Hur stort utrymme ska windows 7 ta på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Hur stort utrymme ska windows 7 ta på hårddisken?

Är absolut ingen expert men det känns som att nästan 25gb är väldigt mycket utrymme för windows 7. Det mesta verka ligga under winsxs, installer och system32. Sist jag gjorde en diskrensning och rensade systemfilter försvann nästan 10gb, visste inte att man borde rensa systemfiltret ibland. Men nu görs det regelbundet. Finns det något som kan tas bort, gamla uppdateringar eller annat skräp som bara ligger där? Har hört att winsxs mappen växer med tiden men stämmer verkligen det? Datorn jag använder är en Lenovo T410s och den är ca 3 år gammal, jag har alltid upplevt den som extremt snabb i uppstarten men senaste 6 månaderna har den segat ner sig. Precis efter inloggningen är skärmen svart i 1-2 minuter sen kommer den igång, förr har den hoppat igång på 10-20 sekunder.

Enligt treesize ser det ut så här:

windows 7 25gb
winsxs 8,2gb
installer 4,9gb
system32 4,2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubar81:

Är absolut ingen expert men det känns som att nästan 25gb är väldigt mycket utrymme för windows 7. Det mesta verka ligga under winsxs, installer och system32. Sist jag gjorde en diskrensning och rensade systemfilter försvann nästan 10gb, visste inte att man borde rensa systemfiltret ibland. Men nu görs det regelbundet. Finns det något som kan tas bort, gamla uppdateringar eller annat skräp som bara ligger där? Har hört att winsxs mappen växer med tiden men stämmer verkligen det? Datorn jag använder är en Lenovo T410s och den är ca 3 år gammal, jag har alltid upplevt den som extremt snabb i uppstarten men senaste 6 månaderna har den segat ner sig. Precis efter inloggningen är skärmen svart i 1-2 minuter sen kommer den igång, förr har den hoppat igång på 10-20 sekunder.

Enligt treesize ser det ut så här:

windows 7 25gb
winsxs 8,2gb
installer 4,9gb
system32 4,2gb

Direkt när jag läste din topic så tänkte jag ca 30-35GB, så antar att det va hyffsat bra uppskattat. W7 tar mycket plats, och ännu mer efter uppdateringar och drivrutiner. Så för att ha basic med allt som tillkommer så är det väl runt 40GB diskutrymme.

Edit: min dator betedde sig likadant ett tag. Tog 20-30 sek att boota, sen helt plötsligt tog det 5 min att boota, Bara till att installera om windows och nu går det på ett nafs igen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

vill minnas att en helt clean install är ca 18gb sen med uppdateringar är nog 25gb inte orimligt, köpte nyligen ny SSD till HTPC'n och körde in win7, vill då som sagt minnas att knappt 20gb användes av enbart windows vid nyinstallation.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har en nyinstallerad W7 på en VM. Allt från WUP installerat och lite VPN lösningar = 24Gb ledigt på 40Gb HDD = 16Gb använt.

Min laptop med alla möjliga program installerade har en Windowsmapp på 21Gb.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Direkt när jag läste din topic så tänkte jag ca 30-35GB, så antar att det va hyffsat bra uppskattat. W7 tar mycket plats, och ännu mer efter uppdateringar och drivrutiner. Så för att ha basic med allt som tillkommer så är det väl runt 40GB diskutrymme.

Edit: min dator betedde sig likadant ett tag. Tog 20-30 sek att boota, sen helt plötsligt tog det 5 min att boota, Bara till att installera om windows och nu går det på ett nafs igen

Ok, så inte helt fel med 42gb om det varit installerat i 3 år då?

För att göra en lång historia kort så har jag installerat windows igen, gjorde troligvis helt fel men läget är som det är det är bara att utgå från nuläget när man försökte leka expert:)

Så här ser det ut idag.

När windows vart nyinstallerat hade alla gamla drivrutiner försvunnit, hade inget nätverkskort, inget ljudkort, ingenting. Kom till jobbet och kunde låna kollegans dator för att få hem drivrutinen till nätverkskortet sen löste det mesta sig efter över 150 uppdateringar från windows update och lenovo system update. Nu tar windows ca 25gb, superbra. MEN, under windows.old finns allt det gamla kvar, ingenting som jag vill ha kvar men datorn kanske behöver något därifrån? Så för min del skulle jag gärna ta bort hela mappen. Det jag ville göra från början var att återställa datorn till fabriksinställningar via lenovos egna "utgångsläge", kan jag göra det om jag tar bort windows.old? Eller är datorn i "fabriksläge" nu, om jag tar bort windows.old? Innan allt detta hände gick det inte att återställa till fabriksinställningarna av någon anledning.

