Samsung tillkännager Chromebook 2

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillkännager Chromebook 2

Koreanska Samsung offentliggör två nya Chromebook-datorer i 11,6 och 13,3 tum, där den större får 1080p-skärm och gemensamt är en åttakärnig Exynos-processor med 4 GB primärminne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle absolut kunna tänka mig en sån här. Frågan är om Ubuntu funkar med deras Exynos prolle men det borde funka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tokigt billigt pris för 13-tummaren, med tanke på vad man får. Enda frågetecknet är processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Tokigt billigt pris för 13-tummaren, med tanke på vad man får. Enda frågetecknet är processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inga dyra komponenter direkt så det vore märkligt om den kostade mer ifall det ska bli någon framgång.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför den har en USB 3.0 och en USB 2.0 istället för bara två USB 3.0.

Jag skulle då iaf inte villja ha något gammalt USB 2.0.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Artikeln är uppdaterad med svenska prisuppgifter och butikstillgänglighet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Förstår inte varför den har en USB 3.0 och en USB 2.0 istället för bara två USB 3.0.

Jag skulle då iaf inte villja ha något gammalt USB 2.0.

Hur många externa SSD:er tänker du ansluta till den? 2.0 räcker faktiskt väldigt långt i praktiken, särskilt om man har en 3.0 till tyngre uppgifter. 2.0 klarar uppåt 35MB/s och mycket snabbare hastigheter än så handlar det ändå inte om om man kopierar från mekaniska diskar. Ska man föra över en fil till det enorma minnet på 16 GB, visst, använd 3.0-porten.

Nu vet jag inte hur mycket man kan göra med Ubuntu för ARM, men med chrome OS blir den väl ändå i mångt och mycket en leksak, så ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medstud:

Nu vet jag inte hur mycket man kan göra med Ubuntu för ARM, men med chrome OS blir den väl ändå i mångt och mycket en leksak, så ser inte riktigt problemet.

Chrome OS har fler "appar" än man kanske först skulle gissa i sin Chrome Store. Dessa går också att köra på andra OS så länge som det finns en modern version av Chrome tillgänglig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Gillar att den större modellen har bättre upplösning än 90% av alla bärbara datorer i den storleken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle absolut kunna tänka mig en sån här. Frågan är om Ubuntu funkar med deras Exynos prolle men det borde funka.

Jag kör Ubuntu med deras "gamla" modell som har Exonys5 så det ska nog inte vara några problem.

Skrivet av medstud:

Nu vet jag inte hur mycket man kan göra med Ubuntu för ARM, men med chrome OS blir den väl ändå i mångt och mycket en leksak, så ser inte riktigt problemet.

Man kan göra mycket, men vissa program som exemeplvis Spotify och Truecrypt finns enbart för x86 Ubuntu - inte Arm Ubuntu, vilket är synd.

Tyvärr finns inte vanliga Chrome for Arm Ubuntu, endast Chromium (utan flash)

Kan helt klart tänka mig att köpa denna när den når Sverige antagligen 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag kör Ubuntu med deras "gamla" modell som har Exonys5 så det ska nog inte vara några problem.

Man kan göra mycket, men vissa program som exemeplvis Spotify och Truecrypt finns enbart för x86 Ubuntu - inte Arm Ubuntu, vilket är synd.

Tyvärr finns inte vanliga Chrome for Arm Ubuntu, endast Chromium (utan flash)

Kan helt klart tänka mig att köpa denna när den når Sverige antagligen 13"

Vill bara tipsa om http://play.spotify.com/
HTML5 spotify, super smidig!

edit: Finns redan i Chrome webstore
https://chrome.google.com/webstore/detail/spotify-music-for-e...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag kör Ubuntu med deras "gamla" modell som har Exonys5 så det ska nog inte vara några problem.

Man kan göra mycket, men vissa program som exemeplvis Spotify och Truecrypt finns enbart för x86 Ubuntu - inte Arm Ubuntu, vilket är synd.

Tyvärr finns inte vanliga Chrome for Arm Ubuntu, endast Chromium (utan flash)

Kan helt klart tänka mig att köpa denna när den når Sverige antagligen 13"

Låter underbart! Tack för infon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är ju inga dyra komponenter direkt så det vore märkligt om den kostade mer ifall det ska bli någon framgång.

Skillnad på mer och mer. 500 kr mer är lättöverkomligt för många. 5000 kr är det inte.

