd IHS. Men knappast blir det så. Haswell går ju i mångt och mycket bort för många just på grund av att det inte är så.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HurMycket:

Det lär inte bli det. Enligt Intel är anledningen till den värdelösa IHS-monteringen att de från och med Ivy Bridge använder samma wafers för desktop och laptop. Men man vet inte vilka bitar som kan användas till respektive produktkategori förrän man skurit wafret i bitar, och då är det för sent att göra den behandling av kislet som behövs för att kunna löda fast IHS (eller om det var vice versa – poängen är iallafall att man måste bestämma om man ska löda fast IHS eller inte innan man skär sönder wafret, och på laptop kan IHS inte vara fastlödd).

Det är sådana här meningar alla entusiaster älskar att läsa.

Ahaaaaaa! Intressant! Tack för informationen!

Då kommer ju frågan... Varför finns det inte K-modeller som inte har IHS? Jag hade inte bangat. De kan fortfarande avsäga sig garanti om man knäcker kärnan liksom. Det hade varit fint!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Ahaaaaaa! Intressant! Tack för informationen!

Då kommer ju frågan... Varför finns det inte K-modeller som inte har IHS? Jag hade inte bangat. De kan fortfarande avsäga sig garanti om man knäcker kärnan liksom. Det hade varit fint!

Tror nog att marknaden som bryr sig om temperaturer till den grad att de vill ha bort IHS är så extremt liten att det inte ens är värt det även om de sparade tid och pengar. Dessutom så agerar ju IHS som skydd för kärnorna och att frakta en CPU utan IHS skulle vara en mardröm för att inte snacka om allt tjafs de skulle få om man krossande en kärna helt ovetande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Ahaaaaaa! Intressant! Tack för informationen!

Då kommer ju frågan... Varför finns det inte K-modeller som inte har IHS? Jag hade inte bangat. De kan fortfarande avsäga sig garanti om man knäcker kärnan liksom. Det hade varit fint!

Andelen kunder som kan montera en kylare korrekt på en CPU utan IHS är nog för liten för att det ska vara värt det. Tänk hur många som kommer bli arga och ledsna när deras CPU:er går sönder. Det skulle totalt sett säkert bara ge Intel dålig PR.

De som har intresset har i regel även kunskapen som krävs för att plocka bort IHS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Tror nog att marknaden som bryr sig om temperaturer till den grad att de vill ha bort IHS är så extremt liten att det inte ens är värt det även om de sparade tid och pengar. Dessutom så agerar ju IHS som skydd för kärnorna och att frakta en CPU utan IHS skulle vara en mardröm för att inte snacka om allt tjafs de skulle få om man krossande en kärna helt ovetande.

Jag vet inte riktigt om jag vet NÅGON på SweC som inte hatar att Ivy och Haswell blir skitvarma.

Skrivet av HurMycket:

Andelen kunder som kan montera en kylare korrekt på en CPU utan IHS är nog för liten för att det ska vara värt det. Tänk hur många som kommer bli arga och ledsna när deras CPU:er går sönder. Det skulle totalt sett säkert bara ge Intel dålig PR.

De som har intresset har i regel även kunskapen som krävs för att plocka bort IHS.

Nackdelen är att det är rätt riskabelt att ta av en IHS. Hade det inte funnits från början så hade det varit trevligt. Som sagt, superduper-K-variant.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt om jag vet NÅGON på SweC som inte hatar att Ivy och Haswell blir skitvarma.

Nackdelen är att det är rätt riskabelt att ta av en IHS. Hade det inte funnits från början så hade det varit trevligt. Som sagt, superduper-K-variant.

Nu är vi på Sweclockers en ganska liten minoritet i det svenska samhället.

Som HurMycket skrev ovanför så brukar de som vill ha bort IHS också ha kunskapen och veta HUR man tar bort den. Sen klockar inte alla heller. Haswell och IVB verkar vara svala vid standardklock men så fort man börjar rucka lite på volten så skjuter temperaturerna i taket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt om jag vet NÅGON på SweC som inte hatar att Ivy och Haswell blir skitvarma.

Sant. Men entusiastdelen av SweClockers är en väldigt liten del av marknaden. Den stora massan vill ha en laptop eller en stationär skräphög med "senaste generationens Core i7". Det handlar alltså om modeller som inte ska eller kan överklockas, och temperaturer är därför inget problem.

Citat:

Nackdelen är att det är rätt riskabelt att ta av en IHS. Hade det inte funnits från början så hade det varit trevligt. Som sagt, superduper-K-variant.

