Permalänk
Medlem

Extrema prestanda problem

Hej Sweclockers!

Jag har haft min fina dator i snart 1 o ett halvt år och nu har något hänt med den. Den har flytit på skitbra med SSDen, 670it osv men nu har jag fått några otroliga prestandaproblem.

Detta började hända för 2 dagar sedan : Jag startar upp datorn, loggar in, surfar runt lite på internet, börjar spela lite THIEF och sen helt plötlisgt så droppar FPS:en TOTALT på datorn. Alltså efter runt 10-20 minuter så går prestandan från 60 fps och datorn i sig flyter på perfekt till 10-15 FPS och datorn jobbar skitsegt. Tar flera sekunder att öppna flikar på Chrome, Öppna appar tar lång tid, och jag kan inte spela spel överhuvudtaget!

Vill också påpeka att den funkar alltid bra vid start och dem första 10 minuterna, SEN så blir datorn otroligt seg efter en viss tidpunkt..

Vad fasen har hänt med min dator?! Kan jag åtgärda det? Hjälp!

Svara snälla! Känner mig desperat :S

Specs: I5 3570K @ 3.40 Ghz, Geforce GTX 670 MSI edition, 650W nätaggregat, Gigabyte GA-Z87X-D3H Moderkort.

Permalänk
Medlem

Kolla utrymmet på SSD:n... så den inte är full. Bör vara 1-2GB ledigt på C:.

Ökar fläktarna varvtalet i datorn, mot tidigare? Har du dammat ur burken?
Kanske sitter fullt med damm i kylflänsar, som gör att datorn blir för varm och throttlar ner sig.

Har du gått igenom datorn med antivirus/malware bytes..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniturtlex:

Hej Sweclockers!

Jag har haft min fina dator i snart 1 o ett halvt år och nu har något hänt med den. Den har flytit på skitbra med SSDen, 670it osv men nu har jag fått några otroliga prestandaproblem.

Detta började hända för 2 dagar sedan : Jag startar upp datorn, loggar in, surfar runt lite på internet, börjar spela lite THIEF och sen helt plötlisgt så droppar FPS:en TOTALT på datorn. Alltså efter runt 10-20 minuter så går prestandan från 60 fps och datorn i sig flyter på perfekt till 10-15 FPS och datorn jobbar skitsegt. Tar flera sekunder att öppna flikar på Chrome, Öppna appar tar lång tid, och jag kan inte spela spel överhuvudtaget!

Vill också påpeka att den funkar alltid bra vid start och dem första 10 minuterna, SEN så blir datorn otroligt seg efter en viss tidpunkt..

Vad fasen har hänt med min dator?! Kan jag åtgärda det? Hjälp!

Svara snälla! Känner mig desperat :S

Specs: I5 3570K @ 3.40 Ghz, Geforce GTX 670 MSI edition, 650W nätaggregat, Gigabyte GA-Z87X-D3H Moderkort.

Prova att rensa med Ccleaner och köra en registerfix. Fungerar inte det kanske du skulle prova att installera om OSet?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kolla utrymmet på SSD:n... så den inte är full. Bör vara 1-2GB ledigt på C:.
Min SSD har ca 2 gb kvar, kan detta vara ett problem?

Ökar fläktarna varvtalet i datorn, mot tidigare? Har du dammat ur burken?
Kanske sitter fullt med damm i kylflänsar, som gör att datorn blir för varm och throttlar ner sig.

Dammade ur den nyss, startade den och samma sak hände igen..

Har du gått igenom datorn med antivirus/malware bytes..?

Dammade ur den nyss, startade den och samma sak hände igen..
Min SSD har ca 2 gb kvar, kan detta vara ett problem?
Japp :/ Finns inget där :s

Skrivet av Jink:

Prova att rensa med Ccleaner och köra en registerfix. Fungerar inte det kanske du skulle prova att installera om OSet?

Har rensat med Ccleaner och har inte märkt någon förändring. Hur fungerar det att installera om OS:et..? tas allt bort från datorn då osv?

