Bottleneckar mina minnen? GTX 670

Permalänk
Medlem

Bottleneckar mina minnen? GTX 670

Så jag minns att jag köpte mitt ASUS GTX 670 ungefär då borderlands 2 släpptes. Då tyckte jag att allt rullade på fint, nu när jag började spela boderlands 2 igen så märker jag att väldigt ofta ligger jag runt 30-50 FPS i fights elelr bara vid stora miljöer och jag har fått för mig att mitt kort är starkare än så. Jag har inte enns alla settings på max.

Så nu började jag tänka om någonting I min dator bottleneckar. Min största gissning vore mina minnen, jag tror att de är A-DATA 2x2GB totalt 8GB. Jag tror att de är 1600MHz men då är de 4 år gamla också. Jag ska visa er vad CPU-Z visar mig.

Det andra som kan bottlenecka är moderkortet antar jag, men det känndes ganska bra när jag köpte det och jag har en i7 2600K i den.

Eller vad vet jag, kortet är kanske för svagt för att maxa borderlands 2 över 60FPS. men det kostade 3500kr då och jag tycker det känns lite mysko.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Om något flaskar sä är det i alla fall inte moderkortet eller dina minnen. Kolla GPU användingen när du spelar. Detta kan göras med t.ex. MSI Afterburner. Ligger GPU användningen på 95-100% så är det grafikkortet som begränsar fps. Om inte så är det processorn som flaskar. Detta kan bero på att den går för varm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej, jag körde asus egna program och ja den låg ganska högt. Jag ska dubbelkolla, sen antar jag att jag kan se cpu temperatur med cpu-z. Men vad är normal/för hög temperatur för min i7?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Okej, jag körde asus egna program och ja den låg ganska högt. Jag ska dubbelkolla, sen antar jag att jag kan se cpu temperatur med cpu-z. Men vad är normal/för hög temperatur för min i7?

Temperaturen på CPU kan du kolla med t.ex. Core Temp eller HWMonitor. Vet inte exakt när processorn börjar throttla men skulle säga att allt över 80 C är onormalt högt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

beror på mer exakt vilken i7 du har.. förövrigt så kan du ju dra upp klocken lite med msi afterburner dessutom det är ett riktigt nice program,
du har alla drivrutiner uppdaterade? - för att utesluta lite
Förövrigt så har du 1333mhz minnen.. SOM ÄR INSTÄLLDA PÅ 667mhz?! ändra det i bios!

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

jag har inte ändrat något vad jag vet XD får kolla upp det, och min GPU ligger rrunt 95-100% hela tiden nu när jag testade lira thief, det laggar inte dock. CPU runt 60 grader så inget fel där. Jag ska kolla upp mina minnen i BIOS nu.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

667MHz betyder att minnena körs effektivit i 1333MHz eftersom der är double data rate. Verkar inte vara något som är fel med din dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut efter jag satte min minnen på 1333 i BIOS.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

667MHz betyder att minnena körs effektivit i 1333MHz eftersom der är double data rate. Verkar inte vara något som är fel med din dator.

ah.. I see..

Ja då är väl allt som går att göra överklocka ditt graffekort!

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiloh:

Så jag minns att jag köpte mitt ASUS GTX 670 ungefär då borderlands 2 släpptes. Då tyckte jag att allt rullade på fint, nu när jag började spela boderlands 2 igen så märker jag att väldigt ofta ligger jag runt 30-50 FPS i fights elelr bara vid stora miljöer och jag har fått för mig att mitt kort är starkare än så. Jag har inte enns alla settings på max.

Så nu började jag tänka om någonting I min dator bottleneckar. Min största gissning vore mina minnen, jag tror att de är A-DATA 2x2GB totalt 8GB. Jag tror att de är 1600MHz men då är de 4 år gamla också. Jag ska visa er vad CPU-Z visar mig.

Det andra som kan bottlenecka är moderkortet antar jag, men det känndes ganska bra när jag köpte det och jag har en i7 2600K i den.

Eller vad vet jag, kortet är kanske för svagt för att maxa borderlands 2 över 60FPS. men det kostade 3500kr då och jag tycker det känns lite mysko.