Men jag dömde inte ut den, tvärtom om du hade läst inlägget rätt

Däremot så kvarstår frågetecknet. Processorn kan mycket väl räcka så att det blir över, men det återstår att se om en celeron hade varit ett bättre val även om man hade behövt lägga till någon hundring. Det är alltid en avvägning mellan pris och prestanda och om deras processor gör jobbet bra blir den ett givet köp åt lillasyster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Jag kör Ubuntu med deras "gamla" modell som har Exonys5 så det ska nog inte vara några problem.

Man kan göra mycket, men vissa program som exemeplvis Spotify och Truecrypt finns enbart för x86 Ubuntu - inte Arm Ubuntu, vilket är synd.

Tyvärr finns inte vanliga Chrome for Arm Ubuntu, endast Chromium (utan flash)

Kan helt klart tänka mig att köpa denna när den når Sverige antagligen 13"

Skrivet av Swedish Berserk:

Låter underbart! Tack för infon.

Underbart? Det verkar ju suga snopp. Jag som tänkte, detta kan ju vara något schysst att ha i skolan. Sen insåg jag at det var arm. Chromium utan flash? Inte standard program? Blir ett tvär nej.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa den vita 11,3". En fråga till er som haft en 11,3" - är det en bra storlek att ha som en dator man tar med till skolan, ligger och slösurfar i sängen, kollar lite streams? Jag har en stationär dator men vill komplettera med en enkel och billig laptop att ta i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vill bara tipsa om http://play.spotify.com/
HTML5 spotify, super smidig!

Jepp, har testat det - fungerar bra

Skrivet av Hugligan:

Underbart? Det verkar ju suga snopp. Jag som tänkte, detta kan ju vara något schysst att ha i skolan. Sen insåg jag at det var arm. Chromium utan flash? Inte standard program? Blir ett tvär nej.

Att den har Arm innebär ju också att den är väldigt strömsnål (lång batteritid) och ljudlös eftersom den inte har någon fläkt och saknar andra rörliga delar överhuvudtaget.

Chrome med flash får du ju när du kör Chrome OS

Möjligheten att köra Ubuntu på den är ett "hack" - jag kör dualboot själv.

Programmen som finns tillgängliga i Ubuntu är de som finns normalt att ladda hem via ubuntus program-installerare. Andra externa program som inte fungerar (exempelvis spotify och truecrypt) är ju pga av att de själva (ännu) inte kompilerat sina program mot Arm-processorn.

Om det blir mer populärt med arm-processor i datorer lär det ju komma till slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Jepp, har testat det - fungerar bra

Att den har Arm innebär ju också att den är väldigt strömsnål (lång batteritid) och ljudlös eftersom den inte har någon fläkt och saknar andra rörliga delar överhuvudtaget.

Chrome med flash får du ju när du kör Chrome OS

Möjligheten att köra Ubuntu på den är ett "hack" - jag kör dualboot själv.

Programmen som finns tillgängliga i Ubuntu är de som finns normalt att ladda hem via ubuntus program-installerare. Andra externa program som inte fungerar (exempelvis spotify och truecrypt) är ju pga av att de själva (ännu) inte kompilerat sina program mot Arm-processorn.

Om det blir mer populärt med arm-processor i datorer lär det ju komma till slut.

För mig är Chrome OS inget alternativ. Dock skulle jag kunna tänka mig att ha en sådan här för allmänt bruk med ubuntu på. Som du säger batteritiden och ljudet är en enorm fördel. Dock förstår jag inte hur en macbook/air är kan ha lika längre batteritid med bättre specs. Iofs är den dyrare.

Hoppas mer utvecklare börjar göra versioner för arm. Men tex spotify, som inte ens har en "official" version till vanliga ubuntu ännu ser det ju inte så ljust ut.

Permalänk
Medlem

Är MYCKET tveksam till Chrome OS, men det kanske mest beror på min okunskap i ämnet. Vad kan jag göra med en dator med Chrome OS efter dom första 12 månaderna när det börjar kosta, om jag inte vill betala?
Måste jag va "ständigt" online för att köra datorn?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är MYCKET tveksam till Chrome OS, men det kanske mest beror på min okunskap i ämnet. Vad kan jag göra med en dator med Chrome OS efter dom första 12 månaderna när det börjar kosta, om jag inte vill betala?
Måste jag va "ständigt" online för att köra datorn?

Chrome OS börjar inte kosta pengar efter 12 månader - det du tänker på är Google drive som ingår gratis i 12 månader men sedan kostar pengar.