Känns lite tråkigt att inte kunna använda min PC överhuvudtaget längre utan att den känns som en 90-tals dator :/

Mvh En ledsen Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniturtlex:

Dammade ur den nyss, startade den och samma sak hände igen..
Min SSD har ca 2 gb kvar, kan detta vara ett problem?
Japp :/ Finns inget där :s

Har rensat med Ccleaner och har inte märkt någon förändring. Hur fungerar det att installera om OS:et..? tas allt bort från datorn då osv?

Mvh En ledsen Gamer

I detta läge hade jag installerat om..

Ja, allt tas bort från C:...

Spara undan sådant som du vill ha kvar från C:, stoppa i Windowsskivan och formatera C:, installera Windows och sedan drivrutiner och program.
Jag brukar ta bort partitionerna på C:, istället för att formatera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I detta läge hade jag installerat om..

Ja, allt tas bort från C:...

Spara undan sådant som du vill ha kvar från C:, stoppa i Windowsskivan och formatera C:, installera Windows och sedan drivrutiner och program.
Jag brukar ta bort partitionerna på C:, istället för att formatera..

Ok! Nu gäller det bara att hitta windowsskivan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I detta läge hade jag installerat om..

Ja, allt tas bort från C:...

Spara undan sådant som du vill ha kvar från C:, stoppa i Windowsskivan och formatera C:, installera Windows och sedan drivrutiner och program.
Jag brukar ta bort partitionerna på C:, istället för att formatera..

Föresten.. Borde jag inte testa att göra en systemåterställning kanske en vecka tillbaks eller är det bara slöseri av tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniturtlex:

Föresten.. Borde jag inte testa att göra en systemåterställning kanske en vecka tillbaks eller är det bara slöseri av tid?

Bara att testa.. men det har inte hjälpt mig i denna typen av problem.

Men som sagt.. testa, så slipper du kanske installera om. Man vet aldrig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bara att testa.. men det har inte hjälpt mig i denna typen av problem.

Men som sagt.. testa, så slipper du kanske installera om. Man vet aldrig..

Gjorde precis ett litet ''test'' med MSI afterburner om grader osv. Så jag startade upp datorn och ett botgame League of Legends för att mäta resultatet.. Det är ju nästan fascinerande asså...

Hela grafikkraven maxade för att mäta som bäst.

När allt var maxat så drev jag den dem första 12 minutrarna med 60fps cappat... Det tog upp ungefär 45% av grafikkortets kapacitet och graderna mättes upp till 30-40 grader vilket är BRA.

Men sedan från ingenstans så droppade fpsen till runt 10-18 och Graderna ökade kraftigt upp till 70 grader!! Grafikkortsanvändning stod att det var 99%!!!

VAD I HELVETE. Det här händer hela tiden för övrigt.

Just nu har jag den på 77 grader i IDLE, med GPU användning på 99% och maxade fläktar och det laggar att bara surfa på internet/byta flikar etc.
Det här är ju helt löjligt. Borde jag lämna in den på lagning?

Permalänk
Medlem

Inte en aning vad som kan orsaka detta.. men en lättare brainstorming säger väl drivrutiner som ett allternativ.
Har du uppdaterat grafikdrivisarna..?
DirectX? JAVA? etc..

Tror att en uppdatering av drivisar/ominstallation räcker, inte behöver du lämna in den inte.. inte ännu iaf...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte en aning vad som kan orsaka detta.. men en lättare brainstorming säger väl drivrutiner som ett allternativ.
Har du uppdaterat grafikdrivisarna..?
DirectX? JAVA? etc..

Tror att en uppdatering av drivisar/ominstallation räcker, inte behöver du lämna in den inte.. inte ännu iaf...

Uppdatering : Valde att inte göra något åt det igår och se om något händer med den idag. Har haft igång datorn i en timme och den fortsätter arbeta bra. Undrar om det bara var nåt temporärt problem kanske.. Den går finfint nu:)

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att någon använder din dator till att mina bitcoins eller så?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.