Den fliken du visar visar inte i vilken hastighet du för tillfället kör dem i utan vilka hastigheter de kan köras i. Så om du inte ändrat något bör du kunna gå in i bios och ställa in att de ska köras i XMP-läge, vilket bör ge dig 800 x 2 =1600MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så illa? det känns ju som om min kort var starkare förut. Här ser ni klockfrekvernserna under thief.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Ställ PhysX på low/medium om du har den inställt på high. För bästa upplevelse tycker jag att den kan vara low eller på medium. High är däremot mycket krävande.

Permalänk
Medlem

jag har physx på medium, och efter att ha satt minnena i XMP så ser det likadant ut.

Här ser ni min FPS i borderlands 2 vid ett öppet och start fält.
EDIT: fraps tog inte med sin fps.... men den var 52.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiloh:

jag har physx på medium, och efter att ha satt minnena i XMP så ser det likadant ut.

Här ser ni min FPS i borderlands 2 vid ett öppet och start fält.
EDIT: fraps tog inte med sin fps.... men den var 52.

Om värdet stämmer så verkar din CPU inte gå över 2100MHz vilket verkar konstigt?! Om du kör ett testprogram typ 3DMark hur ser det ut då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur som helst är det grafikkortet som är din flaskhals. Sluta felsök minnen och processor. Dont fix whats working

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

ska köra 3D-MARK och visa resultaten.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Använd tex. 3DMark 11 för att se om ditt system presterar som det ska. När du får resultaten där kan du jämnföra med liknande system och 3DMark säger åt dig om ditt system presterar sämre än det ska. På så sätt kan du utesluta flaskhalsar eller hårdvaru-fel. Om allt är okej i 3DMark 11 så betyder det att problemet ligger med Borderlands 2 specifikt, och du kan börja google'a/felsöka vad som gör att man får dålig FPS i det, dvs mjukvaru-problem.

Se till att du anävnder senaste drivrutinerna för ditt grafikkort också.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

BL2 är ett UE3 spel, i grund och botten körs det bara på två trådar, draw och game, det är inte ovanligt att draw tråden bottnar.
Inte mycket att göra åt det.
Och ja, det område du visade är riktigt uselt, jag ligger i regel sub 50fps där.

Lite coola consol commands du kan använda i information/felsökningssyfte:
"Stat fps" helt enkelt din fps
"Stat unit" frametimes, visar vart den aktuella framen spenderar mest tid
"Stat unitgraph" ritar en tjusig graf på stat unit värden

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att du spelat på lägre upplösning tidigare, alternativt att du bytt skärm som har högre upplösning. 1gb vram håller inte långt i dagsläget.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

http://www.3dmark.com/3dm/2589864

här är mina resultat. Nej jag har samma upplösning som förut, ingen skillnad, visst det är kanskr ett krävende parti av spelet men min kompis har ett sämre kort än jag och han ligger oftast högre än mig i FPS. Jag har senaste drivers.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Kan ju vara så enkelt att du spelat på lägre upplösning tidigare, alternativt att du bytt skärm som har högre upplösning. 1gb vram håller inte långt i dagsläget.

GTX670 har väl normalt sett 2Gb? Eller har jag missat något i tråden?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som rätt normala resultat i Fire Strike åtminstone. Så något fel på din dator verkar det inte vara. Så antingen beror det på spelet eller inställningarna eller så beror det på att nya drivrutiner fungerar sämre än gamla vilket torde vara osannolikt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

nä, det ser ju bra ut. Men jag tycker verkligen att det borde rpestera bättre i BL2, jag har ju 2GB minne på krotet så det är nog inte det. Men men, tack ändå. Då vet jag ju att det inte är något fel på mitt system utan snarare spelet i sig.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

GTX670 har väl normalt sett 2Gb? Eller har jag missat något i tråden?

Det stämmer, finns 2 och 4 GB versioner.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiloh:

http://www.3dmark.com/3dm/2589864

här är mina resultat. Nej jag har samma upplösning som förut, ingen skillnad, visst det är kanskr ett krävende parti av spelet men min kompis har ett sämre kort än jag och han ligger oftast högre än mig i FPS. Jag har senaste drivers.

Blir det någon skillnad om du klockar CPU:n något?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)