Jag använder det inte själv överhuvudtaget - det går utmärkt att spara filer lokalt på datorn och du kan vara offline.

Jag använder min mestadels för att surfa med så jag har inte koll på vilka chrome-appar som fungerar offline.

Permalänk
Medlem

Något som stör mig något in i norden är att Google är väldigt sega med att vara på bollen gällande få in Stöd för diverse olika applikationer i Chromium och Chromebook.

Nu är det förvisso MS som äger Skype, men Google borde kunna skriva avtal med dem för att få en mjukvara till sitt operativsystem. Att peka på alternativet Google Hangouts är ju löjligt när ingen använder Google Hangouts.

Typ endast Netflix tv/video strömtjänst som fungerar på Chromebooks. HBO Nordic gör det inte osv...

Visa signatur

Insert a coin and try again.

Permalänk
Skrivet av Maisler:

Kommer nog köpa den vita 11,3". En fråga till er som haft en 11,3" - är det en bra storlek att ha som en dator man tar med till skolan, ligger och slösurfar i sängen, kollar lite streams? Jag har en stationär dator men vill komplettera med en enkel och billig laptop att ta i väskan.

Jag har 11,3" för just studier samt slösurf. Därutöver har jag en stationärdator. Det är frustrerande att endast äga en Chromebook då du inte har tillgång till Skype m.m. Har haft datorn i 1 år nu och batteritiden är fortfarande mycket bra. Jag ser det som en surfplatta med tangentbord. Den är väldigt smidig och jag har den som slit och släng dator. Kastar rundor med den för den väger ingenting.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Jag har 11,3" för just studier samt slösurf. Därutöver har jag en stationärdator. Det är frustrerande att endast äga en Chromebook då du inte har tillgång till Skype m.m. Har haft datorn i 1 år nu och batteritiden är fortfarande mycket bra. Jag ser det som en surfplatta med tangentbord. Den är väldigt smidig och jag har den som slit och släng dator. Kastar rundor med den för den väger ingenting.

Nej precis, förstår att endast äga en chromebook kan vara problematiskt. Men i och med att jag vill ha den till att enkelt kunna skriva arbeten: Google Docs, Outlook, eller kolla streams i sängen samt ta med mig den överallt verkar den passa mitt ändamål. Tack för info!

Permalänk
Medlem

Har också ägt en samsung chromebook, de är rätt så grymma på det de är till för. Dock inte alltför användbara på ett tekniskt universitet där man behöver lite annan programvara. Måste också slänga in ett försvar till google hangout. Ljudkvaliten i samtal tycker jag är bättre än skype (speciellt för sådana som använder bordsmicar och annat hemskt som fångar upp varje tangentbordstryckning osv), samt att man kan ha 5 pers som alla delar sin skärm är rätt så nice vid vissa grupparbeten. Dock så använder ju tyvär ingen det, sen är det lite krångligt med kontakter osv

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Förstår inte varför den har en USB 3.0 och en USB 2.0 istället för bara två USB 3.0.

Jag skulle då iaf inte villja ha något gammalt USB 2.0.

Kan kanske även vara en pengafråga. Dessutom finns det vissa externa enheter som inte fungerar med USB 3.0, trots bakåtkompatibilitet. I mitt fall är det visserligen Windows 8/8.1 som spökar tillsammans med USB 3.0 och ett externt tv-kort, men det kanske finns sådana problem med andra os också, som då Chrome här. Vet faktiskt inte, då jag inte brytt mig att kolla hur det funkar med andra os än där jag haft mitt tv-kort.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Chrome OS börjar inte kosta pengar efter 12 månader - det du tänker på är Google drive som ingår gratis i 12 månader men sedan kostar pengar.

Jag använder det inte själv överhuvudtaget - det går utmärkt att spara filer lokalt på datorn och du kan vara offline.

Jag använder min mestadels för att surfa med så jag har inte koll på vilka chrome-appar som fungerar offline.

Detta har jag helt missat(!). Så jag är tvungen att betala en års-/månadsavgift för min Chromebook?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Detta har jag helt missat(!). Så jag är tvungen att betala en års-/månadsavgift för min Chromebook?!

Nej.

Om du köper en Chromebook ingår Google Drive 100Gb i 12 månader gratis (normal 5$/mån)

Men om du inte utnyttjar 100Gb är 15Gb gratis.

Så om du inte lagrat mer än 15Gb på Google Drive så behöver du inte betala något.

Själv använder jag inte Google Drive överhuvudtaget utan lagrar filer lokalt på datorn.