Permalänk

Datorn stänger av sig självt

Hej Sweclockers!

Jag har ett problem som jag misstänker har med fläkten/processorn att göra. Så fort jag spelar ett spel såsom exempelvis Assassins creed: blackflag eller liknande så börjar datorn låta något fruktansvärt och jag får fps drop, efter ett tag så är det liksom som att systemet stängs ner men fläkten går fortfarande och det låter fortfarande. Har även fått blue screen vid ett antal tillfällen. Kan det ha att göra med att t.ex. fläkten till processorn har gått sönder och att datorn sätts i 'karantän' så fort den börjar överhettas?

Kan det vara något större fel på den?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lindblom95:

Hej Sweclockers!

Jag har ett problem som jag misstänker har med fläkten/processorn att göra. Så fort jag spelar ett spel såsom exempelvis Assassins creed: blackflag eller liknande så börjar datorn låta något fruktansvärt och jag får fps drop, efter ett tag så är det liksom som att systemet stängs ner men fläkten går fortfarande och det låter fortfarande. Har även fått blue screen vid ett antal tillfällen. Kan det ha att göra med att t.ex. fläkten till processorn har gått sönder och att datorn sätts i 'karantän' så fort den börjar överhettas?

Kan det vara något större fel på den?

Kan mycket väl vara temp relaterat, processorn kan klocka ned sig vid överhettning och stängs av för att skydda sig själv.
Dra ner hwmonitor eller liknande för att mäta temp under användning. Vad har du för processor och kylning?
Posta gärna din dators spec

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Köpte datorn på inet (taurus experienced) för 3 år sen men speccsen är följande (Har gjort en del uppgraderingar)

CPU: i5 2500k 3,3 GHz
GPU: EVGA Gtx 670 (Ej överklockad)
Moderkort: MSI P67-Någonting. xD
Ram: 12Gb (1600mhz)
HDD: 1Tb Sata.

Kylning vet jag ej, då jag inte byggde den själv, finns det något sätt att ta reda på det utan att öppna upp hela burken?

Permalänk
Skrivet av lindblom95:

Köpte datorn på inet (taurus experienced) för 3 år sen men speccsen är följande (Har gjort en del uppgraderingar)

CPU: i5 2500k 3,3 GHz
GPU: EVGA Gtx 670 (Ej överklockad)
Moderkort: MSI P67-Någonting. xD
Ram: 12Gb (1600mhz)
HDD: 1Tb Sata.

Kylning vet jag ej, då jag inte byggde den själv, finns det något sätt att ta reda på det utan att öppna upp hela burken?

det är väl 2st skruvar till plåten ? går ju inte att göra fel om du inte anstränger dig riktigt mycket

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ibland finns luftfilter som Du kan dammsuga utifrån. Annars är det ju som jonatan säger lätt att öppna burken och kolla så att inte dammråttorna täppt till processorkylaren.

Permalänk

Jo, klart det går att öppna, men undrade om det fanns ett smidigare sätt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindblom95:

Jo, klart det går att öppna, men undrade om det fanns ett smidigare sätt

Det går rätt lätt att plocka av sidopanelen men bör ju stå ditt kvitto vilken kylare du har. Står det ingenting, har du stockkylaren. Om du får för dig att rengöra bör du inte dammsuga inne i datorn, köp istället tryckluft på burk och blås bort dammet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Jo, klart det går att öppna, men undrade om det fanns ett smidigare sätt

Hur mycket smidigare kan det bli?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av lindblom95:

Jo, klart det går att öppna, men undrade om det fanns ett smidigare sätt

smidigare sätt än 2st philips kryss skuvar ? är du seriös

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ja, d.v.s. slippa koppla ur alla grejer utan ett sätt att se det direkt t.ex. när man kollar på 'systemkonfigurationen' i windows. Säger inte att det är jobbigt eller svårt att öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Ja, d.v.s. slippa koppla ur alla grejer utan ett sätt att se det direkt t.ex. när man kollar på 'systemkonfigurationen' i windows. Säger inte att det är jobbigt eller svårt att öppna.

nej tyvärr din dator har inte en full av damm sensorn

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Ja, d.v.s. slippa koppla ur alla grejer utan ett sätt att se det direkt t.ex. när man kollar på 'systemkonfigurationen' i windows. Säger inte att det är jobbigt eller svårt att öppna.

Det dom försöker säga är att öppna sidopanelen, ta en ficklampa och titta om du ser mycket damm eller något som inte stämmer... du behöver inte drmontera datorn för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nej tyvärr din dator har inte en full av damm sensorn

+ 1 tänkte desamma

Permalänk
Skrivet av lindblom95:

Ja, d.v.s. slippa koppla ur alla grejer utan ett sätt att se det direkt t.ex. när man kollar på 'systemkonfigurationen' i windows. Säger inte att det är jobbigt eller svårt att öppna.

så du letar hellre efter nåt sätt att se vad det är för kylare i Windows än att skruva ut 2 skruvar.
Sen måste du inte nödvändigtvis koppla ur nånting om du inte ska börja rengöra datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Bor inte ensam så detta är inte den bästa tidpunkten att dra ut chassit och börja skruva, vill icke väcka någon annan i huset.. xD

Så som sagt något annat sätt förutom att leta efter kvitton/skruva upp chassi?,

Permalänk
Skrivet av lindblom95:

Missförstå mig inte, jag säger inte att det är svårt, men då jag inte bor ensam så är inte detta den bästa tidpunkten att dra ut chassit och börja skruva om ni förstår vad jag menar. Jag undrade mest om det fanns ett annat sätt, då jag inte kan öppna chassit just nu utan att väcka andra i huset.

varför säger du inte det då ?? trodde du hade fobi för skruvmejslar / damm..
har du laddat ner HWinfo / HWmonitor kollat temp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

75-80 grader när jag var inne i ett spel, och ungefär 30 innan dess (processor)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lindblom95:

75-80 grader när jag var inne i ett spel, och ungefär 30 innan dess (processor)

Hur länge spelade du när du var inne i spelet. Det är ganska högt om du bara var inne en kort stund.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag var inne en kort stund innan det började låta, tog bara någon minut innan det började låta och tempen steg väldigt snabbt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lindblom95:

Jag var inne en kort stund innan det började låta, tog bara någon minut innan det började låta och tempen steg väldigt snabbt.

Ok, då är det nog definitivt värmeproblem. Öppna upp (när du har möjlighet utan att väcka kvarteret ) och kolla om där är damm. Rengör isåfall, ej med dammsugare.
Kolla även om du ser vad det är för sorts kylare som är monterad. Ta gärna foto och posta här så kan vi se vad som kan vara galet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Kan också tillägga att datorn fungerade bra tidigare men känns som att prestandan har ändrats avsevärt väldigt snabbt.

Permalänk

om datorn varit stängd i 3år så lär det va en matta av damm i botten ska du blåsa rent den så gör det utomhus håll i den fläkt du blåser mot så den inte spinner upp av trycket från luften..
nätagg / andra fläktar som du int når kan stoppas med vanlig trä/plast pinne då du inte bränner sönder glidlagret du kan lätt få 10,000rpm av tryckluft och det är inte så bra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644