Det hade varit trevligt för vissa, men otrevligt för väldigt många, inklusive Intel.

Entusiastmodeller finns redan i form av Sandy Bridge-E, Ivy Bridge-E och, förhoppningsvis, Haswell-E. Dessa har (förhoppningsvis för Hw-E) fastlödd IHS. Det tråkiga är förstås att de nu för tiden släpps över ett år efter sina mainstreammotsvarigheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag vet inte riktigt om jag vet NÅGON på SweC som inte hatar att Ivy och Haswell blir skitvarma.

Nackdelen är att det är rätt riskabelt att ta av en IHS. Hade det inte funnits från början så hade det varit trevligt. Som sagt, superduper-K-variant.

Nja om man vet vad man gör, vilket man kan anta att "alla" som skulle fundera på att köpa en processorn utan ihs, så är delidding relativt ofarligt. Mig veterligen så kommer jag bara ihåg att jag har sett (läst om) en enda person som har förstört sin processor genom att delidda med skruvstädmetoden och några som förstört en haswell med rakbladsmetoden.

Haswell har komponenter monterade bredvid processorkärnorna som är ganska lätta att skada med rakbladsmetoden.

Haswell

Ivy Bridge

Däremot så skulle en processor utan ihs vara otroligt lätt att skada, vid frakt, vid hantering och framför allt vid montering av kylare då det är mycket lätt att krossa kärnorna.

Det finns tester där folk har jämfört processor som är deliddade och byt till clu/clp och sedan har satt tillbaka ihs mot naken kärna utan ihs och temperatur skillnaden var liten, 1-3°C, personligen tycker jag inte den relativt stora risken är värt en så liten temperaturskillnad.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Mycket bra och intressant information, men en kommentar:

Skrivet av Yoshman:

PPro gav oss första x86 CPUn som kunde köra instruktioner i en annan ordning (en mer optimal ordning) än hur de faktiskt står i koden. Allt efter PPro har egentligen varit höjning av klockfrekvens, "breddning" av designen samt större s.k. "out-of-order" fönster (hur långt fram i koden man letar för att hitta saker att köra för tillfället).

Detta är sant, men jag kan inte glömma alla gamers kommentarer om Pentium Pro som verkligen sög när det gäller 16bitars kod. Lite fascinerande att den processorn som alla gamers hatade nu är fadern till dem som de idag älskar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thompson:

Nja om man vet vad man gör, vilket man kan anta att "alla" som skulle fundera på att köpa en processorn utan ihs, så är delidding relativt ofarligt. Mig veterligen så kommer jag bara ihåg att jag har sett (läst om) en enda person som har förstört sin processor genom att delidda med skruvstädmetoden och några som förstört en haswell med rakbladsmetoden.

Haswell har komponenter monterade bredvid processorkärnorna som är ganska lätta att skada med rakbladsmetoden.

Haswell
http://www.firegoon.com/u/sikhnj.jpg

Ivy Bridge
http://cdn.overclock.net/3/32/500x1000px-LL-328b49f9_CLU2.jpe...

Däremot så skulle en processor utan ihs vara otroligt lätt att skada, vid frakt, vid hantering och framför allt vid montering av kylare då det är mycket lätt att krossa kärnorna.

Det finns tester där folk har jämfört processor som är deliddade och byt till clu/clp och sedan har satt tillbaka ihs mot naken kärna utan ihs och temperatur skillnaden var liten, 1-3°C, personligen tycker jag inte den relativt stora risken är värt en så liten temperaturskillnad.

Självklart! Det var bara en tanke!

Det ska bli.... kul att pilla med Kaveri.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Mycket bra och intressant information, men en kommentar:

Detta är sant, men jag kan inte glömma alla gamers kommentarer om Pentium Pro som verkligen sög när det gäller 16bitars kod. Lite fascinerande att den processorn som alla gamers hatade nu är fadern till dem som de idag älskar.

Samma gällde med Intel och deras Netburst och speciellt deras Pentium D var ju ganska värdelösa i jämförelse med AMDs athlon och det berodde på latenser mellan kärnor bla. pga. att de istället för att som nu köra med fyra kärnor under ett skal så lödde de fast två dies vid varandra. Detta gjorde att temperaturerna for upp i taket och dessutom så kommunicerade dessa två inte alls med varandra stundtals så du satt egentligen med en single-core processor som turades om att kommunicera med en kärna åt gången.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så Intel kör en AMD med klockade gamlingar i ny skepnad. Hoppas Broadwell blir spännande...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år