Är processorn död eller moderkortet? Intel i5 2500k/Asus P8P67

Permalänk

Är processorn död eller moderkortet? Intel i5 2500k/Asus P8P67

Hej, jag håller på och felsöker min dator. Då den frös tidigare idag och sedan vägrade starta har rivit ut allt utom CPU, moderkort och PSU.

Datorn vägrar starta om EATX 8 pin är inkopplad den som är ovanför CPUn. Men när den är urkopplad så lyser såklart CPU LED Rött, antagligen för den inte får ström? Har även försökt starta moderkortet utan CPU men då är den lika död med EATX 8pin, men har inte testat att dra ut den utan CPU.

Moderkort Asus P8P67 och Intel i5 2500k. Den har varit överklockad sedan jag köpte den men har nyligen pysslat lite mer då jag försökt sänka ljudnivån. Men temps och volt har alltid varit stabila. Har nyligen byt kylare också då jag hitta en bättre liggandes kan vara något som gick fel där också.

Om någon har ideér elller förslag så uppskattas det. Annars vill jag bara veta vad jag måste köpa nytt då jag gissar någon av dessa delar är trasiga. Jag tippar på processorn men kan lika gärna vara moderkortet som spökar då det är min andra P8P67 som jag är inne på. Den andra dog inom en vecka efter köp för några år sedan med liknande problem vägra starta och fläktarna rör sig lite och dör.

Permalänk
Medlem

Helt säker på att det inte är PSUn som är kaputt? bara en tanke.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Ska se om jag kan få låna ett nätagg och pröva. Är nog värt att testa då nätagget är den äldsta delen i datorn. En Corsair 520 HX som är säkert 4-6år gammal. Lite konstigt att den drar igång fläktar och moderkortet börjar lysa upp så länge EATX 8pin inte är i kopplat. Så ström ger den.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sällan som CPU går sönder. Antingen nätagget eller moderkortet skulle jag gissa på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Har nu testat med ett annat nätagg det är ett Corsair 650 TX som garanterat fungerar. Samma resultat.

Så jag är tillbaka på CPU/Moderkort och det beter sig exakt lika med EATX 8pin kontakten i kopplad så vägrar den snurra igång. Men med utan att sätta i EATX 8pin så drar diskar, grafikkort, fläktar osv igång. Men CPU LED lyser rött.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SilverFox:

Har nu testat med ett annat nätagg det är ett Corsair 650 TX som garanterat fungerar. Samma resultat.

Så jag är tillbaka på CPU/Moderkort och det beter sig exakt lika med EATX 8pin kontakten i kopplad så vägrar den snurra igång. Men med utan att sätta i EATX 8pin så drar diskar, grafikkort, fläktar osv igång. Men CPU LED lyser rött.

Testa ta ur processorn och sätta in den och funkar inte detta skulle jag satsa på att moderkortet dött.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Testa ta ur processorn och sätta in den och funkar inte detta skulle jag satsa på att moderkortet dött.

Menar du att att ta ur och sätta tillbaka processorn eller testa med en annan? Det har jag gjort även kollat om pinnarna på sockeln är böjda och tagit moderkortet för att kolla att ingen skruv eller likande har legat mellan plåten och moderkortet. Har inte tillgång till en extra processor eller moderkort så kan tyvärr inte kolla på det sättet.

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Testa ta ur processorn och sätta in den och funkar inte detta skulle jag satsa på att moderkortet dött.

Tänkte bara uppdatera och säga att det var processorn som är död. Flyttade den till ett moderkort jag lånat och fick en endless boot loop. Den ska precis posta och sen startar den om. Detta syntes inte på min Asus P8P67 av någon anledning.