Så frågan är, ska jag ta bort windows.old och var nöjd så här? Vad händer om det blir problem i framtiden? kan jag återgå till fabriksinställningar eller endast till gårdagens datum?

Eller ska jag på något sätt återställa allting till det som ligger under windows.old och göra om och göra rätt? Som jag förstår ska det gå att göra? Trots att jag inte har några gamla återställningspunkter kvar.

Hoppas du orkar/kan svara, eller någon annan:)

Permalänk
Medlem

Radera Windows.old om du personligen inte har några filer kvar där. Brukar dock vara svårt att göra det från Windows så helst ska man boota med något annat, tex en Linux live cd, Windows återställningskonsoll

Permalänk
Medlem

Win Vista Ultimate x64 installerat 2006 - 40.5 GB
windows växer efterhand så ta till lite.
har man inte pytteliten disk så behöver man inte oroa sig, det får ta så mycket det tar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Radera Windows.old om du personligen inte har några filer kvar där. Brukar dock vara svårt att göra det från Windows så helst ska man boota med något annat, tex en Linux live cd, Windows återställningskonsoll

Windows.old tar man lämpligen bort genom att används Diskrensnings-programmet som ingår i Windows.

Permalänk
Medlem

Såhär mkt tar Win 8.1 iaf par månader gammalt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Såhär mkt tar Win 8.1 iaf par månader gammalt
http://ladda-upp.se/files/2014/b92112.jpg

får vi se hela c:? det där är ju bara windows mappen. den lägger bootfiler å böhs lite här och var också som inte är i windowsmappen och massa program i program mappen så du visar bara en bråkdel av vad windows tar upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mitt Win7 som varit installerat i snart 3 år ligger på ca 23GB med Program Files och Program Files (x86) inräknat (räknat bort spelen på 29GB som ligger i Steam och Origin i dessa mappar), räknar man dessutom bort övriga program än de som är Windows standard så blir summan mindre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

får vi se hela c:? det där är ju bara windows mappen. den lägger bootfiler å böhs lite här och var också som inte är i windowsmappen och massa program i program mappen så du visar bara en bråkdel av vad windows tar upp.

boot filerna ligger på en annan partition , men här är hela C.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mitt W7 tar ca 40GB med drivrutiner till tangentbord, mus, ljud och diverse andra enheter. Alla program och spel ligger på andra diskar.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubar81:

Ok, så inte helt fel med 42gb om det varit installerat i 3 år då?

För att göra en lång historia kort så har jag installerat windows igen, gjorde troligvis helt fel men läget är som det är det är bara att utgå från nuläget när man försökte leka expert:)

Så här ser det ut idag.

När windows vart nyinstallerat hade alla gamla drivrutiner försvunnit, hade inget nätverkskort, inget ljudkort, ingenting. Kom till jobbet och kunde låna kollegans dator för att få hem drivrutinen till nätverkskortet sen löste det mesta sig efter över 150 uppdateringar från windows update och lenovo system update. Nu tar windows ca 25gb, superbra. MEN, under windows.old finns allt det gamla kvar, ingenting som jag vill ha kvar men datorn kanske behöver något därifrån? Så för min del skulle jag gärna ta bort hela mappen. Det jag ville göra från början var att återställa datorn till fabriksinställningar via lenovos egna "utgångsläge", kan jag göra det om jag tar bort windows.old? Eller är datorn i "fabriksläge" nu, om jag tar bort windows.old? Innan allt detta hände gick det inte att återställa till fabriksinställningarna av någon anledning.

Så frågan är, ska jag ta bort windows.old och var nöjd så här? Vad händer om det blir problem i framtiden? kan jag återgå till fabriksinställningar eller endast till gårdagens datum?

Eller ska jag på något sätt återställa allting till det som ligger under windows.old och göra om och göra rätt? Som jag förstår ska det gå att göra? Trots att jag inte har några gamla återställningspunkter kvar.

Hoppas du orkar/kan svara, eller någon annan:)

Ladda ner drivrutiner till internet och lägg på disk/usb eller liknande och formatera diskarna via windowsskivan. Då slipper du Windows.old i framtiden. Misslyckas jag med omformateringen och får en W.old så instalerar jag om datorn igen. Det tar onödigt med plats.
Har aldrig testat ta bort på annat sätt sdå har ingen aning om hur det fungera. Men bort ska den i vilketfall

Visa signatur

Citera för garanterat svar